Gå til innhold

Erteposen :o)

Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09

Anbefalte innlegg

Skrevet

I din kvalme gravid-tilværelse hvor mat kanskje er det siste du tenker på våger jeg meg likevel med et lite (nei, det var kanskje et understatement) middagsspørsmål... Hva er favoritten i heimen din hvor kyllingfilet er hovedingrediens (til hverdags), og (om det ikke er allment kjent) hvordan lager man det?

Fiskepinnene slo så til de grader an hos 4-åringen (som vi vanligvis må trø maten ned i, selv og vips tar måltidet en hel evighet) at jeg håpet på flere slagere ;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var kjekt oppskrifta slo an!!! Jeg har igrunnen til gode å oppleve at barn ikke spiser den, selv om de ikke liker fisk.

Til hverdags bruker vi ofte fullkornsnudler med wokka grønnsaker og kylling med enten østersaus, som de fleste barn liker siden den ikke er sterk og søtaktig, eller terriakie saus med honning og hvitløk (ferdig flaske på butikken). Blander alt sammen, og har ikke så mye saus på.

Ellers er vel gutta mine sin favoritt peanut saus, som finnes i maaange varianter. 7- åringen min lager sin egen.

Han surrer et fedd hvitløk i litt olje, finhakka eller pressa, 3-4 ss peanuttsmør, 1-2 ss soyasaus, 1 dl vann, 0,5 -1 ss brunt sukker - som varmes opp. Smakes til med sitron, og jeg bruker chilisaus (thailands søt). Han kan kutte ut både hvitløk og chillisaus. Når søskenbarna er her har jeg ofte en skvett fløte i. En må nesten smake seg frem til en finner en god balanse.

Vi har enten kyllingspyd eller bare stekte biter som vi har tannpirker på, som er marinert over natten i litt olje, sitron, gurkemeie, litt chilli, paprika og kanskje litt honning. Kan gjøres supermild i starten, eller en kan bare kutte ut marinaden. Serverer med grønnsaksris.

En fin måte å servere kylling på er også å banke den flat, fylle den med ting barnet liker (ost, pesto osv), rulle den sammen og steke den i ovnen på 200 g i ca 30 min. Ofte mindre. Serverer med potetmos/rotmos og litt grønnsaker.

Mine gutter er også glad i tomatisert kyllingsuppe med eple. Lager en små nok biter spiser mange barn den.

Surr raskt 2 fileter med kylling i fine tynne skiver sammen med 0,5 finhakka løk/hvitløk. Tilsett 1-2 epler i små terninger sammen med

1 ss karri, 2 terninger hønsebuljong, 1-2 bokser hakka tomat (jeg kan kjøre den bitfri når nevøen min er her som hater biter av tomat), 1 ss sukker og pepper. Kok under lokk i 10 min, og tilsett matfløte og pepper.

Panert kyllingfilet eller biter er også god "junk" som går ned på høykant, eller bare stekt kyllingfilet i pitabrød sammen med det grønne barnet liker og saus av matyoghurt med litt chilliketchup eller vanlig, salt og pepper.

Skrevet

Tusen takk!!

Masse godt å velge i her, jo! Burde finne noe som slår like godt an, om ikke flere ;o)

*Kopiert og fått gubben til å printe*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...