Ettervinterkommervår Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Hei! Vi anskaffet oss katt noen uker før vi fant ut at jeg var gravid... Har hatt hund hele livet, men har ingen erfaring med katter. Vet at gravide skal være forsiktig m kontakt med utekatter (vår har såvidt begynt å bevege seg litt utendørs) og katteavføring. Jeg har også lest at katter aldri skal være alene i rom m babyer fordi de søker varme og kan ofte legge seg oppå halsen/ansiktet til barnet og det kan føre til kvelning. Det jeg lurer på er hvordan dere ordner dette rent praktisk. Katten vår går i utgangspunktet fritt rundt i huset (den tisser utenfor døren hvis den blir holdt ute fra et rom- ren trasstissing:( ), men når det kommer baby bør jo dette gjerne begrenses litt? Problemet er at katten klarer å åpne en god del dører selv, enten fordi de ikke kan lukkes 100% eller fordi han hopper opp på håndtaket og åpner den selv... Så hva skal vi gjøre når babyen kommer? Har lyst å konsentrere meg om babyen, og ikke hele tiden stresse med å holde kontroll på hvor katten befinner seg... Den kan selvsagt være ute en del, men den kan jo ikke være ute hele dagen/natten... Noen med råd?
komplett familie Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 vi har katt, og ikke sett på dette som et problem. Han prøvde noen ganger i hoppe opp i sengen, men da lå ikke Elias der. FIkk da klar beskjed om at det ikke var lov. Etterhvert viste ikke katten noe interesse for ungen. Men man skal selvfølgelig være på vakt og gi klar beskjed til katten hver gang han gjør noe ulovlig. Ellers nå i sv.skapet er det viktig at du ikke tar i avføringen - i så fall må du vaske hendene veldig godt og ikke ta deg i ansiktet!
Ettervinterkommervår Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 25. mars 2009 Takk for svar! Har hatt besøk av en jente på ca ett år, og da har katten skutt rygg og nærmest gått i angrepsposisjon mot henne. Han er i utgangspunktet en rolig og kosete katt, men har vist at han ikke føler seg trygg rundt helt små barn. Hvordan gir man katten klar beskjed om at noe ikke er lov? Er en del ting vi har prøvd å få han til å slutte med, men han er så utrolig sta og utspekulert - det viser han blant annet med å trasstisse hvis han ikke får det slik han vil... Hva gjør dere for å lære katten hva som er lov/ikke lov? F.eks. å ikke hoppe opp i barneseng, på bord, osv...?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 25. mars 2009 #4 Skrevet 25. mars 2009 Vi har to katter, og ser ikke på dette som noe problem. Vi skal sette krok på soveromsdørene, en sånn liten en så dørsprekken blir så smal at kattene ikke kommer inn der- men at vi likevel kan ha dørene åpne og høre babyen. I tillegg skal kattene sove på et eget rom om natten, der de har do, mat vann etc- dette er eldstekatten vant til fra starten av, mens lillekatt som enda er en baby skal vennes gradvis til dette en stund før babyen kommer, så den ikke forbinder det med babyen. Ellers har vi også hund, og vi oppdrar dem faktisk på samme måte. Fjerner dem fra steder vi ikke vil de skal være, sier NEI osv. Og avleder med noe annet. Det funker det, men det tar litt tid. Lillepus stopper allerede med det hun driver med om vi sier nei til henne.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Forøvrig gjelder samme prinsippene for katt og barn som for hund og barn- de skal aldri overlates til seg selv uten tilsyn fra voksne. Det er dyr det er snakk om, og uansett hvor snille de ellers er, så er de uberegnelige. Og når ungen vokser til må man passe ekstra på, barn er ofte slemme med dyr uten å vite hva de gjør, og dyr oppfatter dem som truende. Barnet må lære hvordan man behandler dyr pent.
cberry Skrevet 25. mars 2009 #6 Skrevet 25. mars 2009 vi har en sprutflaske med vann stående, og gir katten en liten sprut når han gjør noe ulovlig. Funker som bare det, han tør ikke røre bordet med mer enn ett bein Fikk barnevognen i hus nettopp (baby ikke ankommet ennå), og katten ville selvfølgelig hoppe oppi der og legge seg. Men med sprutflasken holder han seg unna. Faktisk hører han på sinte-stemmen også.
vesle og lille Skrevet 25. mars 2009 #7 Skrevet 25. mars 2009 hei, jeg er gravid for andre gang, og har 2 katter, mine katter er stortsett ute på dag og vertfall på natt, men vist du går i en baby butikk så kan du få kjøpt noe som heter katte nett for og ha over sengen og vognen, så katten ikke kommer seg oppi, jeg har gjort det, så slipper jeg og bekymre meg for hvor kattene er,. hilsen silje
Ettervinterkommervår Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 25. mars 2009 Mange innspill her Problemet er at vi har prøvd spruteflaske, prøvd å være streng, prøvd å bare "dytte den vekk", men ingenting funker... Det er akkurat som om han ikke forstår. Men men, vet ikke helt hva vi skal gjøre.
Kristinanutten Skrevet 25. mars 2009 #9 Skrevet 25. mars 2009 I forhold til avføring og kos med katten, krever det bare at man er forsiktig med renslighet. En venninne av meg driver et kattepasserfirma, og koste med opptil 10-15 katter hver eneste dag gjennom svangerskapet - uten å bli syk så mye som en dag. Bruk gummihansker når du renser kassen, og vask hendene etterpå. Man har hørt skrekkhistorier om katter som har lagt seg på spedbarn og kvalt dem - men hvor ofte har dette egentlig skjedd? Kattene lærer seg hva som er lov og ikke, og kommer antagelig ikke til å ville ligge ved siden av babyen uansett. Bare vent til ungen skriker - så er katten over alle hauger. Det er min erfaring Lykke til.
Lillemus&mamma'n Skrevet 25. mars 2009 #10 Skrevet 25. mars 2009 Hvis katten legger seg i senga/vogna til baby, vil den som oftest legge seg i fotenden, men du må selvfølgelig følge med, for ulykker har skjedd! Hvis katten trasstisser noe sted, er det faktsik en idé å legge litt tørrmat der etter at du har vaska bort. Uttrykket "you don't shit where you eat" passer veldig godt på katter. Har selv prøvd dette i et hjørne av kjelleren hvor mammapus stadig gjorde fra seg hvis hun ikke var fornøyd med tilstanden i kassa si, og det funker strålende. Våre katter er også skeptiske til alt under 1.40 (den minste gjemmer seg så fort det banker på døra, uavhengig av gjestens størrelse), men jeg tenker at så lenge vi følger med og aldri lar baby og puser være alene sammen, så skal nok dette gå greit!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 25. mars 2009 #11 Skrevet 25. mars 2009 Enig her- jeg har hatt katt siden jeg ble født, kost med dem, hatt dem i senga, tørket spy og skiftet do- men har aldri fått toksoplasmose noen gang. Likevel tar jeg selvsagt mine forholdsregler, ved at mannen tar kattedoen, og jeg vasker henda før jeg spiser osv. Det siste gjør jeg jo uansett om jeg er gravid eller ikke da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå