Gå til innhold

Gulp,... ekstra ul pga høye SF-mål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er mitt 3 svangerskap hvor jeg får jente. Med de andre to har jeg ALDRI vært over eller under det grønne feltet på SF-målingene. Jeg har født 2 relativt små jenter begge gangene. Men denne gangen er det anderledes. Sist måling hos legen for ca 4 uker siden var jeg over feltet. Var hos JM i går og hun målte meg også over feltet. Er i ca uke 24 og SF-målet i går var rundt 25-26. Burde ligget rundt 21-23 iflg JM. Så hun vil ha meg inn på ekstra ul. Blir ikke veldig bekymret siden JM mente det ikke var grunn til det. Det rare er at på de 3 ul'ene jeg har vært på, (2 privat og 1 ordinær) så har jeg fått beskjed om at babyen er liten denne gang også, og at alt er i skjønneste orden. JM mente ikke at jeg hadde mye fostervann heller. I alle fall ikke som hun kunne kjenne, og siden jeg ikke har ligget over feltet på SF-mål på de andre to, ville hun ha meg inn til enda en ul. Mest sannsynligvis er det termindatoen din som er riv ruskende gal som hun sa. Jeg vet ikke helt når terminen min er, siden jeg ble gravid rett etter sa, uten å ha fått mensen igjen, men så veldig gal kan den ikke være, den som de har kommet fram til etter ul. Jeg kan liksom ikke ha blitt gravid igjen så veldig mye før heller. Og som sagt, ul'ene har vist liten baby.... skjønner ikke noe jeg. Prøver å tenke at det sikkert ikke er noe galt, men blir jo litt urolig allikvel. Sitter nå og tripper og venter på tlf fra JM. Hun skulle bestille time til ul i går, men kom ikke gjennom på tlf hos Ahus. Hun skulle ringe meg igjen i dag..... Åh... ring da.... jeg vil liksom bare få vite når jeg skal få sjekket dette. Er visst mer urolig enn jeg vil innrømme.... hehe...... Er det noen andre som har opplevd høye SF-mål, eller hørt om det?? JM sa at tanken ikke en gang hadde falt henne inn da jeg spurte om det kunne være avvik på fosteret som gir høye SF-mål. Da burde de ha oppdaget det på ul i uke 19 sa hun. Og hun hadde ikke hørt at man har noe høyere SF-mål selvom foster ikke er helt ok. Puster litt lettere når jeg tenker på det. :) Noen som har noen oppmuntrende ord?? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var til ekstra UL pga avkiende høyt SF-mål med mitt første barn, da lå jeg 4 ruter over det grønne feltet på det høyeste, noe som tilsvarer 7 cm høyere/mer enn normalen.

Hos meg var det ikke noe galt i hvertfall, babyen var akkurat så stor som han skulle være, kanskje 100 g tyngre (dette var i uke 32, han ble født på termindagen og veide 3900 g og var 52 cm), var ikke mer fostervann, ikke gal termin, ikke noe galt. De konkluderte med at han antagelig bare lå litt rart til slik at livmoren ble strukket litt ekstra utover.

Alt er sikkert supert hos deg også. Lykke til! :-)

Skrevet

hei jeg var på kontroll på mandagen var da uke 24 +2 og hadde da symfysemål på 25 :)

Dette er min nr 4 og fikk beskjed att dette var helt normalt selv om jeg lå utenfor det grønne på skjemaet :)

Jeg har ligget over på målene hele veien men var ikke noen fare for noe kjempe barn ennå i hvertfall :)

Må få med att jeg har ligget over med alle de 3 andre barna også men de har varier i str uansett :)

Men jenta som var den minste lå jeg laaaaaang over hele veien og fikk beskjed om att dette ble en stoor baby men ut kom en jenta på 3530 g og 48 cm så ikke noen kjempe akkurat :)

Ikke bekymr deg formye :) Går sikkert kjempe fint :)

Lykke til med ul :)

Skrevet

Jeg hadde også skyhøye SF-mål første gangen, og fikk ekstra UL da de trodde det var en kjempebaby. Selv etter UL sa de det ville bli en gutt på nærmere 5 kg, men 3 dager før termin kom det en prins på 4090gr og 52 cm. Altså ikke så ille som alle hadde trodd... Nå har jeg ikke målt SF-mål enda da jeg er i uke 16 og har UL neste uke, men jeg kjenner at livmoren er langt oppe allerede, og magen blir nok stor denne gangen også, men jeg er ikke bekymret, da det gikk så greit sist. Ikke nødvendig å bekymre seg for mye tror jeg. Lykke til!

Skrevet

Takk for oppmuntrende svar jenter! Godt å høre at det har gått fint med dere selv med høye SF-mål. Prøver å ikke tenke for mye på det, men er litt uvant for meg siden jeg ikke har ligget over kurven med de andre, og de har vært små. (nr 1, 2930 gram og nr 2, 2870 gram, begge var 47 cm lange) JM som tok ul for ca 4 uker siden sa da også at babyen var liten.... Hm.... satser på at alt er ok, men synes det er litt teit at jeg faktisk ikke får ul time på Ahus før om 3 uker. Synes det er litt lenge å vente på å få vite noe mer, blir litt småstresset kjenner jeg. Men, men... forhåpentligvis er alt fint med babyen. Kan jo faktisk hende at det bare er livmoren som vokser ekstra denne gangen, er jo nr 3....

Skrevet

hei! :) Jeg var på kontroll i dag og har lagt på meg veldig lite pga hyperemesis. Har liten mage i forhold til å være i uke 23. Var i uke 23+1 i følge ultralyd termin og uke 24+5 ifølge menstermin. Legen målte symfysemålet mitt til å være 26, nesten over det grønne feltet. Babyen min er liten og har vært godt under gjennomsnittet hele veien så dette kunne ikke jordmoren min skjønne. Jeg skal også på ekstra ultralyder, men hos meg vet de at babyen er under gjennomsnittet og er ganske liten så hvorfor symfysemålet er så stort er uvist. Ville bare si at stort symfysemål må ikke si at babyen er stor. Hos meg sa legen at hun tror jeg er flyttet feil og at jeg egentlig er lenger på vei..

Skrevet

Du behøver ikke vente 3 uker på UL. Kontakt fastlegen din og få henvisning til gynekolog. Da kan du kontakte en gynekolog og få UL der. Jeg var tidlig ut og ba om henvisning allerede første gang jeg var hos fastlegen i dette svangerskapet. Synes det er betryggende å ha mulighet til å kontakte gynekolog for UL på kort varsel, og slippe å være avhengig av det offentlige tilbudet som er såpass ustabilt. Du kan jo likevel beholde timen på Ahus om tre uker!

Jeg merker stor forskjell i svangerskapsomsorgen nå og de andre gangene jeg har født (94, 97 og 99). Tidligere var det 12 kontroller og mye tettere oppfølging. Nå er kontrollene nede på 7-8. I tillegg er jeg vant til å gå på et privat senter med gynekolog og JM der vi fikk UL på hver kontroll... Da er det overgang å komme inn i dette nye systemet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...