Gå til innhold

Hvordan bli medlem i et styre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et sted jeg godt kunne tenke meg å bli styremedlem.

En kollega er medlem der nå, men jeg ser at de kun har menn i styret. det betyr kanskje at de tenker å gjøre noe med dette om ikke så lenge.

Går det an å signaliosere, for eksempel til denne kollegaen, at jeg er einteressert i dette vervet dersom de snart skal se etter et nytt styremedlem? Eller er det sånn med styrer at de alltid finner flem til nye medlemmer selv, så man blir ikke med med mindre man blir spurt?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok bare å vise interesse.. =) Jeg har vært medlem av et styre innen idrett, og der ble vi alltid glade når noen meldte seg frivillig og vi slapp å innhente nye styremedlemmer... =)

Skrevet

Men tro du det er sånn i "ordentlige" styrer også? Jge mener i store, kjente bedrifter og organisasjoner?

Jeg er for tiden styreleder i min datters barnehage og styremedlem i min manns enmannsforetak (det er kun han og meg i styret), og det er jo sånne styrer som mange helst vil slippe å sitte i.

Det styret jeg gjerne vil inn i er et veldig spennende sted å være involvert, tror jeg, så jeg vet ikke om det er ok å bare si at man har lyst, liksom...

Eller?

Skrevet

Det vet jeg faktisk ikke.. =(

Skrevet

Neinei, takk for svar uansett.

Kanskje noen andre vet?

Skrevet

Det er derfor det stort sett er menn med i slike ting. Menn er ikke like redde som oss damene for aa vise initiativ. Snakk med kollegaen din du og vis interesse. Og du boer selvfoelgelig lese deg opp paa lover og regler rundt aksjeselskap slik at du vet hva det dreier seg om ;-)

Skrevet

Meld din interesse! De som sitter i styret blir gjerne bedt om å skaffe en ny når de går ut, og da er alle glad når noen melder seg. Lykke til!

Skrevet

som regel er det vel en valgkomite som skal finne egnede kandidater. Og det er kanskje en generalforsamling som foretar valget? Valg foretas vel på årsmøte/generalforsamling?

Slike ting kommer helt ann på type styre og hvordan organisasjonen er bygget opp. Sjekk dette før du gjør noe mer. men uansett er det vel bare å si at du er interessert.

Skrevet

Kommer helt an på om det er en stiftelse eller en organisasjon, og hvilken ordning de har. I de fleste organisasjoner, med unntak av et par store, stiller medlemmer til valg eller arbeidet går gjennom en valgkomitè. Jeg sitter i en valgkomitè nå, og vi spør kandidater direkte og det blir stillt et samlet styre på generalforsamling. En litt grumsete måte å gjøre det på synes jeg, men en blir jo ofte spurt om en vil stille til valg.

En kan absolutt signalisere til styremedlemmer om at en har lyst. I noen styrer supplerer de seg selv, og foreslår kandidater de kunne tenkt seg å få med.

Det er ikke noen fasit. Den organisasjonen jeg jobbet for har som tradisjon at en stiller med kandidater til styret i fire andre styrer, og en blir klappet inn. Mer som at LO har en representant i sentralstyret til ap.

Viser du interesse for arbeidet din kollega gjør er jo det en veldig god start.

Skrevet

Det kommer jo helt an på hvilken sektror vi snakker om, og svært mange styrer tilstreber en lik kjønnsfordeling (og noen er pålagt det av staten). Min erfaring er at når en først har et par verv så baller det på seg, uansett kjønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...