Anonym bruker Skrevet 26. mars 2009 #1 Skrevet 26. mars 2009 Vi har aldri vært superflinke til å ha det prikkfritt hjemme, men trives nå med det. Tar en sjau en gang i uka.. men nå har det gått for langt. Det er ubehagelig å være hjemme.. Kjøkkenet er alltid rotete, det ligger klær overalt fordi skittentøyskurven er full, det ligger hunde og kattehår og grus og dritt overalt på gulvet, og papirer overalt osv... Alt går liksom ikke rundt om dagen. Siden desember, når sønnen vår ble syk, så har ting bare falt sammen rundt oss. Vært veldig mye sykdom i huset, veldig mye meg og sønnen, men også sambo.. Er redd for at vi blir syke fordi det er rotete hjemme og. Dagen vår ser slik ut: Mannen står opp rundt 5.30 og reiser på jobb ca 6.00. (dvs ikke noe tid til å rydde). jeg står opp rundt kl 7, og underholder småen (på 1,5) med bading, matpakkelaging, frokost, kles på osv, før vi drar rundt kl 9. Har prøvd å fått til å rydde litt før det, men det går som regel dårlig. (Jeg er en veldig treg person, ikke effektiv i hvertfall). Så er vi hjemme ca 17.30 og da skal småen ha mat, bades og legges for kvelden. Når han er lagt, skal vi lage middag til oss selv, og så er vi utslitt for dagen.. Tar med maten fra bordet til kjøkkenet, men noe mer orker vi ikke. I helga pleier vi å sjaue, og får det ganske bra da.. men ikke "perfekt", slik at det er lett å holde det rent resten av uka. Vi har tenkt til å ordne med vaskehjelp, men da må vi jo kunne holde det ryddig i det minste først. Er så sliten og lei av alt
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2009 #2 Skrevet 26. mars 2009 Mitt tips: Ta et og et rom.. Ikke planlegg å ta hele huset tirsdag etter jobb Og noen ganger må man bare tvinge seg selv, jeg vet det er vanskelig har det sånn selv! Når det gjelder middag, så rydd mens dere lager den.. Altså, så fort du er ferdig å bruke noe, så sett det i maskina. Mens risen koker, rydd litt på kjøkkenbordet.. Ta en liten runde i huset på vei til badet - plukk med klær og bøker/blader/flasker osv på veien. Det er faktisk ikke så mye som skal til
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2009 #3 Skrevet 26. mars 2009 Bader dere virkelig ungen 2 ganger om dagen? Det er nok med 2 ganger i uken.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2009 #4 Skrevet 26. mars 2009 Jeg heller vil ikke rydde, men jeg må.. Hvorfor kan ikke du eller samboeren din rydde litt mens den andre tar maten/steller barnet? Trenger ikke være to på de tingene hver dag. Barn på den alderen syns jo ofte det er morsomt å dilte etter, hjelpe litt til. Får skryt. Jeg er alene med mitt barn på 2 år. Vi skal i bhg. og på jobb vi også. Men huset flyter absolutt ikke. Tar litt hver dag. Rydder aldri på morgenen. Men jeg setter ofte på en klesvask med en gang jeg kommer inn døra i 16.30 tiden. Så hjelper mini meg med middag (da får vi tøyse litt sammen), støvsuger (mini har egen, å det syns han er moro), jeg sitter på rommet hans å rydder litt i lekene, da sitter han der sammen med meg. Bare jeg er i nærheten så er det greit. Han syns det er kjempestas å få være med å bare klærne på plass. Selv om man ikke alltid vil, så må man. Dere er 2, det burde ikke være noe problem!
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2009 #5 Skrevet 26. mars 2009 Det reagerte jeg også på. Det blir da helt galt å bade så ofte.
Sånn kan det gå Skrevet 26. mars 2009 #6 Skrevet 26. mars 2009 Hmmmm? Det jeg ikke skjønner er når dere faktisk rekker å rote? Og dere er jo bare 3 mennesker, så hvor mye rot kan det bli liksom?
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 26. mars 2009 #7 Skrevet 26. mars 2009 det er lett å rote oktavistar;) Vi er bare tre vi å, men jeg må vaske og rydde en del hver dag for å holde det ryddig... Har ikke oppvaskmaskin, så jeg vasker opp 2 ganger om dagen (oftere hvis jeg baker) også er det rot fra klær, flasker, boller, asjetter, glass osv. Gulvet må støvsuges hver dag siden vi bor i en liten lelighet og all møkka samler seg i stua, vi har for mye ræl som vi egentlig burde kvitte oss med,men som vi aldri "har tid til" å gjøre noemed.... Ja, det er meget lett å få det rotete, men jeg er blitt kjempeflink i det siste med å rydde litt hele tiden, skal jeg fra stue til kjøkken er det en selvfølge at jeg tar med meg det som står i stua av feks oppvask o.l. Så nå er heimen ryddet og ren til enhver tid:) og det gjør mye på humøret. Det er lettere å holde det ryddig når en våkner til ryddig hjem:)
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2009 #8 Skrevet 26. mars 2009 Hehe, jeg skjønner godt HI, jeg! Vi er også bare tre, men det blir fort, fort rotete hos oss også. kanskje er vi ikke så flinke til å rydde opp etter oss med en gang vi har brukt noe? Det kommer vel kanskje litt an på bosituasjonen også. Vi har en veldig liten leilighet, og da skal det ikke mye til før det blir rot. Hos oss er det ofte stabler med nyvasket tøy rund omkring, og bare tørkestativet på stua, gjør at det ser rotete og ukoselig ut, synes jeg. Men jeg gjør som de sier over her - rydder litt hver dag, plukker ting innimellom (som når risen koker), og vasker gjerne ett rom en dag og ett rom en annen!
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2009 #9 Skrevet 26. mars 2009 Takk for svar alle sammen Og til deg anonym 20:26. Det er ikke snakk om at jeg ikke vil rydde, men jeg er rett og slett ikke flink til det. Foreldra mine har det rent og fint hos seg, men jeg har vel ikke hatt den oppdragelsen med å rydde opp etter meg, og derfor sliter jeg nå. Moren min sliter fælt med å holde orden i huset hennes også, og de er bare 2 voksne mennesker, men hun bruker veldig mye tid på det. Grunnen til at han dusjer 2 ganger om dagen, er at han elsker deg. Hvis jeg ikke har dusja på kvelden, så dusjer han med meg (kan jo ikke la han være alene noe sted) og hvis ikke så sitter han i dusjen mens jeg sminker meg f.eks. Er han alene så finner han på så mye ugang, og er han på badet med meg, så leker han med doen, dobørsten eller annet "spennende". Men hvordan får du til at han hjelper deg med middagen? Jeg synes det er stressende å lage middag, for han vil som du sier, alltid være med. Men det er jo ikke så lett når det er varme kjeler eller panne som spruter eller skarpe kniver.. Jo, vi har et problem. Ser jo at de rundt meg klarer det flott, derfor det er så nederlag å spørre om hjelp. Tør aldri å ha besøk fordi det aldri er strøkent her...
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2009 #10 Skrevet 26. mars 2009 Jeg er nok et veldig uorganisert menneske.. (når det kommer til alt annet enn papirarbeid og økonomi) HI
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2009 #11 Skrevet 26. mars 2009 ... og på kvelden liker han å sitte i badekaret og bare slappe av etter en hard dag på barnehagen. Har bare olje i vannet, og bruker såpe på kropp og hår kanskje 1 gang i uka. Han har eksem, og da er det jo anbefalt å bade minst mulig, men oljebadevann fungerer faktisk bedre. Har vansker med å finne kremer som fungerer likebra.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2009 #12 Skrevet 26. mars 2009 Jeg er anonym som svarte over her (som er alene). Han sitter ofte i tripp trapp stolen sin ved siden av meg, eller så sitter han på benken, etter at jeg har skjært opp grønnsaker. Så smaker han litt. Men nå steker ikke jeg så ofte mat, derfor har jeg litt tid mens maten står i ovene til å rydde. Ellers så liker gutten min veldig godt å sitte ved middagsbordet og tegne, mens jeg lager mat. Bare vi er i samme rom. Jeg skjønner hva du sier, at du bare ikke er flink til å rydde. Men hvorfor kan ikke en av dere voksen rydde litt mens den andre lager mat/tar kveldsstell? Her må jeg ofte gå å smårydde litt etter mini har lagt seg også. Jeg kan ikke bare sette meg ned. Hvis jeg vil ha det rent og pent )
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2009 #13 Skrevet 26. mars 2009 Jeg er ikke spesielt glad i husarbeid jeg heller, men visse ting må jo gjøres samme hva. Jeg prøver å rydde etter at ungen har lagt seg. Det blir grovrydding, bort med leker, sette inn - ta ut av oppvaskmaskinen. Vasker huset skikkelig kanskje to ganger i måneden, ellers går det på støvsuging. Det går jo dritfort å støvsuge, og da tar jeg alle gulv i ett. Inklusive badet. Ellers går det på flekkvasking. Ser jeg vasken trenger en omgang på badet, så tar jeg med meg jifen og vasker den. Er speilet i gangen full av fingermerker, tar jeg den. Tv-skjermen... Venter ikke til neste vaskedag.. Etter at vi ble en familie, så har det blitt veldig mye mere husarbeide.. Og jeg gjør det ikke med glede, men fordi jeg har en liten en som fremdeles kryper rundt på gulvet. Man kommer liksom aldri ajour med noe. Men en ting er sikkert, man må gjøre det lettstelt hjemme hos seg selv. Bort med alt unødvenig nips, og rydd hele tiden, ikke utsett. Kast reklame med en gang feks. Sørg for å ha tom oppvaskmaskin, og sett inn hver kopp man har brukt. Og det bør hele familien læres opp til å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2009 #14 Skrevet 26. mars 2009 Takk for mange gode råd Skal ta det til meg! Småen min nøyer seg ikke med å sitte alene og tegne, eller sitte stille på en stol.. Det skal skje noe hele tiden! Hehe.. Skjønner ikke hvor han har fått all energien sin i fra
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2009 #15 Skrevet 26. mars 2009 Bader du den lille to ganger om dagen?? Hvorfor spiser dere ikke middag sammen med ungen? Jeg kjenner meg igjen, kriserydding når noen ringer og spør om vi har lyst på besøk, og følelsen av å alltid være på bakhjulene.. Har blir myyye flinkere det siste året (kanskje jeg ble voksen da jeg ble 30..?), jeg rydder mens jeg gjør andre ting, holder egentlig på med noe hele tiden. Selv den siste uken, mens vi har hatt prøver til langt på kveld premieren på teateret jeg er med i, i tillegg til over 100% jobb, og en unge som skal følges opp, pluss at samboer er borte på jobb, ser huset bra ut. Jeg skal vaske til helga på lørdag, da får jeg noen timer fri. Istedet for å se på husarbeid som en jobb og et slit, har det å holde huset fint, ryddig og rent blitt en slags hobby. Føler det går litt på æren min(hehe..det hørtes 50-talls ut..). Jeg skjønner at du blir sliten og lei, men det er nå engang sånn det er å være "husmor"..
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2009 #16 Skrevet 26. mars 2009 Lei inn ryddehjelp ( masse polske, billige i drift) Et pr ganger i mnd for en billig penge. Det er absolutt verdt det!
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #17 Skrevet 27. mars 2009 Mange gode tips her: www.flylady.net hilsen en flybaby..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå