angelica-s Skrevet 26. mars 2009 #1 Skrevet 26. mars 2009 Er en stund siden jeg var her inne nå. Men jeg har tittet litt for å følge med på dere. Gratulerer masse til dere som har født og blitt gravideJ Er veldig tungt å ikke klare å bli gravid, men jeg gir ikke opp og skal til sommeren, regner jeg med, gå for Øko ivf, etter 7 negative inseminasjoner. Jeg sendte en mail til Nordica med noen spørsmål og fikk svar. Jeg spurte om hvor mye selve prosedyren for øko ivf kostet hos de, da jeg har hørt at den er billigere. Noe jeg selvfølgelig ikke sier nei takk til;) Men syns det er veldig rart, med tanke på at det er samme prosedyre som vanlig ivf (som koster 17500 eller noe). Fikk til svar at den kostet 9000. Kjempeflotte greier. Spørsmålet mitt til dere som har tatt øko ivf er da: stemmer dette med hva dere betalte? Og et spørsmål til...man må vel betale for selve donorsæden også, den er vel ikke inkludert, men det holder med en porsjon?? Eller går det en porsjon per egg? Jeg fikk også beskjed om at det kom til å komme på maximalt 5000 kr for hormoner. Stemmer dette med dere? Hvor mye brukte dere på alt til sammen? Sånn ca. Stor klem...
snuffe Skrevet 26. mars 2009 #2 Skrevet 26. mars 2009 Vi betalte 8000 dkk for øko-ivf nå i januar + 900 dkk for donorsæd. Medisinmessig kostet det en del, men selvsagt mindre enn vanlige IVF-forsøk: Fire dager på pergotime (80,-), seks dager på Gonal-F 150 i.e pluss et par ekstradoser fordi vi søla litt og legene rota med resepten (ca 3800,-), fire dager Orgalutran og en i reserve (ca 1900,-), Ovitrelle (338,-) og Progestan i fjorten dager etter innsett (750 DKK). Og utgifter til et par-tre scanninger underveis. Gynekologen min hadde juleferie, så det ble 1200,- x 2 til privatgyn og 320,- for en scan hos gyn med avtale for vår del. Men jeg tror det er litt uvanlig på øko-varianten å gå på Orgalutran så lenge som jeg gjorde. Effektiv kombinasjon var det i hvert fall, de fikk ut 11 egg (1-5 er visst normalen). Ble i hvert fall noe mer enn 5000 for vår del. Dessuten er det anbefalt å fortsette på Progestan en stund om man blir gravid, og det koster vel rundt 900,- norske for fjorten dager på 600 mg. Jeg tok 600 mg daglig frem til uke ni, så trappet jeg gradvis ned frem til uke tolv. Akkurat hvor lenge klinikkene anbefaler varierer; sykepleieren på Nordica sa to uker holdt, mens legen korrigerte henne med at de akkurat hadde gått over til å anbefale frem til ultralyd i uke syv. Tror Riksen opererer med tolv uker. Det at de sa 8000 til oss og at det nå er 9000 kan godt stemme. De har visst jevnt skrudd opp prisen siste par årene, men ligger fortsatt langt under andre klinikkers pris på dette. Det er jo, som du sier, akkurat samme prosess som vanlig IVF for deres del - om enn litt mindre medisinpes for oss som skal gjennom det. (Ikke for det, medisinene til øko- var absolutt ille nok) Det med hvor mange porsjoner er jeg faktisk ikke helt sikker på. Vi betalte bare 900 for donorsæd til det ene forsøket, så antar jo det. Men da jeg mailet dem og spurte hvor mange strå vi burde reservere per forsøk om vi ville ha muligheten til flere med samme donor, fikk jeg et litt uklart svar om at "laben anbefaler ti strå." Mistenker at hun rotet og tenkte på inseminasjon, men har ikke sjekket det. Lykke til! Det er ikke akkurat noen festlig prosess, men resultatet er vi fornøyde med. :-)
angelica-s Skrevet 27. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2009 Hei Shute Tusen takk for utfyllende svar:) Du skriver at det ikk er noen festlig prosess, Mener du da hormonene? Eller selve uttaket, har hørt at det kan være vondt, men at man får noe bedøvelse etc? Hvordan opplevde du uttaket? Hva fikk du? Tusen takk for svar:) Go klem fra
snuffe Skrevet 27. mars 2009 #4 Skrevet 27. mars 2009 Hele pakka, egentlig. Jeg gikk opp 3-4 kilo i vekt på uker, var akutt hormonell - fra pottesur til direkte sippete - og fiksa ikke å sette sprøyter på meg selv, så det ble en anelse av en stressfaktor å finne folk til å gjøre det på rett tidspunkt når kona jobba seinvakt. Uttaket var vondt. Ikke grusomt og uutholdelig, men absolutt vondt. Jeg vil heller borre hos tannlegen enn å gjøre det en gang til, liksom. Tok en Tramagetic retard på forhånd og fikk morfin eller noe lignende i veneflon (petidin tror jeg muligens) og lokalbedøvelse, men man kjenner det jo godt likevel. Etter uttak hadde jeg relativt kraftige smerter i magen/underlivet, og var ikke i form til noe særlig annet enn en liten rusletur ut i løpet av de neste par dagene. Men både reaksjonen på hormonene og hvordan uttaket oppleves er nok veldig individuelt. Og Lindenberg hadde en veldig pedagogisk approach. Ble jo gravid, så alt i alt anbefales det absolutt. :-)
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 28. mars 2009 #5 Skrevet 28. mars 2009 Hei Angelica Jeg titter bare såvidt innom for å si at jeg hadde en veldig flott opplevelse i forbindelse med min IVF. Jeg gikk på sprøyter i 10 dager og hadde ingen bivirkninger. Uttaket var smertefritt og raskt overstått :-) Så hvis du opplever hormoner og uttak slik som meg, er det absolutt ingenting å grue for :-) Good luck !!!!!
Gjest Skrevet 3. april 2009 #6 Skrevet 3. april 2009 Hei! har hatt flere inseminasjoner, og begynner å forbrede meg på at også jeg på et tidspunkt kanskje må i gang med IVF. Men hva er forskjellen på IVF og øko IVF? Og hvorfor valgte dere den ene metoden fremfor det andre metoden?
snuffe Skrevet 4. april 2009 #7 Skrevet 4. april 2009 "Øko-IVF" er det Nordica omtaler som lavstimulasjons-IVF i infoskrivet som ligger på websiden deres. Det betyr kort fortalt at man går kortere tid på mindre hormoner enn ved vanlig IVF, og så koster det betydelig mindre. Vi ble anbefalt å forsøke det først, forutsetningene var så vidt jeg forstod relativt ung alder (jeg var 27), BMI under 30 og ingen påviste hormonforstyrrelser å snakke om. Man får vanligvis ut færre egg ved øko-, så dersom man har dårlig eggkvalitet/er litt opp i årene er det ikke å anbefale. Vanlig ved uttak er 1-5 egg, vi var visst ganske eksepsjonelle som fikk ut 11. Greit å slippe mer hormontilskudd enn nødvendig, og ikke minst greit å betale mindre for "moroa."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå