Gjest Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Nye regler for permisjon gjør slik at pappaen har krav på 6 uker hjemme med barnet... Om du velger 10 mnd permisjon (100%) skal pappan ha 6 uker av dine 10 mnd. Det vil si at du egentlig bare får litt over 8 mnd hjemme.. Anbefaler dere derfor om å ta 12 mnd hjemme(80%). Tiden går sååååå fort hjemme å om dere har planer om å fullamme lenge så velg for all del 12 mnd.
scoobydo Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 Er like greit og ta 44 uker med full lønn og heller ta ulønnet permisjon etterpå eventuelt. I offentlig sektor får man også 2 timer betalt ammetid hver dag
LillaGorilla♥♥ Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Nei, da anbefaler jeg heller å dra det ut med ferie- ta med seg noen uker over til året etter feks-, samt ulønnet perm. For oss er det mye mer lønnsomt enn å ta 54 uker med 80% lønn- og hvis jeg da skulle bli gravid igjen i permen, og ikke rekke å jobbe før ny perm, så får jeg bare 100% av de 80%, eller 80% av 80% om jeg velger det samme igjen. Så, neitakk, dette løser vi på andre måter.
beredt Skrevet 25. mars 2009 #4 Skrevet 25. mars 2009 Dette vil variere fra familie til familie. Utregnet vil det bli mer lønnsomt å ta 100% lønn 10 mnd og så evt 2 mnd ulønnet perm (om en klarer å sette av litt hver mnd da til disse to uten lønn)hehe. Vi har valgt 100 % lønn og sper på med ferie osv:)
Mamma og lillegutt Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Vi har også valgt 100 % lønn, og 2 mnd ulønnet permisjon (eller redusert stilling en liten periode). Dette lønner seg for oss, da far tjener mer enn mor. Det eneste man må være obs på er at man ikke har krav på sykepenger, andre goder osv fra arbeidsgiver hvis man blir syk når man har ulønnet permisjon. Så det er en risiko man må ta. Man får vel sykepenger fra NAV, men det er vel en periode før denne trer inn. Og den er vel begrenset. Lurt å sjekke ut før man søker om permisjon uten lønn.
Vestlandsspire Skrevet 25. mars 2009 #6 Skrevet 25. mars 2009 Eller, så kan man gjøre sånn som vi gjør: - mor tar nettbasert utdanning og får engangsstønad. - far tar hele permisjonen gradert og får 100% lønn og 39 uker permisjon (etter de seks ukene etter fødsel som er forbeholdt mor). - Mor får fullt stipend og lån omgjort til fødselsstipend. - og viktigst vi er HJEMME begge to, og kan nyte familielivet og få betalt for det
Bella¨^ -med to små rosa- Skrevet 25. mars 2009 #7 Skrevet 25. mars 2009 Eller så har du sånne som meg som ikke syntes det var sååå stas å "gå hjemme"... Forrige gang tok vi 100% i 44 uker, pappa'n tok 8 av ukene. Snuppa var 10 mnd da hun begynte i en flott familiebarnehage (ok, skyt meg da). Denne gangen kommer vi til å gjøre det omtrent likt, men vi kommer til å "spare" 3 permisjonsuker til fleksibelt uttak etter at vi begge har begynt å jobbe igjen. Det er når hverdagen starter med levering og henting i barnehage at tidsklemma kommer og Tårnfridtaktene virkelig melder seg. Da kan det være bra å kunne ha litt redusert arbeidstid!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå