Gå til innhold

Å hjelp hva er det vi går til?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid for første gang og har dermed aldri født før heller...og inntill en stund siden var jeg absolutt ikke bekymret for fødselen og rie smerter osv.

Men har nettopp sett på en nokså vanlig fødsel på programmet "sykehuset" hvor dama skrek og vred seg så det holdt!

Og jeg ble rett og slett så skremt og satt ut at jeg begynte å gråte, noe som er ganske flaut siden jeg vet i prinsippet at fødsel ikke er noe dans på roser.

Men nå gruer jeg meg bare og kan se for meg en fæl og smerteful fødsel med mye svette, tårer og skrik.

Og stakkars mannen min som tror han kommer til å ta det så bra, det tror jeg nemlig ikke.

Nei huff!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å, du må da ikke grue deg! På tv viser de jo ofte overgangsfasen, den verste delen av fødselen for de fleste, + pressriene, og at damer noen ganger skriker når ungen kommer ut er slett ikke alltid av smerte, men av overskuddsenergi som må ut (snakker av egen erfaring også her). Mesteparten av fødselen er helt overkommelig og grei, med gode pauser mellom riene (for de fleste) og tid til å både prate, le og kjede seg litt. Er først på slutten det blir intenst, men da går man liksom litt i trance, og da takler man det likevel selv om det er vondt der og da. Fødselen din blir nok en kjempeopplevelse, og ikke bruk krefter på å grue deg! Tenk heller på hva som kommer ut av dette og på hvor fantastisk det er at vi kvinner kan få dette til :-)

Skrevet

Riktig som du sier at fødsel er ingen dans på roser,men dajeg skulle ha nr en så fikk jeg høre så mange skrekkhistorier og div ... da jeg hadde født kunne jeg nesten ikke tro at det var "alt",jeg ventet hele tiden på at det skulle bli mye verre!(det var vondt altså)og at det kom til å "skje"noe fælt. det gjorde det ikke og det var ingenting vondt etterpå,bortsett fra bekkenet,det sleit jeg med i noen uker før det fikk gått seg til igjen. Lykke til Trilletrill,dette kommer du gjennom slik som alle oss andre som sitter her idag:)

Skrevet

Uff, så trist å høre at du gruer deg sånn! Da jeg gikk med nr 1 var jeg sikker på at fødselen kom til å bli så vond at jeg kom til å tro at jeg skulle dø. Så ille ble det aldri. Jeg ropte og skrek som en tulling på slutten, men mellom riene forklarte jeg jordmor at jeg skrek ikke fordi det var så vondt at jeg ikke klarte å la være, jeg skrek fordi det hjalp som smertelindring. Jeg hadde en fantastisk fødsel, og jeg gleder meg oppriktig til å få oppleve det igjen. Du skal se at fødselen din blir minst like spesiell for deg:)

Skrevet

Vet du hvad...dette kommer til å gå bra, jeg hadde ikke tenkt for mye på fødselen,selvfølgelig forbrede deg litt, men den er ikke verdt det å grue seg til. Konsentrer deg helle til tiden etter fødselen, veldig mange som glemmer det !! Uansett hvordan fødselen går (går sikkert bra) da kommer du til å glemme hele greia med engang du får ditt nyfødte barn på fanget....Bare gled deg....Jeg hadde lang fødsel på 17 timer (fulle rier) men syntes dette var den flotteste opplevelsen som jeg har vært med på !!! :) HERLIG gleder meg til neste gang....

Skrevet

Dette sa mamman min da jeg ventet min første: Det kunne være positivt med skrekkhistorier ol. Fordi da ble man positivt overrasket siden man var forberedt på det verste.

Uansett er det ingen av oss som vet hvordan akkurat den fødselen vil bli, selv ikke vi som skal føde for 3. 4. 5. gang osv.

Hvis det å se fødsler på TV ol. skaper uro hos deg, bør du kanskje vurdere å la være å se. Og heller lese fine fødselshistorier her på BIM, for å være litt forberedt ;)

Skrevet

Hei Trilletrill!

Du må huske på at ingen fødsler er like. Du må ikke se for deg at du får en slik fødsel som den du så på tv. De har jo en tendens til å bare vise de verste delene.. Det er en utrolig fin opplevelse å få lov til å føde barnet sitt, og jeg håper at du kan klare å fokusere på det positive som faktisk skal skje! Ja, det er slitsomt og det er vondt, men du er omringet av profesjoenlle mennesker som hjelper deg hele veien. Og for alt i verden; ikke undervurder mannen din! Hvis han tror at han kommer til å takle å være med så skal du ikke tvile på det.

Lykke til med fødselsforberedelsene og nyt resten av svangerskapet!

Hilsen en som gleder seg til fødsel nr 2!

Skrevet

Helt enig med frk. Skog her. Dessuten må du huske at dette er noe som ligger instinktivt i kvinnekroppen, og at vi er skapt for å føde. Kvinner har født til alle tider, og vi får barn om og om igjen. Jeg hadde forsåvidt en lang og tung fødsel, men var imponert over hvordan kroppen taklet det selv på slutten. Det var på en måte noen ur-instinkter som tok over til slutt.

Du må tenke positivt og kanskje heller prøve å lære deg noen pusteteknikker sånn at du føler deg litt forberedt. Lykke til!

Skrevet

Takk for alle fine og positive innlegg!

Det er godt å høre slike ord fra noen som har mer erfaring enn meg selv.

Forhåpentligvis kommer jeg til å ha en god og normal fødsel!

Og heller fokusere på det positive, nemlig at en liten baby er resultatet av det hele:)

Klem

Skrevet

Ville bare si at det å rope og skrike slett ikke er noe alle gjør... Jeg lagde ikke en lyd omtrent under hele fødselen, kun et par "Hnnng" under pressriene.

Så hjalp det forresten meg å tenke at fødselen varer jo bare en begrenset periode, så smertene vil gå over. Man må bare holde ut og komme seg gjennom det...

Skrevet

Haade bare lyst til aa legge til at mot slutten av graviditeten faar man faktisk LYST til aa fode! Eller det fikk iallefall jeg, og mange av vennindene mine folte det paa samme maate. Man faar saa nokk av aa vaere gravid og det der med aa fode er jo paa en maate den overgangen vi venter paa - at vi ENDELIG skal mote babyen vaar og kose oss med aa bli kjent osv. Dette fikser du helt fint. Det er 100% vanlig med slike folelser!

Jeg forberedte meg paa en normal fodsel med saa lite smerte-lindring som mulig - ogsaa ble det akkutt keisersnitt med full narkose. Men tilogmed det var en fin opplevelse, jeg hadde lite smerter, og alt gikk bra! Haaper paa en mer normal opplevelse denne gangen...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...