Gå til innhold

Hvordan kan mannen min adoptere datteren min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kun om han totalt fraværende tullingen av en far som bare lager bråk, sier at det er greit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt barnevernet, de skal inn å vurdere før en adopsjon kan innvilges. Der får du også all informasjonen dere trenger. Lykke til.

Samboeren skal adoptere sønnen min også, men vi fikk vite at vi burde gifte oss først, så blir det en lettere og raskere prosess.

Skrevet

Ser for meg at det kommer til å bli veldig vanskelig, for vi er midt i en stor samværssak no. Og jeg skulle så til de grader ønske at han ikke var faren!

Men hva skal til for at han får adoptere? Hva ser de på da?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Tror det kommer veldig ann på jeg.

Venninda mi er gift med en som har fungert som pappa for hennes eldste barn hele tiden. Faren var med i bildet en liten periode, mest for å overlevere barnet til sine foreldre slik at han slapp ansvaret den dagen.. barnet kom ofte hjem med våt bleie, eller bæsj i den fordi han ikke så at den trengte å byttes. Barnet fikk heller ikke mat, fordi faren var jo ikke sulten...

Uansett, de har vært gjennomo en lang prosess, mannen hennes har blitt vurdert opp og ned i mente, men de har konkludert med at den biologiske faren ikke er istand til å ta en avgjørelse om at det er greit at barnet blir adoptert, for det kan jo hende han en gang blir voksen nok til å ta ansvaret som følger med... barnet er nå 5 år, og han har enda ikke kontakt med barnet! Det skal også sies at han bor i samme gate som barnet, uten så mye som å ense det! Nå venter han nytt barn med en annen, og går rundt og forteller at barnet til min venninde skal få søsken..... Det er helt håpløst.

Håper det går bedre for dere! :)

Skrevet

Høres veldig ut som her.. Faren er ikke interessert, men familien hans derimot., Noen som vet hva de kan ha å si i en sånn sak?

Har liten tro på at dette går vår vei..

Skrevet

Farens fammilie har i utgangspunketet ikke noe de skulle sakt, men hvis de er viktige personer for barnet kan det nok taes med i vurderingen ettersom adopsjonen bare skal innvilges hvis det er til barnas beste.

Hvis far har foreldreansvar tror jeg det skal veldig mye til å få innvilget adopsjonen mot hans vilje, men det vet du sikkert fra før. Det er heller ikke bare positivt for barnet å bli adoptert av stefaren. Det fører til at barnebidraget forsvinner og at barnet mister arveretten etter far og hans fammilie, men så får det jo arverett etter stefar og hans fammilie i steden.

Jeg har egentlig ikke noe greie på dette så jeg vil bare ønske dere lykke til. Det viktigste for barnet kommer nok til å være hva slaks foreldre dere kommer til å være, uavhengi av om adopsjonen har gått i orden. Når barnet blir større kan det til og med være en glede å vite at stefar forsøkte å få til adopsjonen, selv om det ikke gikk.

Skrevet

Så lenge biologisk far ikke er villig til å si fra seg farskapet, tror jeg det skal utrolig mye til det kan fratas ham rettens vei.

Skrevet

Takk for alle svar! :)

De har ingen betydning og hun har ikke hatt noen kontakt med dem på 8 mnd.. Men jeg håper egentlig at han ikke klarer å holde den samværsavtalen vi har nå.., For da har vel jeg en sterkere sak?

Skrevet

Men hvordan er dette med foreldrerett/foreldreansvar? For vi har ikke skrevet under på noe sånt.. Må man ikke det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...