Gå til innhold

Trening av mage etter keisersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg endelig begynt å trene etter fødselen, må ned noen kg for å komme inn i brudekjolen min når vi gifter oss i juni:D Det er situps med i programmet jeg går gjennom hver gang, og har vel utført femti stk hver dag ca..

Noen andre som har trent magen så tidlig etter fødsel? (jenta mi blir åtte uker imorra).

Har ikke kjent noe i såret, før idag. Da kjente jeg det reiv litt, men det var ikke veldig vondt liksom..:)

Når det gjelder magemusklene, kjennes det virkelig ut som m de har grodd sammen, så er ikke bekymra for det. Men såret liksom.. Hva kan skje egentlig? Ingen som har sagt til meg at jeg ikke må ta situps...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at man skal vente i tre mnd med å trene magen etter ks. Problemet er ikke såret på huden, det er magemusklene. Det har grodd innvendig også, men det er ikke like sterkt som det var før, og senere blir, akkurat der du ble snittet opp. Det vil alltid være en svakhet i arrvev i forhold til vevet rundt, men denne svakheten er større så kort tid etter operasjonen.

Jeg ville kuttet ut magetreningen i noen uker framover hvis jeg var deg... Det er vel ikke verdt å risikere komplikasjoner fordi du ville ha flat mage en måned tidligere?

Skrevet

jeg tok ks for 17dager siden om ble sendt hjem med denne beskjeden- "bare løfte babyen de første seks ukene, og INGEN tunge løft på tre mnd pga bukmusklene. til nød 2åringen vår på 11kg etter 8uker,hvis jeg måtte.og man bruker b ukmusklene mer enn man tror. støvsuging er tungt for magen".

så da kan du jo tolke selv. jegt ville ventet noen uker til med mageøvelsene da...

Skrevet

Det er nå 6 mnd siden jeg hadde Ks.. og jeg har begynt så smått å trene magen, men hos meg er det fortsatt litt vondt når jeg tar sit ups.. men prøver forsiktig :)

kroppen er jo forskjellig. så kansje kjenn etter på hva du klarer

Skrevet

Jeg var i full trening igjen 5 uker etter KS. Fikk fødselslegen min til å legge opp til øvelser som jeg kunne starte med på barsel, og så øket jeg bare på. Kjente aldri noe i såret, og har heller ikke gjort det nå etter 1.5 år. Dette var mitt andre KS. Etter mitt første KS var jeg litt roligere, men kjente ingenting i såret da heller.

Fødselslegen min var utrolig under hele svangerskapet og etterpå med å fortelle hva slags øvelser jeg kunne gjøre, aktiviteter etc. Han sa at det med å vente en stund (6-12 uker) etter et KS med å begynne trening på magen var veldig individuelt. Hvis du er gjennomtrent i utgangspunktet kan du nok begynne treningen raskere enn en som ikke er så trent.

Hvis du merker ubehag, stikninger eller smerter i såret bør du nok vente litt til med akkurat den øvelsen. Det er flere statiske mageøvelser man kan gjøre fra første dag omtrent:)

Skrevet

Magemusklene skal ikke trenes før etter 12 uker fikk jeg beskjed om..

Gynekologen som opererte meg sa at jeg ikke skulle løfte tungt de første 4-6 ukene, men etter 5-6 uker er såret helt grodd, det gror ikke mer etter det. Så det var greit å leve helt normalt, men jeg skulle ikke trene musklene i magen, da tar man jo gjerne i så musklene blir godt belastet og slitne. Det skulle jeg vente med i 12 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...