Piri Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Vi vurderer dette nå. Vesla har 1 år igjen i barnehagen, eldste skal på vgs, mannen reiser mye og jeg vil gjerne studere mer. Det sier seg selv at ting kan bli litt hektisk her innimellom og dere vet sikkert selv konsekvensene av det. Har lest litt, men lurer litt på et par ting: 1. Skal vi betale reisen for au pairen? 2. Hvis vi har halv plass i barnehagen, kan hun likevel jobbe mens ungen er i barnehagen. F.eks. ta husarbeid den dagen? Generelt; hva er dine erfaringer og anbefaler du au pair?
Gjest ->>- Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 Kan jobbe fem timer daglig/30 timer i uka. Det er absolutt maks. Dere er ikke forpliktet til å dekke reise. Mine generelle erfaring med au pair-ordningen er at den er vanvittig misbrukt, både her og i de fleste andre vestlige land. Billig hushjelp, kulturformidling my arse.
digger Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Nei, men vet litt om det likevel:-) De skal generelt passe barn og ikke være ansvarlige for ukas hovedvask. Men de fleste blir brukt til dette likevel er min erfaring. Det er brukt som billig hushjelp dessverre av mange.
Piri Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 25. mars 2009 Synes nå ikke det er billig hushjelp. Skal ha minst 4000 ,- i lommepenger, kost og losji i tillegg til norskkurs på vår regning. Og det for 5 timer pr. dag. Så etter klokka 14 kan jeg ikke be henne gå med søpla en gang uten at jeg misbruker henne? Jeg er ute etter et menneske som kan ta del i hverdagen vår og samtidig hjelpe oss litt ut av tidsklemma.
AO3 Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Enig med digger - har ikke hatt det selv, men har vært borti det i andre sammenhenger. Støtter faktisk forslaget som kom fram i media nylig, at au-pairordningen bør avsluttes... Det er i de fleste tilfeller ikke kulturutveksling, det er utnytting av kvinner fra fattige land, dessverre. Altfor mange blir brukt som hushjelp, og mange flere timer enn de egentlig har lov til å jobbe i uka.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. mars 2009 #6 Skrevet 25. mars 2009 om dere bruker 6000 kr i mat, strøm og det kurset så + 4000 i månedslønn og hun jobber i 30 timer i 4,5 uker. så vil hun ha en timeslønn på 74 kr. det er jo ikke akkurat bra betalt
Piri Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 25. mars 2009 Men hun vil jo ikke ha noen utgifter heller. Men nå var det jo ikke meningen å skape noen debatt rundt utnytting av au pairer. Jeg stilte spørsmål til de som hadde erfaring med det. Og jeg kan forsikre allmuen om at "vår" au pair ikke vil bli utnyttet på noe vis, få det hun har krav på og mere til og jeg tror faktisk det er umulig å unngå å stappe inn litt kultur her vi bor. Det er de praktiske ordningene jeg lurer på.
Gjest ->>- Skrevet 25. mars 2009 #8 Skrevet 25. mars 2009 Joa, men mitt inntrykk er at flertallet som har au pairer ikke forholder seg til reglene som gjelder. Au pairene hentes gjerne fra Filippinene og Øst-Europa fordi de har rykte på seg for å jobbe godt, og arbeider vanligvis langt utover de lovlige timene. Det betyr selvsagt ikke at jeg mener dere har tenkt å gjøre det slik. Det er neppe "gå ut med søpla" regelverket er laget for å unngå.
Gjest Skrevet 25. mars 2009 #9 Skrevet 25. mars 2009 Finnes det ikke organisasjoner som formidler Au pairer. Jeg var au pair i USA et år, og reglene i denne organsiasjonen sa at man ikke skulle bli brukt til hushjelp. Hvis disse reglene ble brutt, ville familien får problemer. Så jeg gjorde kun jobben med barna, vaske klær var eneste huslige plikt.
Vinden blåser Skrevet 25. mars 2009 #10 Skrevet 25. mars 2009 jeg kjenner til au-pairer fra filipinene og vil ikke direkte si at de blir utnyttet.. de jobber normale arbeidsdager og har fri i helgene. for dette blir de betalt lønn,får gratis norskkurs, får gratis transport,gratis kost, gratis hus,gratis ferieturer osv osv osv osv...de kommer til norge med en liten bag full av singletter og skjørt..hvem tror dere betaler for klær tilpasset det norske klimaet??det er ikke dem selv kan jeg love dere... De kan arbeide med å gjøre husarbeid,passe barn og liknende..de lærer vanvittig!! og de tjener gode penger som de sender hjem til familiene sine. Jeg vet at mange av dem har ekstrajobber og vasker hos andre familier. det er da forøvrig vanlig at man betaler for reisen til aupairen til norge, samt tilbake når de skal hjem..kremt..om de drar hjem... de aller fleste finner seg ektemenn i norge. Og de som ikke har funnet seg noen innen to år tar gjerne turen til Danmark og jobber som au pair der mens de leter etter ektemenn i Norge...
Mom2Two Skrevet 25. mars 2009 #11 Skrevet 25. mars 2009 Au pair-ordningen blir vanvittig misbrukt, ja, signerer pila der. Ordningen er jo under revisjon pga. dette nå. Det er f. eks mange som ikke har barnehageplass til ungene, men lar au pairen passe barna. Det er ikke lov etter regelverket. Au pairen skal jobbe maks 5 timer om dagen. Jeg må innrømme at jeg blir kvalm av hele opplegget. Jeg har vært i barnebursdager der foreldrene til bursdagsbarnet sitter og koser seg med de andre foreldrene, mens au pairen løper som et piska skinn. Da hadde i hvert fall jeg, og jeg tror flere med meg, en veldig ekkel bismak i munnen. Au pairen fikset maten, knyttet skolisser, ryddet, vasket, hjalp barna på do osv. osv.Foreldrene bare satt der. Og hvor mye er egentlig 4000 kr for å ha "døgnvakt"??? Det er faktisk slik det fungerer i praksis for langt de fleste.
uanonym Skrevet 25. mars 2009 #12 Skrevet 25. mars 2009 Har egentlig ikke svar på spørsmålene dine, men det har jo ikke de fleste andre innleggene her heller..... Skulle bare komme med en støtteerklæring Om vi hadde hatt plass hadde jeg seriøst tenkt på au-pair jeg også! Synes det er en bra ordning- når den blir brukt som den er tenkt vel og merke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå