*toppris* Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 non her som har tatt det under graviditeten? eller skal ta? jeg har tatt før, for 4 år siden... men ikke når jeg var gravid... hadde bittelitt blod blandet med utflod, spor på en måte... uten grunn til det... så legen vil jeg skal ta ny prøve bare for å sjekke nå... skulle vistnok tatt for ett år siden, var ikke klar over det... hvert 3 år... kan det ha noe med celleforandring å gjøre?
Dane Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 Da jeg var på min første kontroll nå hos gynokolog tok jeg celleprøve... siden det var gått et havlannet år siden sist. Det hadde visst noe med graviditetene å gjøre at man skal ta det litt oftere da. Men til vanlig skal man ta det hvert 3 år ja. Du spør om det kan ha noe med cellforandring å gjøre... Hva da? At man tar prøve hvert 3 år? Er det det du spør om? I såfall er det det ja... Hvis man oppdager celleforandring ved tidlig stadiet kan man ta en utskrapning og redde seg unna kreften. Så det er verdt det! :-)
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 jeg har celleforandringer(lette som jeg har hatt flere år), og skulle egentlig tatt celleprøve nå, men gyn min sa at det ikke er noe vits i når man er gravid fordi det kan påvirke resultatet!
*toppris* Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 25. mars 2009 ta en utskrapning??? mener du da barnet??? håper da ikke det... kan blodet være i forbindelse med celleforandring?
*toppris* Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 25. mars 2009 diamanda galas: er det jeg også har hørt.... hvorfor vil da min lege at jeg skal ta det? er 17+1... og da blir det ikke før etter ul, når jeg er 19+ eller 20+, alt ettersom når jeg får time...
mamasita og prinsen Skrevet 26. mars 2009 #6 Skrevet 26. mars 2009 Celleforandringer måles i forskjellige nivåer, hvor nivå 1er lette forandringer som oftest ikke trengs å gjøres noe med. Har man nivå 2 eller 3 blir det ofte tatt en biopsi og man opereres ved kononisering. Men dette gjøres ikke under en graviditet. Er det lenge siden man har tatt en celleprøve tas dette ofte under svangerskapet. Oppdager man forandringer tas det ny prøve etter fødsel. Mange opplever celleforandringer under graviditeten, men som går tilbake av seg selv etter fødsel. Men man blir altså ikke operert mens man går gravid. Jeg har selv hatt celleforandringer nivå 3 og operert før jeg ble gravid med førstemann. Gikk helt fint det! Ble sjekket etter fødsel og gått på kontroll et par ganger i året og har heldigvis ikke hatt tilbakefall Anbefales at man sjekker hvert 3 år ja. HVis det du spør om toppris er om det at du hadde utflod med blod i har noe med celleforandringer å gjøre hadde jeg nok spurt legen. Selv hadde jeg aldri det, ingen symptomer i det hele tatt på at noe var galt. Så det trenger ikke ha noe med det å gjøre.
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 26. mars 2009 #7 Skrevet 26. mars 2009 jeg hadde/har heller ingen symptomer på at jeg har celleforandringer.
*toppris* Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 26. mars 2009 med tanke på at resultatet kan bli påvirket av graviditeten til å være positivt selv om det ikke er det, og man da må ta en ny prøve uansett etter graviditeten... hvorfor da i det heletatt ta prøve når man er gravid, hvorfor ikke bare vente til etter fødselen?? siden man uansett ikke kan gjøre noe når man er gravid dersom det er tydelig celleforandring etc...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå