Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Jeg skal ta glucosebelastning på mandag og vet ikke så mye om det... Jordmoren jeg går til sa jeg burde gjøre det så fort som mulig fordi moren min har diabetes type 2 og søsteren min har født to store barn.. Jeg er i uke 36 og jordmoren ble litt bestyrtet over at vi hadde glemt det.. Men jeg har ikke hatt sukker i urinen.. Derimot har jeg hatt bittelitt proteiner hele svangerskapet, litt mye fostervann, og nå litt vann i kroppen.. Vet ikke om dette har noe med svangerskapsdiabetes å gjøre.. Da jeg ringte legen min for å bestille time ble kontorsøster litt oppgitt og mente at alle blir jo ikke sendt til glucosebelastning.. Hun lurte veldig på hvorfor jeg skulle ha det, og syntes helt tyelig det var tåpelig.. Jeg ble litt oppgitt selv, siden jeg bare gjør som jeg har fått beskjed om.. men.. Noen som har tatt glucosebelastning... Jeg fikk beskjed om at jeg måtte være på legekontoret i to timer... blææ.. noe så kjedelig... Kan noen fortelle meg om testen og om hvorfor man tar det hvis man tar den?:-)
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 P.s. .. jeg har vært til vekstestimering også, og babyen er estimert til 3500 gr. ved termin.. så det er jo ikke spesielt stort heller.. Jeg skjønner ingenting her jeg.. HI
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #4 Skrevet 25. mars 2009 Jeg kan ikke så mye om dette, men jeg vet at man må ta glukosebelastning hvis man feks er overvekt og har over en viss BMI. Eller som i ditt tilfelle fordi diabetes ligger i familien.. Det er jo med tanke på svangerskapsdiabetes at man tar denne testen. Men etter hva jeg vet er dette noe som skal sjekkes mye tidligere i svangerkskapet, og kan jo ikke helt se poenget med at du må gjøre det når du er i uke 36 og alt ser bra ut. Men hun kontorsøsteren burde jo ikke bli oppgitt da, det er jo ikke din feil. Hun burde heller latt deg prate med legen synes jeg.. du kan jo ringe og høre om å få prate med legen? Når det gjelder selve testen, skal du drikke sukkervann. Tror det er ca 2 dl som smaker skikkelig søtt, er visst ikke noe særlig godt. så må du sitte og vente i to timer, før de måler blodsukkeret ditt. Du må møte fastende, tror ikke du skal ha spist noe siden dagen før.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Jeg var på glukosebelastinig i uke 24. Man skal være fastende når man kommer. Først måler de blodsukret fastende, så drakk en forferdelig sukkerdrikk, og måtte sitte på legekontoret i 2 timer før de tok en ny blodsukker test. Da finner de ut om blodsukkret ditt har sunket nok slik at du ikke har svangerskap diabetes. Jeg var så uheldig at jeg hadde det, men syns det gikk veldig fint! Forandret kosthold og mosjonerte så mye jeg klarte. Men jeg syns det er rart at du må dra på den testen når du er i uke 36, er liksom ikke så mye man får gjort da. Men det er vell for at de skal få tatt seg best mulig av barnet når det kommer (om du har sv.diabetes da) Har du flere spørsmål er det bare å spørre!
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #6 Skrevet 25. mars 2009 Jeg har måttet ta denne testen opptil flere ganger i svangerskapet. Ser ikke helt grunnen til at du må gjøre det da urinprøvene ser greie ut og du ikke lider av hverken diabetes eller overvekt(?) Riktig som anonym over, at du møter opp på fastende mage, (ikke mat etter 24:00, men kan drikke vann) så får man 76 gram druesukker blandet i ca 0,4 liter vann som man skal drikke på 5 min... Så må man sitt eog vente i 2 timer. Det blir tatt blodprøve både før sukkervannet og etter de 2 timene.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #7 Skrevet 25. mars 2009 Jeg skal ta glucosebelastning etter påske. Er med i et forskningsprosjekt ang svangerskapsdiabetes, Stork heter det prosjektet. Info jeg har fått ang. glucosebelastning, er at du skal faste fra midnatt, drikke ett lunkent glass med druesukkervann. Det tas blodprøve før du drikker og to timer etter inntak for å sjekke hvordan kroppen reagerer på sukkeret. Lurt å ta med en matpakke så du kan spise etter at du har drukket sukkervannet for å ikke bli uvel, fikk jeg beskjed om. Jeg takket ja til å bli med i det prosjektet for da får jeg tre ekstra ul i tillegg til den ordinære. Jeg blir tatt masse ekstra prøver av, og ungen blir sjekket ekstra også.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #8 Skrevet 25. mars 2009 Tusen takk for svar.. Fint å høre fra andre som har tatt testen, selv om jeg fremdeles ikke skjønner hvorfor jeg skal ta den.. Jeg veier nå 85 kg (høygravid) og er 165 cm.. anser ikke meg selv som veldig overvektig... Var ikke særlig overvektig før jeg ble gravid ihvertfall (kanskje fem kilo for mye), men har gått opp litt over 20 kg iløpet av svangerskapet.. Trodde ikke det ble regnet som såå mye.. men.. æsj... synes det er dritt hele greia.. hadde gjort mye for å slippe den dumme testen!.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #9 Skrevet 25. mars 2009 Etter man har tatt sukkervannet skal man vente to timer, og man får ikke spise noe da! Jeg fikk ikke engang drikke vann!
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #10 Skrevet 25. mars 2009 Jeg tok glukosebelastnin gpå laboratoriet på sykehuset. Fikk beskjed om å faste helst fra kl 21.00, samt ikke spise mye søtt, kakeselskap ol dagen før. Har du for høyt blodsukker kan de ikke ta testen. Kom på sykehuset, måtte ta urinprøve og 1 blodprøve. Var fine verdier, så da fikk jeg et glass å drikke, var veldig søtt med ikke direkte stygdt. Etter 1 time tok de en blodprøve til og etter 2 timer tok de ny blodprøve samt en ny urinprøve. Ikke bare bare å få ut noe urin siden man hadde fastet men noen dråper kom det da. Ta med en bok, blad eller lydbok så går tiden fort. Jeg hørte på lydbok, men sovnet av. Så satt stort sett å sov i en stol i 2 timer
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #11 Skrevet 25. mars 2009 Jeg ble sendt til Glukosebelastning fordi jeg hadde sukker i urinene,å det var fordi jeg hadde dyttet i meg sjokoladekake og brus før jeg dro til Jordmoren.Prøvene var helt fine,var ikke noe galt med meg.Så tok jeg urinprøve hos jormor 1 par uker etter,å hadde da dyttet i meg noe søtt igjen før jormor timen, så dum som jeg er.Så ble sendt for å måle str på barnet med fare for at det skulle være for stort,men det ble målt til 3kg så det var jo ikke noe stort.Ved fødsele så veide barnet 2,7Kg. Å jeg er ikke overvektig,gikk opp 15kg i svangerskapet hvor 5 av kiloene er unødvendig fett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå