Gå til innhold

våtservietter...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei..:)

lurer på hva dere synes om bruk av våtservietter..? jeg er ikke så veldig begeistret for å bruke våtservietter for ofte, så ønsker å bruke vann og klut hjemme, og bare våtservietter når vi er borte...

har tidligere vært snakk om allergifremkallende og hormonforstyrrende midler i noen av disse, så er ikke så begeistret for å bruke dem for ofte.. jeg har en god del allergier selv og kanskje guttn vår er mer utsatt da.. hadde en diskusjon med sabo om det i går og han synes nok jeg er sær..:) hvorfor gjøre det vanskelig liksom...?! så jeg bare lurer på hva dere mener...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener å ha lest at noen kan være allergifremkallende og hormonforstyrrende ved langvarig kontakt... Men hvem legger vel ei våtserviet i bleia...? hehe Sunn fornuft mener jeg... Til vanlig blir det vann og klut her også, men om natta og når vi er borte blir det våtservietter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sær? Nei, du er vel snarere både reflektert og intelligent som ønsker å gjøre det beste valget for sønnen din.

 

Vi har tatt ett skritt av gangen hjemme hos oss. Vi begynte med papirbleier og våtservietter, men unngikk våtservietter med parabener (hormonforstyrrende stoffer). De fleste våtservietter inneholder faktisk slike stoffer! Det var jo så lettvint... Begynte etter hvert å bruke kluter istedenfor våtservietter, og etter hvert fant jeg ut at det var like lettvint å putte tre-fire våte kluter i en lukka brødpose når jeg skulle på tur, så da droppa vi våtserviettene. Sønnen vår fikk tidlig tendenser til atopisk eksem, han fikk allergisjokk på melk (fikk NAN hypoallergen morsmelkerstatning) og et bleieutslett fra helvete. Bleieutslettet ga seg aldri, og han var tidvis hudløs og blødde i rumpa. Så var jeg på barseltreff og diskuterte dette med de andre mammaene, og ho spurte forsiktig om jeg hadde sett en moderne tøybleie. Så for meg plastsnipper og svære og stygge greier, men blei positivt overraska da ho tok fram en snerten bleie med biler på. Den skulle tas på på samme måte som en papirbleie, og vaskes i maskina på 60 grader. Lukte mindre skulle de også gjøre. -Yeah, right, tenkte jeg!

 

Bleieutslettet ga seg ikke, så vi bestemte oss for å prøve tøybleier. I mellomtida hadde jeg satt meg litt inn i det, og hadde bestilt to typer bleier, såkalte formsydde (av supermykt hånddukaktig bambus) som jeg strikka ullbukser til å ha over, og alt i ett bleier med elefanter, biler, fisker, og apekatter som jeg tenkte å bruke når vi var ute på tur. På to dager var bleieutslettet borte, og jeg måtte slukøra ringe denne dama. Vi snakka litt om det, og ho spurte om jeg noen gang hadde brent en papirbleie, og det hadde jeg jo. Den smelta! Altså inneholder de mest plast. Jeg ville ikke ha gått med plasttruser i tre år, det er ille nok å gå med bind den uka jeg har mensen. Så da unner jeg sønnen min tøy, og ikke plast.

 

Vi er kjempefornøyde med tøybleien, bæsjer kommer på et rispapir som vi legger i bleia, og det kastes i do slik at bleia ikke blir tilsølt. Rispapiret er fullstendig nedbrytbart, så da forsøpler vi null og niks med bleiene våre. Et vanlig bleiebarn fører til 1,5 tonn med søppel de tre åra de bruker bleier, det er ikke noe særlig å tenke over. Når det gjelder gutter så vet man at temperaturen i pungen er over en grad høyere i papirbleier enn i tøybleier, og man er temmelig sikker på at den økende graden av infertilitet hos menn skyldes for høy temperatur i pungen.

 

Jeg vasker bleier annenhver dag, vi slipper å tenke på om vi har bleier i hus og har kjempelite søppel. Bleiene lukter langt mindre enn papirbleier, og er lette å bruke. Mye kulere er de også, og nå som sønnen min er 18 måneder vil han gjerne velge bleie selv, helst da en i knæsj farge og med mønster på.

 

Ta gjerne kontakt dersom det er noe du lurer på! Og lykke til med valget ditt! Hadde flere tenkt som deg hadde vi nok hatt friskere barn og en sunnere jordklode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker våte kluter til å tørke med de første ukene, men så bruker vi bare vårtservietter (coop sine, som er best i test) etter dette. Har brukt det på de to barna våre, og skal bruke det på lillegutt inni magen også når han kommer ut. Har ikke hatt EN eneste dag med sår rumpe, og tror heller ikke de er allergifremkallende - spørs hvilke du bruker da, selvsagt... men coop sine er uten tilsetningsstoffer... :)

 

God vask:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid mye spørsmål om dette. Og for å være ærlig så syntes jeg at det er altfor mange som bruker våtservietter hele tiden til alt. Det er praktisk, men det må jo bli en dyr kostnad og fremkalle masse ekstra søppel selv om de ikke tar så stor plass bare en og en. Alle våtservietter har vel kjemikaler i seg som ikke alltid er bra for barnehud. Vi kommer til å bruke vann og klut så lenge vi er hjemme. Gjorde også det sist. Og våtservietter borte. Hadde også alltid med en våt klut i plastpose når vi var på tur som jeg kunne tørke ansikt og hender med husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi brukte ikke våtservietter på vår første...kun når vi var ute på tur og ikke hadde så lett tilgang til vann. Ble det brukt mer enn et par ganger så ble hun rød også!

Vi kommer heller ikke til å bruke våtservietter denne gangen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gud for våtservietter :) Vi elsker dem og bruker dem over alt hele tiden, og har gjort det siden gullet ble født for 16 mnd. siden. Han har såogsi aldrig hatt noe form for bleie utslett eller annet utslett. Jeg var redd for at han skulle få det siden jeg selv har atopisk eksem, men det har han vist ikke fått.

 

Og vi har brukt alle typer våtservietter, merker ikke noe forskjell. Så vi kommer til å bruke det på sønn nr. 2 også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått anbefalt apotekets MeSoft, de skal bare fuktes. "engangskluter" uten kjemikalier. så vi tenker å prøve disse :)

 

ang. tøybleier: kan tenke meg at det kan være bra for de som har ekstra sart stump, men miljømessig er jeg ikke så sikker på hvor stor forskjellen egentlig er. går jo ganske mye energi og vaskemidler med på vasking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg kommer nok til å bruke noe våtservietter..men bare hvis vi skal der det ikke er tilgang på vann og det har man jo stort sett..men ellers kommer vi til å kjøpe tørre papirstykker som bare er å ta litt vann og babyolje på så er de som våtservietter nesten, myke og gode for huden..har aldri hørt at de inneholder farlige stoffer hvertfall..brukte bare det til å begynne med sist å skal det igjen=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...