xxxJulianexxx Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Har en førsteklassing som skriver speilvendt nesten like ofte som han skriver vanlig. Noen som vet hva det kommer av?
tvkrus Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 Vet ikke hva det kommer av. Men har også en 1.førsteklassing som skriver noe speilvendt men mest tall som 4 - 6 og 9
ahh...dumme, gamle mamma Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Tok det lang tid før han utviklet dominant hånd? Ser en i barnbehagen der jeg jobber (6 år) som bruker begge hender når han skriver enda, og han skriver også ofte speilvendt. Skal ikke påstå at det har en sammenheng... men kanskje
Gjest Skrevet 25. mars 2009 #4 Skrevet 25. mars 2009 Jeg tror jeg en gang for lenge lenge siden leste noe om at dette kunne være et tegn på dysleksi. Eller kanskje det bare er mangel på oppfølgning? Jeg har ihvertfall lykkes med å få min 4-åring til å snu S-en rett vei, bare ved å holde blyanten sammen med ham og lage bevegelsen. Jeg har helt enkelt fortalt ham at S-en er feil vei, og så hjulpet ham å skrive den riktig. Sist jeg sjekket var den riktig skrevet ihvertfall, men på komfyren:-(
tommeliten og lillemy Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Har aldri hørt om en 1 klassing som IKKE skriver noen bokstaver speilvendt. Så dette er helt normalt! Min skriver også feil noen ganger, men de er tross alt bare 5-6-7 år, og dette kommer til å snu seg om litt. Dessuten, de går på skolen for å lære!
Piri Skrevet 25. mars 2009 #6 Skrevet 25. mars 2009 Det er helt vanlig å skrive speilvendt. Har ingenting med dysleksi å gjøre. Nå vi ser en bokstav, snur vi den inni hodet og skriver den slik som hjernen "sier" at den skal være. (veldig syk forklaring) Men den der snu-egenskapen er noe vi lærer oss. Den er ikke medfødt. Hos noen tar det lengre tid. Kanskje lettere å skjønne hvis du har litt problemer med å rygge bilen etter speilene?
xxxJulianexxx Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 25. mars 2009 Respils Ja det tok veldig lang tid før han utviklet en dominant hånd. Vi lurte lenge på om han var keivhendt. Når han spiller fotball sparker han med venstrebeinet. Er ikke det også litt rart ettersom han ser ut til å være høyrehendt?
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 25. mars 2009 #8 Skrevet 25. mars 2009 Helt vanlig, har ingenting med dysleksi å gjøre. Det er bare sånn at vi ikke er født med bokstavene inne. De må læres:-)
Piri Skrevet 25. mars 2009 #9 Skrevet 25. mars 2009 Kom på noen tips: * Skriv bokstavene på sandpapir og la han skrive oppå med fingeren. (da får han "følelsen av bokstaven" - utvikle den taktile sansen) * Skriv bokstavene med fingeren på ryggen hans og la han gjette hvilken bokstav det er. En artig lek i "storesenga" om morgenen. Vi tegner bilder også. da blir det ikke så kjedelig)
xxxJulianexxx Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 25. mars 2009 Takk for tips Piri. Det skal jeg jammen prøve:o)
~mamma~ Skrevet 25. mars 2009 #11 Skrevet 25. mars 2009 Helt vanlig og ingenting å bekymre seg over. Han finner nok snart ut av det :- ) Hilsen lærer.
xxxJulianexxx Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #12 Skrevet 25. mars 2009 Hei igjen dere. Når jeg skrev at han skriver speilvendt mente jeg ikke bare enkelte bokstaver. Han skriver lange setninger speilvendt. Altså fra høyre mot venstre side på arket. I dag hadde han skrevet masse med sprittusj. Da vi snudde arket kunne vi lese alt han hadde skrevet. Ikke en eneste skrivefeil, men fullstendig speilvendt.
hundemamma ♥ Skrevet 25. mars 2009 #13 Skrevet 25. mars 2009 Jeg skriver med venstre på bordet men på tavle/vegg kan jeg skrive med høyre. Ellers kan jeg skrive speilvendt med venstre og rett med høyre på en gang. Kan også skrive speilvendt med venstre alene. Har alltid vært sånn. Jeg er ikke mer venstrehendt enn at jeg skriver med den. Jeg holder f eks gaffel og kniv i riktig hånd, skjærer brød riktig, sparker ball med høyre fot, griper med høyre. MEN jeg tegner med venstre og maler med venstre dersom det er noe kreativt. Maler jeg en husvegg derimot, bruker jeg høyre. Noen bedre (eller verre)? hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå