Dronningen! Skrevet 26. mars 2009 #1 Skrevet 26. mars 2009 Hvilke andre metoder ville du brukt i stedet? Jeg kan ikke noe for det men jeg synes husarrest strider litt i mot mine overbevisninger. Hva med å ta bort goder for en bestemt tid? (Tv, pc, opplevelser ol) Stå til ansvar for det de har gjort?
Gjest Skrevet 26. mars 2009 #2 Skrevet 26. mars 2009 Det kommer an på ungen. Da jeg var liten, ville det verste for meg vært å tatt bort tv, men for broren min ville det vært verst å ikke fått gått ut.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 26. mars 2009 #3 Skrevet 26. mars 2009 Jeg synes det kommer an på hva de har gjort galt, jeg da. Hvis problemet er at de ikke overholder innetider eller går steder de ikke har lov til synes jeg husarrest er en passende konsekvens. (Typ siden jeg ikke kan stole på deg når du er ute får du holde deg inne en stund) Gjelder det andre ting, som feks sykle uten sykkelhjelm, slå lillesøster, oppføre seg stygt på skolen o.l. får man finne andre konsekvenser. Ikke at jeg er nazi på at absolutt alle konsekvenser skal ha en direkte tilknytning til det man har gjort, men om man kan klare det er det jo bra.
Dronningen! Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. mars 2009 Jeg fikk ikke husarrest når jeg var liten men når det kom til innetider hadde vi lange diskusjoner. Foreldrene mine spurte hva jeg syntes var en riktig tid og vi kom frem til en tid som passet for oss. Om jeg ikke var inne til den bestemte tiden så forsvant det 30 min. neste gang jeg skulle være ute. Men så hadde jeg klokke og holdt den selv... (Guri, nå hørtes jeg skikkelig ordentlig ut!)
Raych Skrevet 26. mars 2009 #5 Skrevet 26. mars 2009 Har aldri sett helt poenget med husarrest jeg. Vi har ikke vokst opp med det i alle fall, men hørte fra venner at dette var visst veldig vanlig da jeg vokste opp (80/90 tallet). Ser heller kanskje nytten av å ta vekk et gode i stedet. Har ikke kommet opp i situasjoner der dette har vært nødvendig ennå her i huset, men det kan bli brukt senere:)
Dronningen! Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2009 Slik tenker jeg også Raych... Jeg skjønner liksom ikke tanken med å stenge ett barn inne som straff.
Sivalur Skrevet 26. mars 2009 #7 Skrevet 26. mars 2009 Fikk aldri husarrest selv, men kan ikke huske hvilke andre konsekvenser jeg fikk heller... egentlig tror jeg at jeg bare var supersnill som alltid gjorde det jeg fikk beskjed om. Satser på at mine barn blir like snille! Forøvrig enig i at straffen bør stå i forhold til 'forbrytelsen' og bør også være noe som betyr noe for barnet.
Gjest Skrevet 26. mars 2009 #8 Skrevet 26. mars 2009 Jeg ser ikke helt vitsen med a forby tv, for eksempel, hvis problemet er at barnet ikke kommer hjem i tide, forsvinner uten a si ifra, eller drar paa fest uten lov. For jeg synes at konsekvensene boer ha relasjon til det som har skjedd. Men i dagens samfunn er det muligens et stoerre problem aa faa de haapefulle ut av sofaen eller vekk fra dataen, saa muligens er "husarrest" helt overfloedig ...
Meg og knoll&tott Skrevet 26. mars 2009 #9 Skrevet 26. mars 2009 Husarest hjelper ikke for mine barn... Men hvis jeg sier at det ikke blir fotballtrening eller turn uken etter, så har jeg oppnådd straff nok:) Hehe. Har aldri hatt bruk for det, men dem vet at hvis de ikke hører etter, så får det konsekvenser!!! Blir sikkert litt anna når de blir større... Da kan kanskje husarreset være aktuelt!
Tøysetipp Skrevet 26. mars 2009 #10 Skrevet 26. mars 2009 Jeg synes husarrest er en lettvint (dårlig alternativ) måte å straffe barnet på. Er det noen som gjør det enda? Huff:-/ Har aldri vært i nærheten av en slik problemstilling her i heimen, men jeg ville først og fremst forklart hvorfor slik oppførsel ikke er akseptabelt, hvilke konsekvenser det kan få og tatt stilling til det dersom det gjentok seg. Tenker at jeg ville at konsekvensen skulle vært relatert til problemet. "Kommer du ikke hjem til avtalt klokkeslett fra festen = ingen fest neste gang" Har forresten fått husarrest en gang, da var mamma og stefaren min bra oppgitt. Vi skrev et HATbrev til en i gata som hadde strødd i den (livsfarlige)akebakken vår. Jevela gube (jævla gubbe) ++++ Ellers så var jeg lydig og snill ;-P
cherry coke Skrevet 26. mars 2009 #11 Skrevet 26. mars 2009 Hehehehe...HAT brev? Uffda:/ Fikk husarrest en gang, men det hjalp ikke i det hele tatt. Tror mamma fikk dårlig samvittighet over å "straffe" meg på den måten. Med meg var det iallefall mye mer effektivt med inndraging av enkelte goder.
Tøysetipp Skrevet 26. mars 2009 #12 Skrevet 26. mars 2009 Straffen ved siden av var forresten å ringe på døren og beklage oss. Mamma ringte ned på forhånd og informerte dem om at vi kom. Herregud så flaut det var. Vi ble forresten invitert inn på boller og rødsaft. Og selvfølgelig forklart hvorfor de hadde strødd, som jo var fordi bakken endte rett ut i en trafikert vei. Upsidaisy..
Gjest Skrevet 26. mars 2009 #13 Skrevet 26. mars 2009 Det mest betenkelige ved husarrest er å måtte ha den pubertale arrestanten mulpende rundt som en sort sky av generelt hat og ubehag, det er bare en straff som treffer meg mer enn ham, som sprer pest i hele huset. Men å nappe inn goder fungerer bedre. Og småttiser er det uansett ikke vits å arrestere.
£adybird Skrevet 26. mars 2009 #14 Skrevet 26. mars 2009 Er det ikke en gode å få gå ut å være sammen med venner? Det er jo det samme som å ta fra dem tv og tvspill... Som hun litt lengre opp sa, så kommer det å kanskej litt ann på hva de har gjort, som at hvis jeg ikke kan stole på deg når du er ute så får du heller være hjemme...
erteposen + 4 Skrevet 26. mars 2009 #15 Skrevet 26. mars 2009 Jeg har ikke lest tråden, men det å nekte barnet å delta på aktiviteter sammen med venner (husarrest) er jo det samme som å ta fra barnet en gode som oppleveler, tv og pc? Forstår ikke helt forskjellen.
Dronningen! Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #16 Skrevet 26. mars 2009 Jo det er en gode å få gå ut med venner... Alle barn vil prøve seg på noen stunt men jeg tror at husarrest ofte har motsatt virkning. Barn/ungdom trenger å ha voksne som bryr seg, ikke voksne som bruker makt for å hindre nye gjentagelser. Jeg ser på husarrest som en "makt" vi voksne har full rett til å utøve og det blir feil for meg. Kanskje det er ordet "husarrest" jeg reagerer mest på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå