Gå til innhold

Blodtrykk

Mammaen til Daniel og Ida :O)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Fikk målt blodtrykket mitt i går og det var på 90/55. Er ikke det veldig lavt? Kan dette gjøre at jeg blir ekstra trøtt og sliten???

Noen tips for å få blodtrykket opp igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det er lavt. Normalt skal de ligge på ca 120/80 for kvinner i 20-årene, men det er også vanlig at det synker litt i starten av et svangerskap, og øker litt mot slutten. Lavt bt kan absolutt føre til at du er ekstra trøtt og sliten.

Hva du kan gjøre? Tja, da jeg var i fare for å utvikle svk.forgiftning (da får man for høyt bt) fikk jeg i hvertfall beskjed om å ikke stresse, bevege meg for mye eller spise lakris. Så bevegelse og lakrsi da? ;-) Stress er jo uansett ikke å anbefale for gravide.

Skrevet

Takk for svar Alva♂♂♂ + ♀ i magen :-), Fylte 30 for 2 uker siden, så da er det nok lavt ja. Bare det ikke er farlig skal jeg overleve- Men ikke veldog artig å legge seg i 2000 tiden hver kveld gitt...

Skrevet

Jeg har samme blodtrykk som deg..Kjenner jeg er veldig slapp pg sliten..Klarte faktisk å støvsuge og vaske golvet idag...Leeenge siden sist.. Er 13 uker på vei. Jeg har lav blodprosent også, det gjør det ikke akkurat bedre..

Skrevet

Jeg har også lav blodprodusent. Har du fått noen tips på hva man kan gjøre for å få opp " trykket"?

Skrevet

det er ikke farlig med lavt bt, bare med høyt..

Og du har lavt bt nå, men det pleier å stige i løpet av svangerskapet så da har du noe å gå på! :-) jeg har sånn blodttrykk som deg til vanlig, og har egentlig bare fått høre at det er sunnere for kroppen i det lange løp, ulempen er at du kan føle deg svimmel og slapp.. ikke så mye å gjøre med dessverre, men hvis du har lavt jern i tilleg burde du jo spise jern, og det hjelper nok å få opp blodprosenten!

det eneste som kan hjelpe på bt er å drikke nok! bt måler jo hvor mye "mengde blod" du har i årene, og hvis du er litt dehydrert så blir det også "mindre" blod!

Skrevet

jeg har også lavt blodtrykk.

dersom det blir for lavt, kan du bli ekstra trøtt, og veldig svimmel!

Men litt lavt, når det ikke er plagsomt, er ikke farlig.

det som hjelper, er faktisk litt bevegelse, og koffein! Liker du kaffe, og orker å drikke en kopp, ta en kopp kaffe ekstra om dagen. sjokolade, lakris og te har samme bare litt mildere effekt.

ang blodprosenten, så kan du ta jerntabletter, spise leverpostei, brokkoli og rødt kjøtt. det er også mye linser, bønner, frø osv de anbefaler å spise, men jeg husker ikke hva. det finner du sikkert ut av på en eller annen matportal!

Skrevet

Tusen takk for kjempefine svar jenter. Dette setter jeg pris på- Skal ta tipsene deres med meg i morgen når jeg skal ut å handle... :o)

Er litt svimmel av og til , og veldig slapp og trøtt om kvelden da, men tåler det assa :o)

Skrevet

men om en kopp kakao, en sjokolade eller litt te kan hjelpe på, så gjør vel ikke det noe å slippe svimmelheten? ;-)

Skrevet

Er du ikke på MSN da Baby09??

Skrevet

kommer

Skrevet

Drikk rikelig, for å få opp væskemengden i kroppen og øke sirkulerende blodvolum. Du kan ev. også spise litt salt....... men skal jo ikke spise mye salt daglig, er ikke bra det heller. Men når du føler deg mest dårlig pga. blodtrykket......salt binder væske i kroppen og kan øke blodtrykket. Vær forsiktig når du skal reise deg slik at du ikke får svimlebyger og blodtrykksfall og besvimer. Mange gravide sliter med lavt blodtrykk, spesielt når det blir varmt ute. Lavt blodtrykk kan gi kvalme, svimmelhet, slapphet.

Skrevet

Jag har också samma blodtryck, och det har varit ganska jobbigt. Trött och svimmel.. Legen sa att det å dricka mycket vatten skulle hjälpa. Prova det?

Skrevet

Jeg var nede i 89/48, ikke spesielt pigg da, men det var ingenting å gjøre med det, bortsett fra å gå litt roligere, reise seg sakte, drikke masse vann (det fungerte, men husk å ha litt salt/lime el. i noen av glassene, så du ikke skyller ut alle næringsstoffene).

Utrolig ubehagelig når det svartner for øynene og man er uggen hele dagen. Det er bedre nå, 100/50 ved forrige legekontroll i uke 22. Men jeg har lavt blodtrykk til vanlig også.

Skrevet

lavt blodtrykk er jo ikke farlig, men kan være særdeles ubehagelig.

jeg har ikk fult så lavt som deg- men i mitt forrige svangerskap hadde jeg en del episoder med litt plutselige blodtrykksfall og det var ordentlig ekkelt. Sånt er jo normalt ikke farlig, men skulle man besvime kan man jo fort slå seg.

Du har jo fått masse gode tips her - godt med veske og husk å fyll på kroppen med litt salter så kroppen klarer å binde vesken i kroppen.

Husk at kaffe og forsåvidt te også (alt med koffein)- også kan virke vanndrivende og dermed trekke blodtrykket ned ikke opp- som du kanskje er ute etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...