Gå til innhold

Permisjon 1 2008, skylder mye på skatten i år!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som hadde permisjon i fjor, som har blitt skyldig mye på skatten i år? Jeg hadde 80% lønn, og betalte det samme i skatt, hadde håpet å gå i null iallefall...aldri blit skyldig såå mye før:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke permisjon i 2008, men jeg fikk masse restskatt og skjønte at noe MÅTTE være feil...og det som hadde skjedd var at all gjeld og renter var satt på min mann og ingenting på meg. Så vi gikk heldigvis i pluss totalt:)

Skrevet

Hei Trine! Visste ikke at du var her inne?:) Synd å høre at du har fått så mye i baksmell. Håper virkelig det ordner seg for deg. Hilse mamman og pappan din så masse!;)

Skrevet

Jeg har tabellkort og fikk igjen penger selvom jeg har vært i perm i 2008 (er det enda). Har det kanskje noe å si? Tabellkortet skal jo i utgangspunktet følge inntekten, så om inntekten blir lavere (som den jo blir med 80% lønn i perm.året) skal skattetrekket på tabellkortet følge med det.

Skrevet

Jeg har alltid fått mye igjen på skatten, første gang jeg har fått smell.

Og det så sinnsykt også!

Restskatt på 22 000,- !!!!! :-O

Hadde også perm i 2008... :((

Skrevet

Jeg fikk også SKIKKELIG baksmell året etter jeg hadde perm, skjønner ikke det der jeg.

Skrevet

var i permisjon i omtrent hele fjor (19.01-26.12) og har fått rett over 800 kr igjen jeg.. Hadde 100% lønn da.

Skrevet

Jeg var i perm frem til sept i fjor og jeg får igjen over 13.000,-

åre føre fikk jeg restskatt på over 8000,- men etter at mannen min hadde regnet ut så ble det til at jeg fikk igjen rundt 700,- i steden...

hvis du har en mann som klarer å regne ut skatten så ville jeg prøvd det :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

året etter jeg hadde permisjon, fikk jeg baksmell på 12.000,-! Det var kjipt..

men jeg hadde perm fra september 07-mai 08 og fikk igjen 16.000,- i fjor.. så jeg skjønner det ikke helt.. hadde mer eller mindre samme "lønna" i begge permisjonene

Skrevet

Hmm.. jeg hadde permisjon i 2006/o7, men fikk penger tilbake jeg da.. ikke mye,men ingen baksmell.

Har tabelltrekk.

80 % dekningsgrad

Skal ut i permisjon igjen nå i mai, og jeg håper virkelig ikke jeg får baksmell neste år da :/

Ser det er mange her som har fått det..

Skrevet

Oj! Jeg hadde perm med 80% i halve 2007 og 2008....har ikke fått ligningen enda, men nå ble jeg nervøs, gitt:o( Mulig jeg er helt blånn, men er det noe logikk i at en skal få baksmell når en har hatt perm med 80% lønn? Har jo fått MINDRE utbetalt, ikke mer?

Skrevet

Jeg skjønte heller ikke logikken, da jeg hadde 80% lønn.

Alltid fått masse igjen de andre årene, så 22 000,- i smel var absolutt ikke ventet ://

Skrevet

Så utrolig kjipt:o( Har du skjekket at det kan stemme da, at det ikke er gjort en feil?

Skrevet

Sjekk inne på skatteetaten så kan du regne ut

Skrevet

Hadde permisjon frem til mars 2008 og regner med jeg også får fradrag for egen sykdom, er kroniker og bruker tusenvis på behandlinger og dyre medisiner.

Fikk foreløpig tilbake 33876 men har da også bedt om ekstra skattetrekk hos nav på 500 kroner i måneden da jeg hadde permisjon.

Skrevet

Jeg har fått smell to ganger i mitt liv, og begge gangene etter at jeg har vært i permisjon. MEN, har da fått permisjonen utbetalt av NAV direkte, og ikke via arbeidsgiver. Mener at det kan ha en viss innvirkning. At dersom man får permisjonpenger via arbeidsgiver, så er det de på lønn som trekker skatt, og ikke NAV.

Skrevet

Mannen min har hatt problemer med NAV ved flere anledninger ift skattestrekk. De trekker mye lavrere enn de burde:( Dette gjelder både foreldrepenger og da han var under omskolering...

Skrevet

☆:*´¨`*PuseTøsa*´¨`*:☆: uten at jeg har peiling på slikt; baksmellen din har ikke noe med at du nå er gift da? Som samboer blir du lignet på en helt annen måte har jeg skjønt, som en selvstendig person, som gift blir du "slått sammen" med mannen din. Urk, dårlig forklart, men kanskje du skjønner.

Skrevet

Hmmmm, jeg skjønte ikke den nei :)) Hehe... trodde det va en fordel å være gift jeg, sånn skattemessig?

Mannen min har enda ikke fått sine skattepapirer da.

Huslånet sto ikke på meg i år, så om han får en del igjen forandrer vi det over til meg så kanskje, kaaaanskje slipper vi unna med litt mindre hvertfall!

Skrevet

Huslånet står vel stort sett alltid kun på en part, så om det er tilfelle må man jo evt justere det og se etterpå...

Skrevet

nei, jeg har ikke så god greie på dette jeg :) Trodde også det var en fordel ja, men tenkte kanskje at det kunne være derfor for det om. Jaja, ikke godt å si. Får håpe mannen din får MASSE igjen da :)

Skrevet

Leste en gang at grunnen til at mange får baksmell etter permisjon, er at NAV har et eget skatteberegningsprogram som de foretar skattetrekket ut fra istedet for å bruke skattekortet. Dette systemet tar ikke hensyn til lønna resten av året, slik at det vil ha størst feilmargin på de som begynner/avslutter permisjon midt i året.

Skrevet

Jeg fikk baksmell (på nesten 3000) i fjor og da hadde jeg hatt permisjon året før... Skal passe litt mer på skatten neste gang ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...