Ronja80.mor til 2 Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Jeg jobba hele 2008 og har jo da opparbeidet meg 5 uker ferie i år, men blir jeg trekt de ukene jeg tar fri i lønn? Det jeg lurer på å gjøre er nemli å si opp jobben og ta ut ferie i oppsigelsetiden, vil jeg da få lønn den mnd? Jeg har fastlønn.
Gjest Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 Du får feriepenger i stedet for lønn for de 5 ukene. Dvs at i juni får du feriepenger i stedet for lønn. Dersom du sier opp før du går ut i ferie vil du få utbetalt både lønn og feriepenger når du slutter. Dersom du tar ferien i oppsigelsestida får du ikke lønn for de ukene, men får fremdeles utbetalt feriepengene ved sluttoppgjøret.
Ronja80.mor til 2 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 25. mars 2009 Er du sikker på at jeg ikke vil få lønn om jeg tar ut ferie i oppsigelsestiden? Hvorfor ikke?
Ronja80.mor til 2 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 25. mars 2009 Hva om jeg hadde tatt ut ferie nå uten å si opp, ville jeg fått lønn da?
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Hvis du ikkje seier opp men tar ferie så har du jo ikkje lønn den perioden du tar ferie, da har du feriepenger....... Om du velger å ta ferien din i oppsigelsestida så er det det samma som om du tar ferie og ergo uten lønn
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 25. mars 2009 #6 Skrevet 25. mars 2009 Det er så mange forkjeller ute og går her, så for å være sikker kossen det er der du jobber ville jeg kontakta arbeidsplassen din. Er nemlig ikke sann at alle får feriepenger når de har ferie, og ikke lønn. Jeg får lønn i 12 måneder hele året, fastlønn- men feriepengene kommer i juni.
Gjest Skrevet 25. mars 2009 #7 Skrevet 25. mars 2009 Ja jeg er sikker. Fordi lønnen for ferie er feriepenger. Feriepenger tjener du opp året før. Tar du ferien før du slutter eller i oppsigelsestiden får du utbetalt feriepengene når ferien avvikles. Dersom du slutter før du tar ferie vil du få lønn for den perioden du jobbet. I tillegg vil du få feriepengene på siste lønninga. Dette fordi arbeidsgiver skal ha betalt deg alt de "skylder" av lønn og feriepenger når du er ferdig der. Går du da over i ny jobb med en gang får du ta ut ferie i ny-jobben men får ingen lønn under ferien ... de feriepengene har du jo allerede fått fra tidligere arbeidsgiver siden de ble opptjent i fjor.
Ronja80.mor til 2 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 25. mars 2009 Sånn som i fjor f.eks så fikk jeg feriepenger i juni, uten lønn, men jobba jo i juni. Så hadde jeg ferie i juli og da fikk jeg lønn. Men så blir det vel kanskje sånn at om jeg slutter før jeg jobber en mnd uten lønn( i juni) så får jeg ikke lønn under feriefri, bare feriepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå