Livmor Skrevet 26. mars 2009 #1 Skrevet 26. mars 2009 Jeg har fått nedsettelse av skatten med 26.000,- pga lav skatteevne. Får derfor igjen mye mer enn jeg hadde trodd. MEN, da jeg fikk papirutgaven oppdaget jeg at jeg har blitt lignet i skatteklasse 1, ikke klasse 2 som jeg har krav på (enslig forsørger). Vil det si at jeg får igjen enda mer? Eller mister jeg det beløpet som er trukket fra pga liten skatteevne? Noen som skjønte det?
prekæs Skrevet 26. mars 2009 #2 Skrevet 26. mars 2009 Mener bestemt at du får igjen mer. Skatteklasse 2 utgjør vel 12000 til. Dette bør du virkelig sjekke opp.
Gjest Skrevet 26. mars 2009 #3 Skrevet 26. mars 2009 Da får du igjen enda mer dersom du lignes i skatteklasse 2 og beholder din "lav skatteevne status"
Livmor Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. mars 2009 Håper virkelig jeg beholder den "statusen". Ellers taper jeg jo mange tusen på å rette opp skatteklassen min:-/
prekæs Skrevet 26. mars 2009 #5 Skrevet 26. mars 2009 Ring og spør da vel. Ringte selv om ett annet problem i går og fikk ett fort og greit svar uten å oppgi annet enn navnet mitt (fordi jeg presenterte meg:). Jeg opplevde det samme som deg da jeg var enslig, og da fikk jeg fradrag for begge deler. Det er en del år siden, og vet ikke om reglene er endret nå. Men tror ikke det.
Livmor Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2009 Jepp, skal ringe. Prøvde i dag, men pågangen var så stor at jeg fikk beskjed om å ringe en annen gang. Litt utålmodig! Håper, håper ikke reglene er endret. Skulle da ikke tro at skatteevnen min er noe større i klasse 2 enn i klasse 1.
aanonym Skrevet 26. mars 2009 #7 Skrevet 26. mars 2009 Var alenemor i fem år (uten opphold) og opplevde aldri at selvangivelsen var fylt ut med riktig skatteklasse. Min konklusjon er at skatteklasse 1 er "utgangspunktet og at man så må gjøre en aktiv handling for å endre klasse. Slik kan man ikke skylde på at man "ikke la merke til" at det sto feil klasse dersom man har fått seg samboer... Uansett er det veldig enkelt å endre. Du vil få mer igjen på skatten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå