Kinemor85 Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Jeg har vært sykmeldt nå i 5 uker,pga høyt blodtrykk og en intens hodepine døgnet rundt. De siste 14 dagene har btl vært bra,men legen ville ikke at jeg skulle stresse tilbake i jobb. Men jeg kjenner jeg blir sprø av og gå hjemme hele dagen. Vil tilbake i jobb. Er jo kun 21 + noe på vei Har igjen time i morgen,hvor jeg håper at jeg får beskjed om at jeg kan starte i jobb igjen. Men litt redd for diskusjon med legen igjen. Hvordan funker egentlig en aktiv sykmelding? Har jeg faste timer hver dag,dager jeg ikke jobber? Sette som alltid pris på svar
Heidi <3 Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 hei jeg er aktiv sykemeldt for tiden.. og det er en meget bra løsning om man er bra noen dager, men ikke klarer heile dager på jobben.. aktiv sykemelding er at du går oppå de andre. det vil si at jobben har vikar for deg og du kan komme og gå som du vil.. men som regel har man en liten avtale med jobben om at man feks er der så å så mange timer hver dag, eller annan hver dag.. jeg jobbe i barnehage og går nå som jeg vil.. da jeg har hypermesis, er det veldig uforutsigbart når jeg orke å dra på jobb og når jeg ikke orke.. så jeg kommer og går som jeg vil.. noen dager er jeg der ikke i heile tatt, og noen dager er jeg der et par timer.. =) håpe det hjelper deg litt..
meandmylittle Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Jeg er også aktiv sykemeldt og jeg synes dette fungerer kjempebra!! Da blir du enig med din arbeidsgiver hvor mye du ønsker å jobbe,hvor lange dager,hva du kan gjøre osv.. Dere setter da sammen en plan som du skal følge under sykemeldingen og som du da skal sende til NAV,som igjen skal utbetale sykepengene dine. Du kan maks være aktivt sykemeldt i 8 uker,så etter de ukene,må du bli enig med din lege hva som skjer fremover. Lykke til:-)
septbaby09 Skrevet 25. mars 2009 #4 Skrevet 25. mars 2009 hei. du sier man bare kan være aktiv sykelmld i 8 uker, hva skjer så? kan man fornye den? med 8 nye osv osv?? Jobber egentlig bare natt,men planen snart er å gå over på aktiv sykemld, og dermed overflyttes på dag, i samme prosent jeg jobber natt 65 %. Jeg kan jo ikke gå tilbake på natt etter 8 uker. Man taper vel heller ikke penger på å være sykemeldt, tenker på foreldrepenger.. håper på svar:)
♥ ♂ i 07, ♀ i aug 09♥ Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Man kan være aktivt sykemedt i ukesvis. Finnes ingen begrensing. (men man kan maks være sykemeldt i et år, uansett sykemelding) MEN HUSK MED AKTIV SYKEMELDING SKAL DU IKKE GJØRE VANLIGE ARBEIDSOPPGAVER. Dvs du skal gjøre altenative oppgaver, og du trenger ikke jobbe full dag. Men en aktiv sykemelding er avhenig av at NAV godkjenner den, og det vil de ikke nødvendigvis gjøre om du gjør samme arbeidsopgaver. NAV skal få tilsendt en avtale om aktiv sykemelding hver fjerde uke, eller for hver sykemeldings-periode. Denne avtalen er mellom deg og jobben, og skal beskrive hvilke arbeidsoppgaver du utfører. Et bedre alternativ for å jobbe litt er GRADET SYKEMELDING, hvor du kan gjøre dine vanlige arbeidsoppgaver, men feks bare jobbe halve dager. Man kan jobbe alt fra 20% til 80%. Sykepenger teller som grunnlag for foreldrepenger.
meandmylittle Skrevet 25. mars 2009 #6 Skrevet 25. mars 2009 Dette hentet jeg fra NAV: Varighet Perioden med aktiv sykmelding er begrenset til 4 uker i tilfeller der den sykmeldte arbeidstakeren ved utløpet av perioden kan forventes å kunne gjenoppta arbeid, og til 8 uker dersom rehabiliteringen eller tilretteleggingen tar lengre tid. Både 4-ukers og 8-ukers perioder kan forlenges etter vedtak fra NAV. Det er en forutsetning at sykdommen ikke er til hinder for slik aktivitet. Når det gjelder gradert sykemelding så vet jeg at det skal først prioriteres før en eventuell aktiv sykemelding,men dette er da opp til din lege å avgjøre hva du er i stand til. Anbefaler deg egentlig bare å gå inn på NAV sin hjemmeside jeg da.. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå