snaijka Skrevet 26. mars 2009 #1 Skrevet 26. mars 2009 vi sitter å fantaserer om å besøke fam. i kroatia og italia i sommer. vi har unger på 8 1/2, 6, og en som da vil være 10 mndr.. noen m erfaring med sånne turer? Vi tenkte å kjøre på nettene, også ha dagene til å hente oss inn, og kanskje bare da kjøre korte strekninger.. vi har valget mellom en bobil, hvor de største ungene vil sitte ganske så rett opp ned i setene sine, og kjøre egen bil, hvor setene kan lenes mer bakover. Fordelen m bobilen er at vi trenger ikke da betale for overnattinger. noen innspill??
Itsrejk Skrevet 26. mars 2009 #2 Skrevet 26. mars 2009 Dere er jommen meg ikke pysete! Jeg har ikke kjørt så langt med så mange unger, men jeg har litt erfaring med bilferier. Hvor i Norge starter dere fra da? Stor forskjell på å starte fra Østlandet og fra Finnmark... Hvor langt er det nedover? Og hvor mange døgn har dere beregnet til reisen? Jeg kjenner jeg blir litt skeptisk til planen om å kjøre på nettene. En ting er å velge å kjøre om natten hvis man skal kjøre _en_ natt. Noe helt annet er å kjøre flere netter på rad. Det vil jo ikke bli så mye søvn på dere voksne dersom barna sover om nettene i bilen og er klare for å være våkne på dagtid. Veldig viktig å være opplagte sjåfører når man har så dyrebar last. Tror jeg heller ville ha lagt opp til å kjøre på dagtid, evt. utover kveldene. Sikkert lurt å kjøre når minstemann skal sove duppene sine på dagtid. Er ungene glade i å kjøre bil? Spesielt minsten? Unger på 6 og 8 trenger ikke å by på problemer i det hele tatt. Min pjokk på snart åtte ville ha vært henrykt over å bli med på en sånn tur, forutsatt at han fikk fri tilgang på Nintendo DS og DVD-spiller. Lydbøker og CDer har vært andre favoritter. Han leser gjerne tegneserier i bilen også, men da må man passe litt på hvor svingete veiene er... Anbefaler å ha med mange filmer som ungene liker. En på ti mnd. ville jeg kanskje vært mer skeptisk til... Vi kjørte dagsetapper på femti mil fra pjokken var fire mnd, men aldri mange dager på rad. Men det er jo dere som kjenner babyen og vet hvor tålmodig h*n er, og om babyen vil få utbytte av turen. En annen fordel med mobilen enn at dere slipper å betale for overnatting er jo at dere kan stoppe omtrent hvor som helst, hvis ungene blir utålmodige, syke el.l. Men det blir kanskje slitsomt å sitte såpass rett i ryggen i mange dager...så det med bilvalg var vanskelig. Det viktigste vil jeg tro er å sette av veldig god tid til reisen, og se på reisen som et mål i seg selv. Skjønner godt at dere har lyst til å besøke familien, og selv er jeg glad i bilferier. Men jeg synes dere er tøffe om dere gyver løs på en så lang tur. Forhåpentligvis så blir det toppers! Hvis dere reiser ønsker jeg dere riktig god tur!
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 26. mars 2009 #3 Skrevet 26. mars 2009 Jeg ble umiddelbart litt skeptisk til at minsten er bare 10 mnd. Jeg ville ventet noen år. Når det er sagt så har mannen min sin familie flerfoldige italita-bil-ferier "back in the days", og de var tre søsken. Kjørte bil og overnattet på hoteller der det passet seg. Var en liten uke ved hoveddestinasjonen de valgte seg ut, brukte en liten uke ned og en liten uke opp igjen. (bodde i østlandsområdet hvis det har noe å si).
snaijka Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. mars 2009 vi bor i Nordland da..så blir jo ett stykke ja!! Vi regner med å bruke 1 uke hver vei da..så blir jo litt tid det da. Det er kanskje lurt å kjøre dagtid da, for det er nok som dere sier, slitsomt! Jeg har blitt litt usikker nå, om vi heller skal fly..men mannen min er mer positiv til å kjøre. De største guttene er greie i bilen, de har DS og vi tenker å kjøpe DVDspiller til bilen også, så de vil nok ha det supert! Minstemann er grei i bilen, men vi har jo aldri kjørt mer enn 2-3 timer i strekk pr dag da... En av de andre grunnene enn økonomi, til at vi har lyst å kjøre, er at viss vi ikke kjører, blir vi ganske så fastlåst dit vi skal. for familien der nede har ikke bil, og kollektivtraffikken er er kapittel for seg selv!! bilsikkerheten viss man skal ta taxi er ikke noe særlig heller.. De ser rart på deg om du spør etter bilsete og bilbelter!!! vell...får se hva det blir til da
<3 coccinelle Skrevet 28. mars 2009 #5 Skrevet 28. mars 2009 Vi har kjørt til Frankrike med ungene da de var 4, 6 og 8 år. Det gikk veldig greit. Og det var før ds og dvd i bilen kom.... Men tror jeg villle vært skeptisk medd den lille. Vi har en liten som blir 10 mnd i juli og en femåring og vi venter noen år med ¨legge ut på en sånn tur igjen. Selv om vi liker det velig godt og vil helt sikkert ta bilferier senere. Kan dere ikke leie en bil da?
FruBoger fødeklar Skrevet 28. mars 2009 #6 Skrevet 28. mars 2009 Åkjærevene, LYKKE TIL:D Går nok greit.. ta mange pauser så det ikke blir så kjedelig! billeker, tegnebrett (til bilbruk), dvd, gameboys... mat på!
ValentinesBaby Skrevet 28. mars 2009 #7 Skrevet 28. mars 2009 Vi skal også kjøre til tyrkia i år, det tar rundt 2-3 dager..Jeg har en sønn som blir 2,5år og ei jente på 6,5 mnd når vi reiser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå