Gå til innhold

Jeg ønsker å jobbe med barn......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal jeg velge av vernepleier-, miljøterapeut-, sosionom-, sykepleier-, lærer (1-7 kl)-, førskollærerutdanning. Og hvis jeg vil jobbe i barnevernet e.l., hvilken utdanning skal man da ta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

som sosionom kan du jo jobbe med barn veldig mange steder, f.eks i barnevernet.. tror ikke det er så mange førskolelærere i barnevernet..

sosionom og vernepleier er vel de mest allsidige utdanningene av de du nevner..

Skrevet

vpl er desidert det mest allsidige av de du nevner..

Skrevet

Er det en tøff utdannelse? Mye gruppearbeid på kveldstid osv. Jeg har jo snart to barn i huset...

Skrevet

Som førskolelærer og lærer vil du jo jobbe direkte med barn. Som barnevernspedagog eller sosionom kan du jobbe f.eks i barnevernet - sosionomen har et større spekter av mulige jobber, mens barnevernspedagogen har mulighet til f.eks å bygge på utdannelsen og også bli kvalifisert førskolelærer.

Vernepleier, sykepleier og miljøterapeut (er det en egen utdanning?) er ikke ting jeg umiddelbart forbinder med barn. Det er selvsagt mulig å styre jobbretningen mot det å ha med barn å gjøre, men ikke nødvendigvis enkelt.

Skrevet

Jeg er utdannet førskolelærer med videreutdanning innenfor spesialpedagogikk. Med dette har jeg muligheten til å jobbe som spesialpedagog, førskolelærer og muuuligens lærer på førsteklassetrinn (er ikke 100% sikker på den siste).

Jeg jobber som førskolelærer og stortrives i jobben min.

Men. Hadde jeg valgt igjen spørs det om jeg hadde valgt Barne- og Ungdomsarbeider. Lønna du får som førskolelærer (etter 4 års utdanning (i mitt tilfelle) ) tilsvarer ikke det ansvaret du har for pedagogisk drift av en avdeling. Ubunden tida du har til planlegging strekker på langt nær til og du vil i perioder ha dårlig samvittighet over alt du ikke rekker å gjøre. Men det viktigste er vel at du føler du aldri får nok tid sammen med ungene. (slik er det i mitt tilfelle, men det gjelder garantert ikke for alle førskolelærere rundt omkring)

Med studielånet jeg sitter med tror jeg heller ikke jeg kommer så mye bedre unna lønnsmessig enn en Barne- og Ungdomsarbeider, men dette har jeg ikke sjekket opp så jeg kan ikke si det sikkert.

Du kan jo også gå sykepleierutdanninga og videreutdanne deg innen pediatri?

Skrevet

Hva med barnevernpedagog?

Skrevet

Miljøterapeut er ingen egen utdanning. Hvis du er f.eks vpl el bvped kan du jobbe som miljøterapeut, men det er ingen egen utdanning for miljøterapeuter.

Det kommer jo litt ab på på hvilken arena du ønsker å jobbe med barn, men både vernepleier, sosionom og barnevernpedagog er allsidige utdanninger.

Skrevet

Som bvpedagog kan du jobbe i barneverntjenesten, i institusjoner, i barnehagen, i skolen, i PPT, i BUP, i fosterhjemstjenesten etc. etc. generellt så har du veldg mange muligheter med en tre årig høyskole utd. Og som både bvp, vpl og sos så kan du i aller høyeste grad jobbe direkte med barn!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...