Gå til innhold

Hvor mye bør en 3åring pendle - noen synspunkter/erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappaen bor ca 1t flyreise unna. Han ønsker at barnet skal reise til han annenhver langhelg (tors-søn). Jeg har forhørt meg på fvk og de mener det er for anstrengende for et så lite barn.

Noen som har erfaringer eller synspunkter å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det hørtes både langt og ofte ut. Hadde fvk noen forslag til hvor ofte?

Jeg har virkelig ikke peiling, men hva med en langhelg i mnd også får faren komme til dere på besøk den andre langhelgen frem til ungen blir stor nok til at det er greit.

Skrevet

Takk for svar - det er det jeg tenker også - og det her jeg foreslått til han.

Fvk svarte meg enten hver 4. eller max hver 3.helg, men bf står på sitt.

Skrevet

Hvor lang reisevei er det fra dør til dør da? En time i fly er jo ikke noe problem, problemet er alt rundt.

Bil til flyplassen, innsjekking, vente på flyet, hente bagasje, kjøre hjem. Selv om selve flyturen bare er på en time kan det være en ganske lang reise. Om dere på den andre siden bor rett ved flyplassen begge to og det er enkle rutiner før og etter flyvning blir det jo mindre slitsomt.

Skrevet

Ja, jeg har tenkt på det.

Den ene flyplassen involvert er Gardermoen - med det som hører med der + totalt nesten 1t reisevei til flyplassen. Den andre flyplassen er en av de andre større flyplassene i Norge (men mindre stress) som det er ca 35min reisevei til.

Skrevet

Det vil vel i prakksis si at det går med minst 4-5 timer hver vei? Bortigmot 10 timer på en helg. Det synes i hvertfal jeg høres veldig mye ut foren treåring.

Er det ikke heller mulig at han blir litt lengre når han frst reiser og så ikke så ofte?

Jeg har ingen erfaring fra dette, men jeg synes som deg at hver 2. helg høres veldig slitsomt ut.

Skrevet

Vi har praktisert 2.hver helg en stund nå og det merkes at barnet ikke trives med det. Rettere sagt, det er jeg som merker det på barnet i hverdagen. Men hvordan få faren til å forstå at dette går ut over barnet?

Og hvilken ordning skal jeg foreslå?

Jeg har invitert han med til fvk i neste uke, men vet ikke om han vil komme. Han vil heller gå til retten for å få det samværet han ønsker. Det er det han truer med.

Hva tror dere en rett vil dømme?

Skrevet

Det er umulig å si hva retten vil dømme.

Det jeg tror er viktig nå er å få tak i dokumentasjon fra fagfolk hvorvidt dette er tilrådelig eller ikke sett i forhold til barnets alder.

Faglige instanser og retten skal jo ta hensyn til barnets beste og ikke foreldrenes slik at de er mer objektive enn det dere kanskje er.

Tror og det er viktig å få faren til å forstå at det ikke er det at du ikke vil at ungen ikke skal ha kontakt og komme på besøk, men rett og slett at han er for liten.

Når det er sagt så bør det jo være mulig å få til samvær uten at ungen skal reise langt og bli sliten annen hver helg. F eks ved at far kommer på besøk til dere osv. Jeg skjønner at han vil ha ungen hos seg for besøk hos familie og venner osv. men det får han vel bare innse at han må vente med til ungen blir større og takler denne pendlingen bedre.

Enkelte unger takler pendling og stadig bytte av omgivelser og miljø veldig greit og enkelte blir utrygge av det, og det må foreldrene ta hensyn til.

Ikke en enkel situasjon dette her og jeg forstår at du blir frustrert.

Skrevet

Jeg er helt enig - og det er barnets beste jeg tenker på.

Er også enig i å få tak i dokumentsjon fra fagfolk, men hvor kan jeg henvende meg da? Fvk er veldig runde i uttalelsene sine. Har ringt til en barnepsykolog, men hadde heller ikke inntrykk av at han ville uttale seg konkret. Han sa bare at bfs forslag ikke var noe godt forslag og som jeg ikke burde akseptere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...