Gå til innhold

Stebarn og 17 mai....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere andre det med 17-mai?

Vi har to små felles døtre, og han har to gutter fra før. De er 12 og 16 år.Det er vår helg å ha guttene hans den helga det er 17 mai.

Jeg synes det er pyton, siden guttene ikke gidder noen ting ellers når de er her. I fjor hadde vi et sirkus ang. 17 mai. Guttene klarte ikke å bestemme seg endelig for om de skulle vere her, eller hos mor, før 16 mai kl. 21.30. Grunnen var at de giddet ikke å gå i tog her hos oss, og de syntes at opplegget vårt med tradisjonell 17 mai(som er en selvfølge her siden vi har to små døtre) var bale.

I år frykter jeg samme sirkuset. Jeg håper ikke det blir et styr, for jeg vil ikke at døtrene våre ska få ødelagt sin opplevelse av 17 mai pga sure stesøsken. (Skal vere sagt at den eldste har ADHD så han har vi det stridt med fra før om ikke han skal ødelegge 17 mai også. Vi har hatt nok styr med andre helligdager der han har tatt over "showet" med raseriet sitt.) Nå er jentene våre så store at de skjønner mer, og derfor håper jeg at vi slipper styret i år også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

17.mai ifjor var hans barn hos oss, jeg var da ikke med på barnetoget pga ønske fra mora (mora som har problemer med meg, ikke barnet). I år skal mora ha barnet, og i år har vi tenkt å være der når barnetoget går begge to. Barnet er 11 år.

Gutter i tenåra synes kanskje ikke 17.mai er verdens kuleste dag? Tror ikke det er noe typisk for dine to stebarn. Men om de var hos dere ifjor, skal de ikke være hos mora i år?

Planlegg en 17.mai som dere ønsker den, og så får de enten bli med, evt sitte hjemme og furte!

Skrevet

La de være hos moren, det er vel hennes tur?

Ellers så er vel de i den alderen at de finner heller på ting med venner istedet ville jeg tro.

Skrevet

Jo da det er vel på ein måte hennes tur siden det var vår tur i fjor(det var vår helg, så da var det vel vår tur), men det endte jo opp med at de heller ville vere hos mor. Men, det fikk ikke vi melding om før seint på kvelden 16 mai. De bor en time fra oss, så da er det ikke bare en svipptur.

Nei vi får håpe at det ordner seg. Jeg er i hvert fall dritt lei av stadig å vere i konflikt med mor og barn. Vi får vel sette foten hardere ned.....dersom det går ann.

Skrevet

Vi bor i samme nærområdet og stebarna mine er yngre enn dine så derfor har vi ikke det samme problemet som hos dere. 17 mai blir foreløpig mye lagt opp etter stebarna noe som er en selvfølge siden de er de eneste barna i skolealder og derfor de som har et opplegg på 17 mai. Alle vi voksne pleier å se på barnetoget og så bytter vi annethvert år på å ha dem resten av dagen.

17 mai er barnas dag, og da i første omgang barn i barneskolealder tenker jeg, så jeg regner med at vi kommer til å fortsette å legge opp den dagen etter de barna som skal gå i tog, vifte med flagg og leke på skolen på ettermiddagen. Når fellesbarna blir i skolealder vil det være deres aktiviteter som vil styre dagen. På ettermiddag/kveld er vi gjerne i vennemiddag med barn. i utgangspunktet så tenker jeg kanskje at 17 mai er en dag hvor barna burde få være i nærmiljøet sitt, der ting for dem foregår. Hvis jeg ikke bodde i samme området som stebarna og ikke hadde andre barn i skolealder, så ville jeg nok syntes det var naturlig å dra å se dem i toget i deres eget nærmiljø på dagen.

Men ellers, når man tenker tilbake på egen oppvekst så var man jo mer sammen med venner enn familie på 17 mai når man gikk på ungdomsskolen og videregående? Jeg er tilhenger av å dele høytids-og helligdager mellom foreldrene, men når det gjelder 17 mai så er det jo hyggelig for barna å være i eget nærmiljøet, spesielt hvis de ikke har mye venner i det andre hjemmet. Og stebarna dine er jo så store også. Jeg tror jeg ville vurdert en fast avtale om at barna alltid er i det hjemmet de bor fast/mest på 17 mai, i dette tilfelle mors, og så heller forsøkt å løse det slik at man fikk dratt dit for å se på toget eller møtt dem på en is el lignende i løpet av dagen. Det er kanskej ikke dagen å tvinge gjennom samvær på et sted barna ikke har noe forhold til. Om dere må løpet litt fro å rekke innom stebarnas hjemsted på morgen eller ettermiddagen så går det kanskje greit også, 17 mai er jo hektisk, det er det for alle, mye som skal rekkes:)

Skrevet

Takk for fint svar. Er igrunnen veldig enig med deg om 17 mai ordningen. Tror nok vi må prøve å få til noe i den retning ja.

Men noe "stikk innom" tur til stebarna sitt hjemsted blir nok ikke gjennomførbart for vår del. De bor en times kjøring....blir to timer reising....fra oss, så det blir bare enda mere styr en det vi kan grei på 17 mai. Små barn, tog, kommite....og alt....du vet nok hvordan det er.

Håper vi får en ordning på det!

God 17 mai til dere alle:)

Skrevet

Det bør være orden på samvær, en bør ikke la ungene få lov til å lakse her og der uten varsel helt etter sitt eget forgodt befinnende. Jeg mener ikke at de ikke skal være vekommen i begge hjem. Men en får holde seg til det som er avtalt.

Det gjelder forøvrigt alle barn. Har de sagt at de vil bli med mamma til byen, så snur vi ikke halveis for da vil de være hjemme med pappa. Skal de være hos mormor og morfar for at vi skal ut, så får de ikke kreve lørdagettermiddag at de heller skal være hos farmor, som muligens har lagt planer. Sier de at de skal være med på ferie så blir de med på hele ferien, en driver ikke å reiser hjem fordi et av barna heller kunne tenke seg å leke med vennene hjemme.

De er faktisk så store at de bør de forstå. At en faktisk er del av et større hele, og at en må tilpasse seg litt. Unger er unger og voksne er voksne. Bortskjemte unger, ungdomer eller voksne primadonnaer er lite sjarmerende. Er det noe spesiellt så er det en annen ting, men å styre bare for å styre, det bør ikke være lov.

Skrevet

stebarn som er på besøk får forholde seg til det som skjer der de er. Når de er blitt så gamle, er det vel på tide å respektere at mindre barn blir prioritert innimellom og!

Skrevet

Når barn er blitt såpass gamle er det vel på tide at man respekterer at de kanskje også har egne ønsker for 17 mai med sine jevnaldrende i sitt eget nærmiljø - og ikke syns det er så stas å tilbringe nettopp denne dagen i familieselskaper med andre familier man kanskje ikke kjenner så godt og hvor alle de andre barna er mange år yngre....

(til anynom over, ikke HI)

Skrevet

Kan dere ikke bare bytte helg da? Og bestemme på forhånd at sånn skal det være og argumentere med hvordan det ble ifjor?

Gjest Antarctica
Skrevet

Herre Gud. Er de så store, så er det da ikke noe å mase med!

Bare å si: "Nå går vi i barnetog med de minste, de som vil bli med har 10 minutter på seg til å bli klare, og det vil blir spandert pølser, vafler, is og what not på feiringen - de som ikke vil bli med kan sitte hjemme og se tv, og gå glipp av tog, servering og alt. Dra gjerne til en kompis. Ha det bra, vi stikker nå. Vil dere til mamma, så må dere heller ringe og bli henta, for vi er opptatt."

• 1 måned senere...
Skrevet

...på besøk??? Stebarna er vel ikke akkuratg på besøk hos faren sin???

Skrevet

når han jeg bor sammen med forteller fellesbarna at nå kommer snart per og kari på besøk, så sitter ikke jeg der i bakgrunnen og roper SAMVÆR, det heter snart kommer per og kari på SAMVÆR, er du GAL som sier besøker oss, det er jo ikke særlig politisk korrekt, du må for svarte ikke lære smågullene noe feil, for det heter faktisk SAMVÆR! stakkars mann han vet bare ikke bedre.

dessuten er det både mye mer koselig og personlig å si besøk, samvær er jo bare et helt utrolig konstruert ord, som ikke er del av språket. en kan jo ikke si å komme hjem heller, for de har jo vært hjemme, de har jo faktisk vært den plassen hvor de bor mesteparten av tiden, så det er vel egentlig helt greit å si besøk? er det ikke?

Skrevet

Selvsagt er det helt greit å si at de kommer på besøk/er på besøk, så lenge det er snakk om en og annen helg, for det er jo nettopp det de er; på besøk. Hadde det vært snakk om en 50/50 ordning hadde det vært noe annet, da har de to likestilte baser/hjem.

Enkelte er bare helt hysteriske =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...