Gå til innhold

gjør dere husarbeid hver dag??

Anbefalte innlegg

Skrevet

her i huset så setter vi på en vaskemaskin og en tørketrommel hver dag..fyller ca en oppvaskmaskin for dag og tømmer den.... vi lager jo middag...men det er fort gjort...ungene rydder lekene sine og legger skittentøyet i skittentøyskurven før de legger seg, da er huset ryddig... og så har vi en dame som kommer en gang i uken og vasker...

men synes alle stresser sånn med "husarbeid"...hvor mye gjør dere for dag og hva gjør dere?? her er liksom ikke så mye å "gjøre" hvis jeg skulle få "Ånden" liksom... kan bake litt..men det gjør jeg fordi jeg liker det...føles ikke som arbeid.....

hva?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vel, vi hadde en avtale om å dele på det når jeg begynte å jobbe, men det har ikke skjedd.. så det flyter litt når jeg er på jobb, men ellers bra :)

Setter på en vask eller 3 hver dag, og ditto antall tørketromler.. Rydder badet for klær (siden ingen klarer å legge de på vaskerommet). Rydder stua og kjøkkenet hver kveld, og kjører oppvaskmaskin 1 gang om dagen... Før støvsuga jeg hver dag også, men det gjør jeg ikke lenger..

Skrevet

Hoveddelen av hverdagshusarbeidet her består i klesvask og -bretting og -leggepåplassing, men det er jammen en jobb i seg selv. Særlig den mila det er å reise seg fra sofaen for å faktisk gå å gjøre det fremfor å bare tenke på å gjøre det... Det er vel der "stresset" kommer inn :oD

...og så skal det handles litt, kanskje skiftes på senger, vaskes i dusjen, støvsuges fordi 4åringen har dratt med seg halve sandkassa inn i gangen (som vi må gå gjennom for å komme fra 2. etg til stua og dermed drar sanden rundt i hele huset). Og så får jeg ikke gjort noenting fordi lillebror bæsjer, gulper, skal ha vogna rugget litt, ammes, og så MÅ jeg bare ha litt husmorfri når han sover... Og så må middagen settes i gang med, helst samtidig som eldsta blir henta i bhg. Og sånn har dagen gått og jeg har bare fått tenkt på klesbrettinga...

Skrevet

ser du har det litt annerledes enn meg..her tar vi tøyet og bretter det med en gang det er ute av trommelen eller tørt på stativet..da tar det ikke lange tiden..bare noen minutter faktisk....ungene mine er 3 og 5 år..så jeg tørker ikke gulp og bæsj..og sparer mye tid der... men synes det er greit å ha "struktur" på ting siden vi er i 100 % jobb begge to....

men jeg gjør ting med en gang...kanskje derfor jeg ikke føler ting blir stress da?? hmm....bare lurer...

Skrevet

Vi har vaskedag hver torsdag ( æsj, i dag da gitt!)

og da deler vi på det.

Mannen støvsuger etasjene først, så vasker jeg trapp, stue og bad.

Går over med støvklut, bytter duker osv.

Vasker opp/fyller og tømmer oppv.maskinen, vasker klær gjøres ca hver dag. Og støvsuger et par ganger ekstra i uka.

Det er alltid noe å gjøre, men den store vasken har vi på torsdager som sagt.

Skrevet

Helt sikkert. Jeg merker i alle fall de gangene jeg er "flink" og bare GJØR ting, så er det jo egentlig ingen sak. Stresset kommer når man egentlig ikke gidder, og kanskje egentlig ikke har giddet på flere dager og det har hopet seg opp litt... Da må man liksom ikke bare kvinne seg opp til å ta ut av oppvaskmaskinen, men å gjøre alt på en gang...

Og mens vi snakker om det så tror jeg bare jeg går og bretter de 3 maskinene med tøy som ligger på spisebordet, og som ble vasket i løpet av gårsdagen/natta ;o)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mine unger er 4 år og 1 1/2 år, men de er så innmari masete at det ikke er verdt å bruke tid på å brette klær når jeg tar de ut av trommelen,... dessuten hater jeg det! så jeg sparer det til gubben ;)

Skrevet

fnis...der ser du...fort gjort!!

Skrevet

jeg elsker ikke akkurat å gjøre det jeg heller...men gjør det fordi...ungen mine blir glatt med å hjelpe..." sokkelotto" er det kjekkeste de vet...fnis...dvs vi tar hele posen med enslige sokker...legger utover gulvet..og finner par....jada....morro skal man ha det...knis

Skrevet

Jepps, litt nå og litt da merker jeg liksom ikke, men storvasken er et slit.. Derfor gjør jeg heller litt hver dag :)

Skrevet

Klart jeg gjør husarbeid hver dag-mener ikke da nødvendigvis å vaske huset fra topp til tå, men oppvaskmaskin,rydding, og vasking/stryking av klær er jo en daglig oppgave;)

Jeg ser ikke på det som noe stress-er jo hjemme om dagen, men det blir spennende å se i april når det er mannen som skal styre hjemmet;)

Vi har tre barn og en katt så jeg støvsuger ofte-helst en gang om dagen. Vi har stort hus, men bruker hovedetasjen mest så under-etasjen blir ikke tatt såå ofte.

Blir litt mer avslappet til ting etter hvert som familien vokser... Er jo tross alt viktigere at vi tar oss tid til de barna vi har enn at det er 100%strøkent til en hver tid:)

Skrevet

Gjør selvfølgelig litt husarbeid hver dag. Hm, stryking er stort sett et fremmedord her, stryker bare festklær, jeg. Og duker. Men kjøkkenet må jeg ha rent og ryddig til enhver tid, det verste jeg vet er å lage mat på et skittent rotekjøkken. Bretting av klær, eller rettere sagt legge på plass klær, er faktisk det verste husarbeidet jeg vet.

Skrevet

Så og si det samme som deg HI. Vi har vaskehjelp en gang i uken, så utenom det så rydder og vasker jeg kjøkkenet etter middag, setter på oppvaskmaskinen hver dag, vasker en vask og henger opp. I tillegg rydder vi leker og vasker over bordene. Når barna er i seng så er det helt ryddig og masse tente stearinlys.. Da er det endelig avslapping. Resten av husvasken tar vaskehjelpen seg av.. deilig!! :-)

Skrevet

Må jo gjøre litt hver dag. Men ofte gjør jeg litt for lite, og straffes for det senere =P Hoho!

Skrevet

Inkludert matlaging blir det ca 0,5 time pr dag i snitt på hverdager og ca 1 time i snitt i helger. Altså omtrent 4,5 time tilsammen på en uke inkludert å lage middager. Synes ikke det er spesielt mye. Mannen bruker litt mindre tid siden han ikke lager maten vanligvis (men han rydder av da), men han gjør litt mer med klesvask ol enn meg tilgjengjeld. Så alt i alt bruker vi vel en 8 timer totalt pr uke, da er dette inkludert alt.

Skrevet

Jepp litt hver dag!

Vasker gulver en gang i uka,med mindre ungene (eller en av oss voksne,haha) søler noe...

Støvsuger annahverdag.Do og vask får litt vask hver dag,samme med kjøkkenbenk og spisebord.

Vask og brett av klær bruker jeg tid på hver dag.

Glad jeg jobber 80% i turnus.

Gubben slipper unna....hehe

Skrevet

Joda..litt må gjøres hver dag...med 3 barn, hund og katt....men også en jævel på skippertak ;-)

Skrevet

Heisann.. enig i at det er for mye stress rundt "husarbeid".

Jeg skulle ønske jeg kunne klare å roe ned litt den følelsen av at det hele tiden er noe som skulle vært gjort, for jeg føler det ødelegger mye av kosen med å være hjemme med barna nå i permisjonen..

Samtidig blir jeg i dårlig humør om jeg ikke får gjort det daglige, som jeg synes er "nødvendig" (eller mer en redsel for å miste kontroll om det ikke blir gjort).

For meg betyr det støvsuging i alle rom (vasking av golv og støvtørking tar jeg et par ganger i uka, men skulle gjort det helst hver dag), klesvask, vasking av bord og benker, rydding/sortering av leker på lekerommet,

I tillegg slike selvsagte ting som å lage mat, bake, ta ut av oppvaskmaskinen o.l.

Men ser ikke på det som arbeid, for å bruke det ordet nei.

Skrevet

jepp- ikke så mye valg ang det gitt!

her vaskes det 1-4 maskiner med klær hver dag, som også må henges opp,brettes og legge spå plass. kjøkkenet vaskes hver dag ( benk+ vask og evt uten på skapene hvis det er sølt noe(har hvitt kjøkken).

vanligvis moppes/støvsuges det annenhver dag, men nå som jeg akkurat har tatt keisersnitt har jeg ikke lov på noen uker, så da blir det bare gjort av min samboer en gang i uken:( og det lille jeg får opp med en liten kost da;)

badet vaskes minst en gang i uken. eller det VASKES en gang i uken, også tørker jeg over badekar før barna skal bade og over do + vask før vi får besøk.

leker ryddes opp hver kveld etter at barna er i seng- de hun ikke har tatt selv hvertfall. og barnerommet ryddes litt sånn innimellom...

pluss all smårydding resten av dagen da- klær opp fra gulvet på badet, sette på og tømme oppvaskemaskinene, rydde bort kopper og tallerkner etter frkost,lunsj og middag +++++ men det er jo noe man ikke kommer utenom da.

så det går ikke en dag uten at noe skal gjøres-

Skrevet

det blir nok altid ett eller annet hver dag ja, hvertfall nå som vi skal selge og ha visning. tørke støv, vaske kjøkken, bad, eller sette på klær. altid noe småting når knotten sover, som som regel er 2 timer midt på dagen så jeg har tiden og da...

Skrevet

Gjør husarbeid hver dag ja. Stort sett hele dagen går jeg å plukker opp rot.

Vasker gulv 1 gang i uka og tørker støv. Støvsuger ca 2 ganger i uken. Vasker 1-4 maskiner med klær hver dag. Så da blir det også mye bretting av klær.

Oppvaskmaskinen fylles og tømmes 1-2 ganger pr dag. Lager middag hver dag, eller mannen gjør det 2-3 ganger i uka.

Ellers er det rydding etter måltider, plukke klær fra badet og ellers rundt hvor de slenger klær. Vasker ofte av vasken og speilet på badet. Omtrent hver dag må det gjøres.Og sikkert en drøss flere ting som gjøres daglig. Husarbeid er det nok av!! Det tar faktisk aldri slutt og jeg begynner å bli lei av å gå hjemme i permisjon og plukke opp etter alle andre. Jeg klarer jo ikke gå rundt å se på rotet heller.

Skrevet

Vaske klär, henge opp, legge bort hver dag! Rydde i vaskemaskinen og ta ut av den, rydde sengene, gå over med stövsugeren (3-4 ganger i uka), lage frokost, middag, kvelds, gå tur med hunden, rydde hele huset når barna har lagt seg. Har vaskehjelp hver fredag og det er veldig deilig! Slipper helgevasken!

En gang i uken bytter jeg på sengen og så baker jeg bröd en gang i uken! Handler gjör jeg ca 3 ganger i uka!

Jeg er fortsatt hjemme da så det blir jo kanskje mer husarbeid da!

Skrevet

Ja, jeg gjør husarbeid hver dag, for å holde orden til "enhver" tid... Altså for at det ikke skal ta overhånd så må det taes etterhvert. Da går det for det meste i klesvask, oppvaskmaskina og støvsuging. Rydde etter matlaging og ungene må ta sitt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...