Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Hvorfor i all verden tror alle det er greit at man skal kunne ta på magen til en som er gravid sånn helt uten videre..... Jeg er 27 uker på vei, og har fått en nett, liten, rund mage. Når jeg står og snakker med folk så sier de ofte "så søt og rund mage du har fått". Helt greit det. MEN så ser jeg den helvetes hånda komme. Jeg liker ikke at alle bare tar seg til rette jeg bare fordi jeg er gravid. Har til og med rygget unna i et par tilfeller for at folk kanskje skal ta et hint. Er det noen som absolutt har lyst til å kjenne på magen så spør først. Er jo ikke vanlig at man går rundt og kjenner på magen til folk likssom, så hvorfor må man gå igjennom dette når man er gravid. Synes folk kan vise litt respekt og folkeskikk jeg!!!! Måtte bare ha ut litt frustrasjon jeg!!!!!! Phu.....
Gjest Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 Jeg syntes det var sinnsykt plagsomt sist jeg gikk gravid og jeg klarte aldri å venne meg til at folk kom bort og skulle ta på magen min uten forvarsel. Denne gangen sier jeg i fra om at jeg ikke liker det når folk tar meg på magen. Folk ser overraskede ut men det går stort sett greit :-)
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #3 Skrevet 24. mars 2009 Men skal vi alltid si i fra om hva vi føler? Av og til har vi godt av og ta oss sammen. Folk mener det godt og det er ikke skadelig verken for babyen eller moren. Ta dere sammen! Jeg blir så lei av alle som for all del alltid skal si ifra om hva de ikke liker. Slapp av og kos dere i livet. Dere kan til og med risikere å like det.
Tommage♀♂ Skrevet 24. mars 2009 #4 Skrevet 24. mars 2009 Det er utrolig hvordan gravide blir allemannseie... Ikke bare skal de ta på magen, de skal kommentere hvor mye/lite du har lagt på deg OG vite om det var planlagt eller ikke. Makan...!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #5 Skrevet 24. mars 2009 Buhu !! Stakkars deg!!! Jeg elsket at folk tok meg på magen.. Folk viste at de brydde seg om meg og min baby.. Synes det er godt når andre viser omtanke for meg og mine barn..enten de er inni magen eller utenfor. Men det er vel gjerne bare meg??
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #6 Skrevet 24. mars 2009 Er så enig!! Leste om andres historier når jeg var i 1.tri. Er nå i 3. og 33 uker på vei.. så nå med mage skjønner jeg hvordan det er... Var i familemiddag på søndag, hos svigefar og hans samboer (ikke felles barn). HELE familien til svigers samboer var der. Hun har t.o.m barnebarn på 18-19år. Vi kjenner de ikke. Søstrene til min samboer får selvfølgelig se og ta på magen når det bare er oss der, det er jo bare moro. Men så kommer damen til "stemor's" sønn å begynner å trykke og kjenne der jeg sitter på en stol med pute bak ryggen. Det verste er at hun trykker på muskelen min på siden å tror det er babyen. "jeg bare måååå kjenne på den" forran alle. Eheee, hva sier man? Uff jeg ble så irritert, men kunne jo ikke gjøre annet enn å smile =/
Gjest Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 Vel, jeg syntes det var så plagsomt at jeg vurderte å droppe å få flere barn blant annet på grunn av det. Når jeg nå er gravid igjen så synes jeg det er helt greit å si ifra om hvordan jeg føler i et forsøk på å trives litt bedre som gravid denne gangen. Og skader det virkelig om folk spør om lov før de kommer og klapper noen på magen en annen gang?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #8 Skrevet 24. mars 2009 Folk gjør det som en koselig gest. Synd hvis dere skal være så sarte. Jeg liker det ikke veldig jeg heller, men synes man skal være høflig mot folk.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #9 Skrevet 24. mars 2009 Til anonym 23:10 Koser meg i livet jeg. Men det er ikke dermed sagt at jeg liker at alle og enhver skal klå på magen min. Man går da ikke rundt og tar på magene til folk som har lagt på seg eller gått ned uten at de er gravide heller. Så hvorfor på oss gravide??? Og liker ikke når mennesker jeg ikke har noen god kontakt (kollegaer på jobben, naboen, tilfeldig bekjente man møter på butikken) med skal klå på magen min jeg. HI
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #10 Skrevet 24. mars 2009 Dere som liker at folk tar på magene deres; hvordan ville dere reagaert om dere hadde lagt på deg 20 kilo uten å være gravid og folk hadde kommet bort og tatt på og kommentert magene deres? Hadde vel ikke vært såååå koselig da tenker jeg..... Nei, enig med HI. Spør ihvertfall før du rører!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #11 Skrevet 24. mars 2009 Nei 23.23, men det er jo en helt annen sak. Hi snakket om gravide. At du blir fornærmet er jo en helt annen sak.
Tommage♀♂ Skrevet 24. mars 2009 #12 Skrevet 24. mars 2009 Ja akuratt. Og det er ikke særlig høflig å behandle andres kropp som egen eiendom. AKA å ta på andres mager, kommentere osv
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #13 Skrevet 24. mars 2009 Hårsåre kvinnfolk! Lag en lapp da så folk vet hva dere tenker og vil. Det er jammen ikke lett å være rundt dere og gjøre rett.
Tommage♀♂ Skrevet 24. mars 2009 #14 Skrevet 24. mars 2009 Gjøre rett? Ingen som blir fornærmet/støtt over at fremmede IKKE kommer bort og beføler magen vel?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #15 Skrevet 24. mars 2009 Rart så forskjellige vi er. Jeg hadde aldri problemer med det der, men så opplevde jeg det omtrent aldri ved noen av mine graviditeter heller. De få gangene det skjedde, syntes jeg det var bare koselig. Men så er jeg av dem som synes det er koselig å få og gi en klem også!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #16 Skrevet 24. mars 2009 Nei, men 23.48 Helt seriøst det er vel ikke helt vilt fremmede? Det er familie, folk på jobb og folk i nærmiljøet. Kaller du disse for vilt fremmede så har du et problem. Har du ingen venner? Stakkars deg da.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #17 Skrevet 24. mars 2009 Jeg er så absolutt enig med deg, HI. Jeg følte også ubehag dersom folk tok meg på magen uten å spørre om lov, man må huske på at ved en graviditet er magen en meget intim del av kroppen og man føler en trang til å beskytte barnet som ligger i den, ergo er det mange som ikke vil at hvem som helst skal komme å stryke og ta på magen!
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #18 Skrevet 25. mars 2009 Jeg har to barn fra før og i eldstemanns klasse er det 23 elever. I minstemanns barnehageavd er det 18 barn. Disse anser det som en selvfølgelighet å stille seg i kl og få kjenne på magen. Jeg regner med de ikke kjenner til privatlivet intimsoner og at voksne damer kan ha slike hang-ups. Vi er jo mødre og skal klare å håndtere de meste. Jeg syns det er kjemperart at noen vil kjenne "fremmede" på magen, men dersom de gjør det får jeg ikke sjokk eller trekker meg unna. Noen gjør det, andre ikke. Svigermor f.eks. har aldri spurt om å få kjenne på magen, men jeg tipper hun har lyst. Tror nok hun har truffet på noen som har reagert veldig på dette. Jeg føler meg ikke komfortabel med å be folk kjenne. Kanskje har de ikke lyst. Dersom dette var noe man hatet, virkelig, og ingen fikk kjenne, kan jeg forstå det, men å drive å sile ut hvem som er innerste sirkel og hvem som er ekle når de vil kjenne, er både frekt og trist, syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #19 Skrevet 25. mars 2009 haha=)Jeg er helt enig. Ingen tok på magen min før jeg ble gravid, så hvorfor skal de plutselig pelle på den nå liksom!!=) Jeg syns det er rart at folk skal ta på magen min jeg.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #20 Skrevet 25. mars 2009 Jeg tåler fint at folk i nær familie/venner tar på magen (selv om jeg ikke akkurat liker det), men det virker som veldig mange synes de har rett til å komme å klappe og stryke, og det synes jeg er ekkelt... Kollegaer og bekjente som jeg ikke gir klemmer til til vanlig synes jeg heller ikke er naturlig at skal komme å klappe og stryke... Er veldig personlig synes jeg. Er noe annet når babyen er kommet ut, men magen min er kroppen min, ikke allemannseie. Like rart at noen skal tafse på den når jeg er gravid som når jeg ikke er det... De som synes det er greit, synes kanskje også det er helt ok at folk kommer å tar på puppene og glaner når dere skal amme også kanskje? Det finnes nemlig de som finner på å gjøre dette også...
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #21 Skrevet 25. mars 2009 ...også har du de som kommer å skal kjenne på magen (uten at de spør) så tar de bare såvidt oppå og kjenner forsiktig noen steder.. så sier de "jeg er så redd for å skade babyen inni der" Neste gang skal jeg svare "ja man skal helst ikke ta på magen, det kan være farlig" !!!!! Hilsen anonym som ikke liker at andre enn nære venner/slektninger kjenner på magen!!
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #22 Skrevet 25. mars 2009 Jeg er SÅ ENIG med deg HI! Utrolig dårlig folkeskikk å ta på magen til en gravid. Begynn å ta på magene deres tilbake! Kanskje de skjønner det da?!
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #23 Skrevet 25. mars 2009 HI jeg er helt enig med deg. folk burde spørre først.. jeg har ingenting mot at de nære rundt meg tar meg på magen - det er bare koselig! men liker ikke at andre tar på magen min. jeg unngår til og med noen av mine ikke nære jobbkollegaer for å slippe å bli tatt på magen. har lagt på meg mye mer en jeg ønsker i svangerskapet, og koser meg derfor ikke med at folk tar på meg og alltid skal kommentere hvor stor og tykk jeg er blitt..
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #24 Skrevet 25. mars 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte syns at gravide skal være høflig og ta hensyn til folk som vil pelle og tafse på magen til gravide. Det er folk som skal være høflig og ta hensyn til gravide syns jeg!!! For når man er gravid så har man utroooolig mange hormoner i kroppen og man opplever helt sinnsyke forandringer i kroppen. Man har som regel nok med å være gravid om man ikke på toppen av det hele skal godta og være høflig mot alt og alle som tar seg frihet til å gjøre som de selv vil. Gravide er også folk, bare med ekstra hormoner og det er ikke alltid lett! Da jeg var gravid så følte jeg meg ikke som ett eget individ lengere. Jeg følte meg som en statue der alt og alle kunne gjøre hva f*** de ville. Jeg vil ikke bli gravid igjen mye pga at jeg følte at jeg ble krenket og på en måte overgrepet av at alle tok seg til rette. Usj! Også lurer jeg på hva slags folk er det egentlig som tar gravide på magen? De som selv likte at andre tafsa på magen eller??? For når det er så mange som misliker det så kan de da umulig ha glemt det og da tror jeg ikke de tafser. Jeg tafser ikke, jeg gjorde det ikke før jeg ble gravid og jeg gjør det ihvertfall ikke nå når jeg selv har vært gravid.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #25 Skrevet 25. mars 2009 Godt å høre at det er flere som føler det samme som meg. Føler meg av og til som om jeg er på utstilling..... Og at det bare er å kjenne i vei. Synes det er greit at familie og venner tar på magen min, men de har som oftest vett til å spørre om det er i orden først. Man er faktisk ikke allemannseie selv om man er gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå