Gjest Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Hvem er alle disse barna som mangler oppdragelse, legger seg sent og spiser for mye sukker? Vi her inne har jo alle barn som: - ikke får løpe på restauranter - ikke legger seg for sent - ikke får spille for mye tv-spill - ikke ser mye på TV, faktisk drastisk mindre enn gjennomsnittsbarna - ikke spiser mye sukker - er veldig fysisk aktive - har bevisste foreldre som er inkluderende ovenfor andre barn og sørger for at ingen ikke blir bedt i bursdager - er tidlig ute med det meste, kan telle når de er to og lese når de er fire ( men det er jo igrunnen ikke så rart for vi har jo gjort alt riktig med leggetid, stimulering og sukker!) osv osv Nei, dette er ikke innlegg av typen harselering med det såkalte "dib-hysteriet". Jeg bare lurer på hvor og hvem er alle disse barna man leser så mye? Ikke hjemme hos meg hvertfall:-) Ei heller hos mine søsken og svigersøsken, venner og bekjente...og ikke her inne på dib, hvertfall ikke på skravlesiden. Så er det egntlig slik at vi rett og slett ikke evner å se splinten i eget øye? Klarer vi midt oppi mer eller mindre konstant tidspress/tidsklemme og kronisk dårlig samvittighet over egen utilstrekkeliglighet, samtidig leve i en illusjon? En illusjon om egne barns velopdragenhet, og perfekte balanse av sukker, tv og empati? Fornektelse eller virkelighet...hm... Jeg bare lurer.
It's all about me Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 Min 3 åring er perfekt men får tøye leggetidene når det er en grunn til det. Han får ikke løpe på en restaurant, men gjerne hjemme hos familie og venner. Tv spill har han ikke møtt enda, men ser masse tv og har dvd i bilen. Sukker heller han på pannekaka selv, men spiser ikke mye godis fordi han selv ikke er så glad i det.....med untak av sjokolade da som han får innimellom. Fysisk aktiv, men sitter også inne i ro like mye. Jeg er ikke alltid inkluderende ovenfor andres barn, har faktisk litt vansker med å takle enkelte. Og tidlig ute med det meste er han langt ifra, men vi er kjemepestolte over de tingene han kan uansett når det kommer. Jeg ser at han er verdens peneste gutt og helt perfekt, men er ikke så blind at jeg ikke ser feilene hans. De er jo med på å gjøre han så perfekt. Og når det kommer til lillesøster så blir garantert hun av samme sorten
It's all about me Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Så barne som ikkelever etter Dib-reglene finnes de. Jeg gidder bare ikke delta på de diskusjonene og det er nok flere av min sort også )
♥Snulder Skrevet 25. mars 2009 #4 Skrevet 25. mars 2009 Tror mange lever med illusjoner og fornektelser jeg;=) Jeg har sunne, friske barn som faktisk får lov til både det ene og det andre! I tillegg så gjør de jammen meg ganske ofte ting de ikke bør gjøre også;=DD Kjenner ingen som er "perfekte" jeg..... heldigvis.....
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Jeg har ikke perfekte barn, så langt derifra (eller perfekt for meg da), men noen ting er hun/vi flinke på og andre ikke. Og sånn tipper jeg andre også har det - hun legges ikke for sent, spiller ikke tvspill og er ganske fysisk aktiv, men vi "skeier ut" på tv (barnetv om kvelden til hverdags + frokostbarnetv i helgene, film om noen trenger en "pause") og er ikke spesielt tidlig ute med noe (foruten rulling da hun var baby). Hun får hoppe i sofaen hjemme, spise mat til barnetv (i sofaen) og det skjer til og med at vi har glemt håndvasken før middag. Dermed kan det jo virke som om "alle" lever perfekt, mens man i realiteten bare gjør det på noen få områder. Og jeg syns jo ikke det er kult å rope høyt om den glemte håndvasken i ny og ne, og roper heller mer om det jeg er stolt av, hehe )
Beama Skrevet 25. mars 2009 #6 Skrevet 25. mars 2009 Mine barn er perfekte.. så det så=P iallefall i mine øyne=) De får ikke løpe på restauranter... det mener jeg er uhøflig=) Har de energi de trenger å få ut tar jeg de med utenfor=) De legger seg tidlig... stuptrøtte mellom 18 og 19 begge to... skulle ønske de kunne vært våken lenger så jeg kunne fått litt mer tid med de hver dag..... i helgene får eldste være oppe til 21 da... og sitte i sofaen og spise sen middag og se disneyfilm på tv=P I ukedagene blir det ikke mye tid til tv... maks en halvtime... ca. den tiden det tar meg å lage middag=) Lite snop her i huset, av den grunn att de ikke liker det noe særlig.... men hun har sukker på havregrynene sine til kvelds og syltetøy på skiven i helgene. Og ja... prøver å inkludere alle barn. Tjaa.... tidlig ute med språk, tallforståelse, skriving og finmotorikk. Men sent ute med grovmotorikken.... gikk når hun var 16 mnd. og nå i en alder av 3 år har hun akkurat lært å hoppe. Ser ut som minstegutten er av samme karakter... i en alder av ett år har han mange ord... men grovmotorisk ligger han bak gjennomsnittet:) Men å følge alle anbefalinger til punkt og prikke er rett og slett ikke mulig;) Jeg følger magefølelsen min når det gjelder mine barn... og lar ikke hva andre skriver på nettet påvirke oppdragelsen av mine barn=)
erteposen + 4 Skrevet 25. mars 2009 #7 Skrevet 25. mars 2009 Jeg synes ikke det å ha barn er en tidsklemme og det er ikke så ofte jeg føler på min egen utilstrekkelighet - og det virker det heller ikke som våre naboer og venner gjør. Tror mange lever i en illusjon om at det å ha barn og oppdra barn er slitsomt og krevende. Det kan det være, men det har blitt en moteting å være stressa småbarnsforeldre. Den listen du skriver opp tror jeg de fleste barn rundt oss følger temmelig bra, eller foreldrene legger opp til det. Jeg sier ikke at hverdagen med snart fire gutter er bare enkelt, men akkurat de punktene synes jeg er ganske enkelt å gjennomføre, og dib-hysteriet føler jeg heller ikke på. Alle er "hysteriske" på noen punkt, med en veklegger ulikt og summen blir at en ikke klarer å skille og en tror alle er "hysteriske". De som vektlegger andre ting enn en selv er i alle fall "hysteriske".
En snupp - og en knert i magen Skrevet 25. mars 2009 #8 Skrevet 25. mars 2009 Godt spørsmål egentlig! Men jeg tenker litt sånn at en ting er jo hva barn får lov og ikke får lov til - en annen er jo hva de gjør
Gjest Skrevet 25. mars 2009 #9 Skrevet 25. mars 2009 Det er nettopp det- hvem eller kanskje hvor, er alle disse barna som vi stadig leser overskrifter om? Her har vi heller ikke den store følelsen av tidsklemme, og for den sakens skyld heller ikke; gått på smell etter barns ankomst fordi man trodde den tilværelsen var så rosenrød, møtt veggen i permisjonstiden fordi en hadde lagt opp til så mye man endelig skulle få tid til, og egentlig skulle jeg nå ha flere eksempler på ting man har lest som skal ha blitt så vanlig blant småbarnsforeldre i dag,,,men nå streika det helt for meg her...poenget er vel et eller annet med at kjenner vi oss egentlig igjen i beskrivelsene av småbarnsforeldre og ikke minst barna som vi blir pepret med fra diverse hold? Står det egentlig temmelig bra til med de fleste av oss? Eller kan det være slik at vi tror så sterkt på idealbilder vi har skapt av oss selv og familien, at vi blir blinde for hva vi faktisk gjør/praktiserer? Nei, dette ble rotete, og jeg har vel i grunnen mistet tråden i mine egne tanker for lenge siden. Får skylde på at jeg egentlig er altfor tett av forkjølelse til å klare å konsentrere meg særlig lenge av gangen og burde ha brukt tiden på å sove litt før de andre kommer hjem...*ønsker meg selv på alle måter god bedring*
Gjest Skrevet 25. mars 2009 #10 Skrevet 25. mars 2009 Mitt barn er nok det som spiser "for mye" sukker etter DiB standard. Dvs han får en liten sjokolade på lørdagen, får kake når vi er i selskap og får hjelpe til med restene når vi har hatt selskap her osv. Til gjengjeld kan han "telle" til åtte selv om han bare er 1 1/2 år, så sukker er ikke bare farlig. Vel, litt mer alvorlig, alle har vel et område hvor det "syndes i forhold til dib-standarden"... tror ikke det trenger å være de samme ungene som legger seg for sent som ser for mye tv. De fleste foreldre jeg vet om har områder hvor de "slarker litt". Jeg er nok alt for lite kritisk til sukker og vi er for lite flink til å finne på uteaktiviteter med ungene. Flere venninner av meg kunne kanskje slått av tv-en litt oftere, og en annen familie vi kjenner kunne godt trent litt på bruk av innestemme. Men alt i alt er det kjekke og stort sett veloppdragne/velfungerende barn og voksne så det er ingen grunn til bekymring om et punkt eller to periodevis går på tverke ;-)
Frøken Anonym Skrevet 25. mars 2009 #11 Skrevet 25. mars 2009 Jeg arbeider i barnehage, og møter mange av disse barna. De spiser sjokoladepålegg på skiva (hver dag - hvitt brød også forresten), forteller om dataspilling, og tv-titting til langt på kveld (noen av dem kan klokka, og en kan fortelle at h*n må legge seg kl. 21.00 men da får se tv til h*n sovner.) Jeg vet ikke om de får løpe på restauranter, men det hadde ikke forundret meg. Ikke meningen å støte noen, det er herlige barn dette! Høflige og snille. Det jeg egentlig ville frem til, er at jeg kjenner noen av disse barna, og du møter nok ikke foreldrene deres på DIB!
Gjest Skrevet 25. mars 2009 #12 Skrevet 25. mars 2009 Synes det var en litt pussig liste du laget akkurat her da. Jeg oppdrar faktisk mine barn slik at jeg kan hake av for alle punktene dine omtrent utenom den med tidlig ute på alt (i hvertfall kunne ingen av de to eldste lese som 4 åringer). Skjønner jo at du prøver deg på en viss ironi her, men synes du bommet litt på alle de andre punktene dine, for det er i hvertfall ting jeg vil se på som normalt, altså at unger ikke får løpe på resturanter, har noenlunde faste leggetider, man begrenser tv, DS osv, inkluderer alle i bursdager og sånt. Og jeg synes de aller fleste barn og foreldre er helt normale også, men det vil jo alltid være noen unntak. Noen barn som er overaktive, noen foreldre som er slappe og noen situasjoner hvor selv den enkleste ungen er helt vrang ;-) Hilsen en som tydeligvis er hysterisk da, og begynner å bli møkk lei av at ordet hysterisk brukes om det som i hvertfall jeg anser for å være normalt og jennomsnittelig...
___ Skrevet 25. mars 2009 #13 Skrevet 25. mars 2009 To av dem bor her. Ingen av dem er spessielt tidlig ute, den ene til og med på grensen til å være treg til mye. De bruker "utestemme" i de fleste situasjoner. Jeg og for den del. De løper inne og hopper i sofaen om de ikke får klar beskjed om at det er forbudt. De er lite flinke til å rydde. Der må også vi ta skylden. Vi voksne er heller ikke flinke. Får lov til å se TV rett etter barnehagen. Har fått kaker/godteri siden de var et år
Gjest Skrevet 25. mars 2009 #14 Skrevet 25. mars 2009 Da har du misforstått meg helt. Jeg harselerer ikke med det så mange kaller dib-hysteri. Tvertimot, er ikke begeistret for de trådene selv heller. Det jeg rett og slett lurer litt på er det jeg spør om i overskriften. Undersøkelser, og nå generaliserer jeg, viser at norske barn er stadig mer overvektige, ser for mye tv, spiller for mye data, ikke er nok i fysisk aktivitet osv osv. Alle jeg kjenner er enige i at det er ikke bra, og forsøker å oppnå annet med sin oppdragelse- så dette gjelder aldri ens egne barn... Så hva er sannheten? Skjønnmaler vi vår egen virkelighet eller er vi litt blinde for hva som faktisk foregår i egne hjem, svartmaler media eller er det en kombinasjon? Jeg formulerte meg nok ikke spesielt klart, og gjør det sikkert ikke nå heller. Punktet som slett ikke skulle vært med, og der jeg egentlig gjorde litt narr, var punktet om alle disse barna som er så tidlig ute medting- og da gjør jeg faktisk narr av meg selv også- det hørte rett og slett ikke hjemme der, så det var dumt av meg. Alle de andre tingene er selvsagt idealer de fleste av oss strever etter.
Gjest Skrevet 25. mars 2009 #16 Skrevet 25. mars 2009 Ja, jeg ser nå at jeg missforstod deg totalt, beklager :-) Jeg kjenner noen som har "disse barna", altså som aldri er i seng, løper rundt på resturanter uten at foreldrene sier noe særlig, smådrikker juice eller saft hele dagen osv, men det er veldig, veldig få da. At det blåses opp slik her kommer vel av at det er nettopp disse ganske få barna (eller foreldrene?) vi gjerne irriterer oss mest over også fordi de gjerne påvirker våres barn negativt og dermed blåser ut om det her inne?
~sjiraff~ Skrevet 25. mars 2009 #17 Skrevet 25. mars 2009 Mitt er nok en av de.... Men jeg tror hun skal klare seg greit allikevel )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå