Gå til innhold

Har en litt rar angst i forbindelse med fødsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg var så klar for fødsel frem til jeg var på fødselskurs. Etter dette kom spørsmålene som jeg ikke turte stille forran 15 andre par.

Og tankene kom kastet på meg!

Jeg er ikke redd for å revne, bli klippet eller smertene som hører med veer. Kanskje naivt å si det når jeg aldri har kjent den smerten. Men godt å slippe å være redd for det som alle sier er værst med en fødsel :-)

MEN, jeg er kjempe redd. Mener LIVEREDD for blod!

Dette var jeg som barn også. Og egentlig igjennom hele livet.

Har vært så uheldig å miste mye blod i flere sammenhenger som gjør at jeg forbinder blødninger med dramatikk.

Jeg hadde en MA i Juni som endte i en skikkelig blødning rett før jeg skulle på sykehuset. Mistet MASSE blod, og fikk aldri noen forklaring på hvorfor jeg mistet så unormalt mye. (var nesten snakk om blodoverføring)

Så nå når terminen er 43 dager unna er jeg nesten i litt panikk tilstand.

Hvor mye blod er det vanlig å miste? Er det sjanser for å blø seg ihjel?

Hva gjør legene om jeg mister masse blod?

Hvorfor blør noen kvinner MYE mer enn andre ved fødsel.

Er det noen som har noe klokt å komme med?

Jeg har avtalt samtale med JM, men det er så lenge til. Kjenner jeg holder på å bli gal av alle tankene.

Håper noen har noe beroligende å komme med til meg ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om alt går som det skal mister du ikke mye blod.

Etter fødsel har du en sterk mens blødning i ca 1 uke (jeg hadde bare 3 dager)..

Jeg mistet en del blod ca en liter fordi morkaka satt fast, men måtte ikke ha blodoverføring bare masse jern tabletter!:)

Og det er vel ingen i norge som blør i hjel av fødsel, de har veldig god kontroll.

Men kansje du skal nevne att du blødde så mye med din ma, så det står på helsekotert ditt.

Da kan de stå kalar med ting som for stoppet bløding lett, om det skulle bli noe.

Jeg fikk akkupunktur som løsnet morkaka og da sluttet den blødningen en gang:)

Jeg er ikke bekymret for dette denne gangen da det står på helsekortet og de er klar over det!

Men det går nok kjempebra, og ikke bekymr deg for det!!

Lykke til med fødselen din!:)

Skrevet

Som hun andre sier her, så mister man ikke så mye blod ved en normal fødsel. Under renselsen kommer det jo blod, men det er mer som mens osv.

Men det kan høres ut som om du kan ha en blødersykdom av noe slag siden du mister så mye blod ved andre ting? Mange tror at det bare er menn som kan få det, men det er feil. Det finnes mange ulike blødersykdommer, og mange er også sånn at man ikke blør mye ved kutt og sånne ting, men man kan blø mye ved inngrep, fødsler etc.

Jeg har en av disse, den heter von Willebrand. Jeg har i mild form, så jeg merker ikke noe til det til vanlig- og jeg visste ikke at jeg hadde det før noen i familien sa de hadde det og at det var arvelig.

Ved fødsel så må de altså vite dette ang meg, men det er ikke farlig, for det finnes medikamenter jeg kan ta i etterkant for å bedre koaguleringen osv. De heter Octostim og Cyklokapron.

Hvis jeg var deg ville jeg snakket med lege om dette, og bedt om å få teste for bla vW og evt andre blødersykdommer- og dessuten tatt en prat med jm. Få med dette når du skal søke fødeplass/på journalskriving, og hør om det kanskje kan være en ide at de har disse medikamentene i bakhånd etter fødsel.

Skrevet

Hei,vakre du :)

Jeg skjønner godt din redsel etter det du har vært igjennom...Skulle nesten bare mangle. Jeg har fortsatt vondt av deg når jeg tenker på juni ( og er så utroooooooolig glad for at denne gang blir det din tur ;) )...

Da jeg fikk Isa blødde jeg vel akkurat så mye som man "skal"... Men det som var så fint var at jordmødrene var veldig flinke til ikke å la meg se noe særlig blod i det hele tatt. De er så proffe og raske på labben at de feier opp og vasker unna før man får sukk for seg. Kan spesielt tenke meg at om de vet om din blodfobi på forhånd så går det enda penere for seg.

Det som så mest dramatisk ut på hele fødestuen etter at Isa var ute ,var hodeputen i sengen min.... Jeg hadde nemlig relativt nyfarget rødt hår da jeg fødte, og med all den svetten så så jo hodeputen ut som om den hadde vært utsatt for fire episoder med CSI samtidig...Kremt. Skremte en del helsepersonell som kom innom rommet ja ;)

Opplys dem om fobien din, skriv ned spørsmål før jordmor-timen din slik at du husker alt du lurer på.... Og så skal du vite at dette vil gå veldig fint. *Klappe på*

Skrevet

jeg mistet akkurat så mye blod som man "skal" ved en fødsel,

men jeg selv så ikke en dråpe blod under fødselen jeg da.

har du skrevet om dette i sånn såkalt "fødselsbrev" til føden?

det kommer sikkert til å hjelpe med den samtalen med JM

Skrevet

husk også på at vi har et totalt blodvolum på en ekstra liter mer enn vi pleier,(som blir prod under svangerskapet) så vi skal tåle og miste litt blod under fødsel.

Skrevet

Blødning under 500 ml regnes visstnok ikke som noen stor blødning. Vet ikke hva som er vanlig å miste. Om du blør mye etter fødsel vil de først prøve finne årsaken til hvorfor du blør, er det pga. rifter vil de sy, og er det pga. av at livmoren ikke vil trekke seg sammen vil du få drypp og evt. stikkpiller for å stanse blødningene. I noen sjeldne tilfeller må mor på operasjon for å få stanset blødninger. Har ikke hørt om at mødre har blødd i hjel i Norge de siste årene etter fødsel. Når du føder ved en fødeavdeling på et sykehus, tror jeg du skal føle deg bra trygg. Det gjør i allefall jeg :)

Hadde blødninger etter min siste fødsel. Jordmødrene handlet utrolig raskt og profft. Satte drypp på full guffe og fikk stikkpiller. Blødde rundt 400 ml, ikke mer enn hva som er vanlig å miste når man gir blod ;) Hadde fin HB etterpå.

Skrevet

Nei, vet du, jeg tror virkelig IKKE at d er mulig å blø seg til døde på et norsk sykehus nå til dags, de er så proffe og flinke, og tilkaller store team m eksperter hvis noe skulle skjære seg!

Selv merket jeg ingenting etter fødselen, mulig at jeg blødde litt, men så ikke en eneste dråpe blod ihvertfall, og tenkte ikke noe over d heller, for lille jenta mi lå jo på brystet mitt og var så lilla, skrukkete og vakker hehe;) Renselsen etterpå var som en kraftig mens, men med bind så store som XL-bleier var d ikke noe problem d heller!

Skrevet

Mistet mye blod men så ikke en dråpe!! Tenk det!

Jordmødrene og personellet på s.huset er flinke til å fjerne det med en gang det kommer!

Skrevet

Tusentakk for så mange fine svar! :-)

Det hjelper faktisk!

Er ikke synet av blod som gjør meg redd. Er bare redd for at jeg skal blø masse, og mer enn jeg burde. Men som dere sier så har de så fine prosedyrer på ting så om det skulle skje så dør jeg sikkert ikke. Og det er greit å vite for det er jo det jeg er redd for :-)

Skrevet

Du burde be jordmor om å få en Pitocinsprøyte rett etter fødsel, det er noe de hadde som rutine å gi før for at livmora skal trekke seg godt sammen etter fødsel og dermed unngå blødning. Forøvrig fortelle om dine tidligere erfaringer slik at de er obs, kanskje også be om å få ha venoflon litt før selve utdrivelsen av babyen, slik at de har noe å gi væske i ved akutt blødning(vanskelig å legge inn venoflon ved veldig kraftig blødning). Jeg hadde kraftig blødning selv fordi morkaka ikke kom ut, men er man på sykehus går det bra! Lykke til!

Skrevet

Hei!

Jeg mistet ca 2 dl, og hadde normal "mensen" mengde under renselsen.

Har en svigerinne som (iflg. seg selv) mistet myye blod under en fødsel men hun var på sykehus og ble godt passet på så det var aldri fare på ferde. Var litt ekstra svimmel etter på og måtte være litt lenger på sykehuset. Men de passet som sagt godt på for sikkerhets skyld.

Er så glad jeg bor og skal føde i dette landet, for når det gjelder akuttmedisin er helsevesenet i Norge kjempeflinke! Så om det skulle oppstå noe så kunne vi nok ikke vært i bedre hender enn på et norsk sykhus!

(ellers er jeg ganske redd fødselen selv, men det har med helt andre ting å gjøre enn ting som kan være farlig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...