Gå til innhold

Dere som ikke har kredittkort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan greier dere dere i hverdagen da?

Reiser dere aldri?

Det er jo idiotisk ikke å bruke kredittkort når man reiser, det er mye tryggere. Samt at jeg bruker det når jeg bestiller ting på nettet osv. Mye sikrere.

Betaler alltid innen fristen, har kredittgrense på 100 000kr, men sjelden jeg kommer opp i det, med mindre jeg har bestilt en stor reise eller noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor mener du det er tryggere?

Bruker vanlig kort når vi kjøper reiser og handler på nett. Betaler gjerne ting fra utlander gjennom Paypal.

Skrevet

Går da fint an å leve, eksistere og reise jorda rundt med bare debetkkort også.

Finnes faktisk noen av oss som ikke liker å ta reiser etc på krita.

Skrevet

Det er tryggere fordi kredittkortet ikke er knyttet opp mot kontoen din, så det er ikke noen penger å tappe. Når man handler med kredittkort så har man også en sjanse til å stoppe betalinger som er feil. I mange kredittkort ligger det også reiseforsikring hvis man betaler hoveddelen av reisen med kortet.

Det å benytte kredittkort på reise er ikke det samme som å ta reisen på krita. Jeg har alltid penger på konto til å betale kredittkortregningen med en gang den kommer. Jeg bare velger å benytte meg av den sikkerheten som kredittkortet gir, spesielt ved netthandel og i utlandet. Men det krever jo at man har litt kontroll og ikke handler for mer enn man kan betale.

Skrevet

Tar jo ikke reiser på krita, betaler da med en gang jeg er tilbake og før rentene løper. Det er bare idioter som reiser på debet. Seriøst, det er utrolig teit.

Kredittkort gir en helt annen sikkerhet.

Skrevet

Har skandiabanken med flere kontoer, har kun kort på den ene. Har noen svindlet til seg penger uten at jeg er skyld i det får jeg pengene tilbake. Det er mye sikkerhet rundt det å handle på nett og ingen som finner kortet mitt kan handle med det uten en egen sikkerhetskode som kun finnes i hodet mitt.

Reiseforsikringen som er på disse kortene dekker ikke ekstremsport så vi må ha en egen fullårsforikring siden mannen driver med klatring.

Vi reiser mye men bruker aldri kredittkort. Handler også veldig mye på nett.

Skrevet

Ja, seriøst utrooolig teit å handle uten kredittkort assa...

Jeg handler aldri for penger jeg ikke har, og greier meg fint uten å gå på krita, er til og med ute å reiser!

Skrevet

Hvorfor faen mener du at det er teit å reise på debet??

Skrevet

Seriøst lissom..!

Man handler ikke på krita selvom man bruker kredittkort til å f. eks betale for en reise!! Assa..!

Mange, deriblandt meg handler heller ikke for penger jeg ikke har, men velger å betale eks. reiser med kredittkort. Bruker også dette kortet mest i utlandet. Det er fordi som nevnt over her, du kan kontrollere at det som skal ut fra konto faktisk stemmer FØR de går ut av kontoen.

Og man kan stoppe feilutbetalinger FØR de er gått ut av konto. Dette går ikke med vanlig minibankkort, og er pengene først ute av konto, er det mye vannskeligere å få de tilbake/få dekt tapet.

Så det handler ikke om å kjøpe på krita og bruke penger man ikke har!

(i hvert fall ikke for de fleste av oss som faktisk har litt kontroll og styr på hvor mye penger man har!)

Skrevet

Hvis den var ment til 1156 så pust rolig og les en gang til. Det var et svar til HI over her.

Skrevet

HI har helt rett. Det er faktisk mange reisebyråer som anbefaler folk å betale med kredittkort fordi man kan kontrollere bedre hvilke betalinger som går ut. Vi reiser alltid med kredittkort og får sjekket dette før vi setter over penger fra lønnskontoen. Har blitt forsøkt svindlet, men ble reddet av kredittkortet.

Skrevet

Visa har da også slike forsikringer. Vi reiser to-tre ganger i året og bruker alltid VISA (ikke kreditt), og har aldri opplevd problemer. En gang ble det gjort et trekk på kontoen i forbindelse med en betaling på nett, og dekket VISA opp igjen med en gang.

I tillegg så har vi jo noen bankgarantier. Dersom kontoen blir tappet uten at vi har gitt ut opplysninger så er det banken som må ta den støyten..

Skrevet

Jeg får ikke kredittkort jeg, så jeg har liksom ikke noe valg.

Skrevet

Du kan jo ikke ha mye vett i skallen HI.

Man klarer da fint å leve uten kredittkort! Vi har en samlet inntekt på 1.4 milioner i året, samt egen REISEFORSIKRING for hele året via vårt forsikringsselskap?? Hva i huleste skal vi ha behov for å handle på kreditt for da? Og handle på nett er det ikke ALLE som gjør eller har bruk for vet du kjære deg!

Kansje du heller skal sørge for å få deg en bedre betalt jobb? så du slipper å være avhengig av kredittkort, samt ha råd til reiseforsikring utenfor hjemmet året rundt for ALLE i familien?

Skrevet

Har kredittkort,men har ikke brukt det en eneste gang,og kommer ikke til å gjøre det om det ikke oppstår en skikkelig krisesituasjon!l

Skrevet

Jeg har ikke kredittkort selv og har heller ikke bruk for det. Jeg handler aldri på nett (!) og når vi skal ut og reise, så bruker samboeren min sitt kredittkort.

Likevel syns jeg det er rart at så mange ikke skjønner det at man kan ha mye penger på konto selvom man bruker kredittkort. Det er bare et kort hvor banken gir deg lov til å bruke et beløp uten at du har pengene på den kontoen. Hvis man betaler innen fristen, så er det ikke renter, så det koster ikke noe mer enn å bruke vanlig visakort. Mange steder betaler man heller ikke gebyr når man bruker kortet, så man kan faktisk spare en del penger hvis man alltid bruker kredittkortet til å betale med i stedet for vanlig bankkort som ofte har gebyr for hver gang man bruker det.

Skrevet

For et startinnlegg!: spør du om hvordan folk overlever på lønna de får? Uten å ta kredittkort med sinnsvakt høye renter? Utrolig.

Vi lever på 750' i året, har huslån på 2,2 mill, men klarer for svarte å spare likevel..:! OG vi kommer oss på ferie! Skal vi til syden legger vi av 2000 kr hver i mnd en periode og betaler med de pengene. Bonusen kommer jo om sommeren for oss: feriepenger og skattepenger... :)) Da er det herlig. Ingenting går til drittkredittgjeld, men bare til å kose oss.

Skrevet

Vi har ikke kredittkort. Vi greier oss mer enn fint i hverdagen.

Vi har 2 unger, leier en 90m2 leilighet, vi sparer et par tusen i mnd og en av oss holder på å ta lappen. Vi reiser- ca hver 3. mnd. Vi har vel samlet inntekt på 30.000. :)

Du har kredittgrense på 100 000kr, men kommer sjelden opp i det, med mindre du har bestilt en stor reise eller noe...

Hvor stor er den reisen da, jordomseiling? :D

Skrevet

Hvis du feks. bestiller en reise via et reisebyrå og reisebyrået går konkurs før du reiser, vil pengene være tapt hvis ikke reisen er betalt med kredittkort. Det er fordi ved debetkjøp har du allerede betalt, mens med kredittkortkjøp reserveres bare beløpet til du har mottatt varen/tjenesten. Derfor er det også tryggere å handle på internett med kredittkort.

De fleste kort opererer med inntil 50 dager rentefri kreditt, dvs at det ikke påløper renter hvis du betaler hele beløpet til forfall.

Skrevet

Jeg har kredittkort da men. Jeg fikk mitt første kredittkort for 2 uker siden. Har egentlig aldri hatt behov for det. Men siden jeg måtte ut med en utgift på 5000 for så å få tilbake av nav(skolepenger) så måtte jeg nesten skaffe meg et kredittkort for å legge ut.

Men jeg ser poenget ditt. Har også tenkt til å bruke kredittkortet når jeg skal på ferie i sommer. SÅ slipper jeg å ta med bankkortet mitt. Da har jeg litt mer kontroll på hva som skjer på kontoen.

Har bare kredittkortgrense på 10 000 jeg..hehe..var det banken tilbød meg(har ikke så høy inntekt) men syns det er greit å ha litt ekstra dersom det skulle knipe en måned.

Skrevet

Man skal også være klar over at når man bestiller leiebil, sjekker inn på hotell etc så reserverer de ofte et beløp fra kortet og det kan ta litt tid før man kan bruke disse pengene igjen. Betaler man slikt med debitkortet risikerer man at mye av reisebudsjettet blir utilgjengelig i en perode.

Vi bruker alltid kredittkort ved reiser etc på grunn av bedre sikkerhet, men har alltid betalt alt på første regning slik at det ikke har kostet oss noe.

Bruk av kredittkort er derfor IKKE fordi vi ikke har pengene, men fordi det har en del fordeler slik andre har nevnt. (Men har man ikke styring på økonomien bør man selvfølgelig ikke ha et).

Skrevet

Jeg er over 40. Har aldri hatt kredittkort, og har aldri tenkt å ha det heller.

Kjøper reiser med debitkortet mitt. Klarer meg fint med det.

Jeg har en filosofi her i livet, og det er at jeg aldri skal kjøpe noe jeg ikke kan betale cash for. (Utenom bil og hus). Da er det bare å spare til reiser, og dra når jeg har råd, og kjøpe møbler fks, når jeg har råd til det.

Lever ikke på krita må vita ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...