Gå til innhold

Barn - en Herrens gave

Anbefalte innlegg

Skrevet

En sjel er mer verd enn hele verden, sies det. Synes det i vår daglig omgang med barna?

Når vi tror på Gud, har vi virkelig noe av verdi å gi barna våre. Tenk å få være veivisere for barna, gi dem livets ord, gi dem håp og tro på et lykkelig liv! Dette er en oppgave som er fullt mulig for oss foreldre, men for å lykkes med dette, trenger vi hjelp! Denne hjelpen kan vi få fra Gud, og fra samfunn og fellesskap med andre troende.

I dagens samfunn kan det ofte være slik at det er veldig liten plass for barn i hjemmene. De kommer på en måte i veien for planer om utdannelse og karriere og materielle goder. De fleste vil jo selvfølgelig ha barn, det hører til i et hjem, for trivselen og gledens skyld. Men det må passe inn med ens egne ønsker og behov.

Bibelen lærer oss noe helt annet. Kong Salomo sier i Salm. 127, 3: ”Se, barn er en gave fra Herren, livsfrukt er en lønn.” Det står også i en sang: ”Er deg åpenbart hvor stor er denne gave? Hver en barnesjel er mer verd enn alt… Barna kan vel gi deg rot og stell og plage. Du kan rydde stadig, streve dagen lang. Men en dag så er de store – de skal dra. Vær da glad du alle prøver tok med sang.”

Vårt verdimål av barna vil de selv oppfatte når vi er sammen med dem. Når vi som foreldre er faste og våkne i vårt trosliv, vil dette merkes i all vår omgang med barna, enten vi opplever medgang eller motgang. Det vi gir barna av gode tanker, oppmuntringer, tid, interesse og respekt vil oppbevares som gode minner i deres indre så lenge de lever.

Hvor godt både for oss selv og barna at vi tar del i deres lek! At vi kan være en av dem, og ikke en som bare ”tar seg av dem.” Det er samfunnsbyggende å være med på litt ablegøyer, konkurrere, spille og synge sammen, være på turer og ferier sammen. Det blir så lett til at man snakker til barna, istedenfor å snakke med dem! La oss ha et åpent sinn for hverandre og gi dem empati og kjærlighet! De vil da kjenne at vi som foreldre har omsorg for dem, og de vil føle seg trygge når de går inn i ungdomstiden.

I vår menighet foregår det et fantastisk og omfattende arbeid som har til hensikt å imøtekomme barnas behov, på alle alderstrinn. Dette skjer gjennom lek og aktiviteter, og gir dem tidlig et verdifullt nettverk som de ofte tar med seg videre i livet. Mange er de som har opplevd at dette målrettede barne- og ungdomsarbeidet har bidratt til at de har fått bevare sin barnetro.

Slik har vi nå opplevd gjennom flere generasjoner at når barna blir verdsatt, når de får utfolde seg ut fra det som er naturlig for dem, så skapes en god åkerjord der sæden, som er Guds ord, kan bli sådd.

utdrag fra www.brunstad.org

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gave og gave, fru Blom.

Herren forbeholder seg retten til å ta fra oss barna og sende dem til Helvete hvis barna synder (det gjør alle inkludert presten) og ikke angrer eller tror.

Jeg får altså ikke nødvendigvis beholde denne gaven (barnet) når jeg går til Himmelen. Så jeg må leve en evighet uten ham/henne :-(

Skrevet

En ting som i alle fall er helt sikkert, er at alle barn hører himmelens rike til. Så er det jo opp til oss å lære barna til å skille mellom rett og galt, og hjelpe dem til å ta gode valg i livet. Der er det mye vi kan gi barna våre helt gratis, og selvfølgelig være et godt eksempel for dem, slik at de får lyst til å leve et godt liv.

Skrevet

BARE ET LÅN

”Jeg låner dere to en stund,

Et barn jeg har, sa Gud.

Hold av ham mens han er på jord,

Han har verdi så stor.

Han bringer smil og glede med,

Og alle steder hvor han er,

Kan kjennes himlenes fred

Han kan ikke få bli for godt,

På jord kan ingen bli.

Men han har litt å lære der,

Før tiden er forbi.

Jeg så rundt hele jorden etter en lærer god,

Og fremst blant kvinner og blant menn,

Der så jeg dere to.

Vil dere gi all kjærlighet til denne lille venn,

Kan hende det blir slitsomt,

Du vil få så rikt igjen.

Det største du kan gjøre for barnet du har fått,

Som gjør at det på jord og for evig får det godt.

Det er å lære det mitt ord,

Og selv ved liv og gjerning,

Vise at du tror.

Jeg ønsker dere lykke til,

Vær ydmyk, husk å be,

Jeg gir deg av min visdom,

Det skal lykkes, skal du se.”

Skrevet

"Et barn jeg har, sa Gud"

Og likevel må man BE ham om å beskytte dette barnet mot diverse farer etc? Gjør han ikke det helt ubedt for barna sine? Slik du og jeg ville gjort (i det minste hvis vi var allmektige)?

Skrevet

jeg synes det virker som at du ser for deg at Gud er en streng gud, som aller helst ønsker å gjøre ting vanskelig for deg. Stemmer det?

Skrevet

Nei, ovehode ikke. Jeg ser ham for meg som en schizofren gud med flere personligheter. Inkludert at han BLANDT ANNET er Jesus.

Skrevet

Hvordan kan et barn være herrens gave , altså en mann sin gave? Når det er helt klart en kvinnelig ting å være gravid og føde barn?

Synes hele greia er fryktelig provoserende, hvor er det kvinnelige aspektet? Neida, vi skal straffets siden en dame for en stund siden vistnok spiste et eple som gjorde at hun fikk åpnet øynene sine og gud ikke lengre var henne overlegen.

Nei , vet du hva, den guden kan bare gå å legge seg.

Først lager han div lyster og laster , deretter sier han at det er synd.

Hvorfor? For å teste menneskets trofasthet mot ham..

En slik paranoid og stormannsgal og kvinnehatenede gud kan du bare beholde..

Skrevet

Hvordan våger du å kritisere Herren? Vet du ikke at han er sterkest, og derved pr.def. god? Etter mønster av storfamilie-ledere for 3.000 år siden. Nåde den som sier noe annet!

Tror du en familie-leder den gangen ville tatt det pent om en alvepike begynte å etterspørre "det kvinnelige aspekt"?

Skrevet

velger å tro at du tuller.

Det kvinnelige aspektet er det viktigste av alt!

Uten kvinner ingen barn.

Sikkert derfor de fant opp en gud som avskrev kvinner, av misunnelse,

For 3000 år siden, hvor???

I norden var det ikke slik.

Herren er oppskrytt og jesus var en gift mann .

INGEN får meg til å tro noe annet.

Og nei har ikke lest den fæle , eldendige da vinchi koden.

Skrevet

jeg er ikke den beste på dette temate men ska pl prøve så godt jeg kan....

å ha et barn er en gave fra gud det er det.

men vi har lov til å ønske oss bil, hus, utdannelse og slike ting selvom...gud ønsker å gi oss velsignelser i både ånd og rikdom i penger. det er konsekvensen gud snakker om. egoismen og materialismen liker han ikke.

gud er en god Gud men han klarer ikke alltid å gjennomføre det han vil for djevelen hersker på denne jord og det blir krig mellom det onde og det gode hele tia. ja det gode seirer til sluttt, men etter krig innen det åndelige. den dagen da eva og adam spiste eplet kom ondskapen inn i verden og gud fant en måte å ordne opp i dette slik at mennesker skulle kunne fri seg ut av denne drittplassen av planeten vi bor på. søppelplassen som jeg kaller det. dette var å få ned jesus kristus til offer for våre synder.

herren er ikke oppskrytt etter min mening, jeg kjenenr han inni hjertet mitt og rundt meg der jeg er. og om jesus var gift..det var han kanskje, men det vil ikke snu opp ned på min tro. for det tror jeg jammen meg selv at han var hehe....

Skrevet

Alvepike: Du skriver "For 3000 år siden hvor???"

I Kanaans land (Nåværende Israel og deromkring), så klart.

Visste du ikke at bøkene om Herren kalles Bibelen, og stammer fra dét området?

Min påstand var at Herren har mye til felles med en stor-familie leder i det området for ca 3000 år siden. Dette er IKKE tull.

Herren ble som han ble utfra den referanserammen man hadde da Bøkene ble skrevet. Jesus kom til 1000 år senere. Og enda 300 år etter dét ble det vedtatt at de to skulle bakes inn i én Gud.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det var et råd på ca 30 men som i Nicea i år 349 ekr bestemte HVA som skulle stå i bibelen og hva som skulle forkastes..

Bla ble det bestemt med en stemmes overtall at kvinnen er et menneske og ikke et dyr.Hva tenker du om det??? For hvis du er kvinne kan jeg virkelig ikke forstå hvordan du kan hate degselv så mye at du aksepterer slikt!

Og Kaanan?? Jeg bor i Norge og her i norden var det andre regler som hjalt...

Sikkert det som har hengt igjen fra gammelt av, siden vi er verdensmestre på likestilling...

Men skjønner at du er fullstendig overbevist på det du sier og det du tror..

Ikke noe grunn til å provosere deg videre, men må si at jeg synes synd på deg, hvis du er en kvinne da...

Hadde jeg vært mann , hadde jeg vært kristen det er klart, men nå jeg kvinne da . Og jeg har ingen grunn til å hate mitt kjønn....

Jeg er stolt av å være kvinne og ingen INGEN gud fra middeløsten skal fortelle meg noe annet

Skrevet

Alvepike:

Det jeg er fullstendig overbevist om, er at Herren er en literær figur, som har utviklet seg over en 1500 år periode etterhvert som nye troende har kommet til. Jeg mener at Han i utgangspunktet hadde mye til felles med en familieleder i det miljøet de første bøkene om Ham ble skrevet.

Dette betyr IKKE at jeg mener at Herren eksisterer på noen "virkeligere" måte enn f.eks. Askeladden.

anonym 06:28

Skrevet

Bibelen = en fjær som ble til en million lamaer...

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...