*Nelly* Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 jeg ikke er prioritert.... Har lenge spurt om et kurs i forbinnelse av jobben. Et kartleggings kurs i språk av barn. På et møte jeg var på med sjefen og noen av de andre avdelingslederne, fikk jeg da beskjed at jeg ikke er prioritert.. han sa ikke at det var pga at jeg var gravid., men det trengte han ikke si heller, det lå liksom i luften. istedet sender han en asistent, som er av utenlansk opprinnelse og ikke har så godt norsk språk.(er ikke rasistisk ment) Men klarer ikke se henne kartlegge barn i norsk språk. Føler at sjefen begraver meg, før jeg er død. hvis dere skjønner. Og et spørsmål til.. er sykmeldt 40%, altså jeg jobber 60%. har jeg lov til og jobbe overtid, ved møter evnt sykdom. og hvis ja, skal jeg ikke ha overtids betalt når jeg jobber mere en 60%? eller?
ble_mamma_6august 09 Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 kan hende det er fordi de trenger noen som er det 100% ? Eller? Nei, du kan ikke jobbe overtid.
*Nelly* Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. mars 2009 Ja det skjønner jeg, at de vil at en som skal være der 100% ta det kurset, men når jeg har utrykket mitt ønske om det kurset lenge, og det hadde jeg hatt bruk for de mnd før jeg går ut i perm.som avdelingsleder, og når jeg kommer tilbake, men istedet sender de ei som ikke kan så godt norsk.. huff, føler at jeg blir skvisa ut, før jeg på en måte behøver.. Hvis jeg jobber overtid, så må jeg på en måte jobbe mindre timer en annen dag..?
*toppris* Skrevet 24. mars 2009 #4 Skrevet 24. mars 2009 forstår at du sysn det er kjipt... men tenk over det at du er 40% sykemeldt og kan da gjerne ikke stille når det trengs... og i tillegg går du da snart ut permisjon, så det å gi kompetanse man gjerne trenger i firmaet til en som snart er "borte" over tid er jo ikke så greit for firmaet... forstår deg, men forstår da også sjefen din... ja er nok urettferdig, me forståelig... stygt å si og tenke, men jeg hadde nok tenkt i samme retning selv hadde jeg vært sjefen din... selv om jeg hadde vært kvinne og gravid selv som din sjef i en slik situasjon... men hadde jeg vært deg hadde jeg jo selvsagt også følt det urettferdig...men forståelig... og ja han kan gjøre det slik... sålenge det ikke er satt noen former for kompetansekrav til å kunne ta det kurset og du da er den som er best kvalifisert... så kan han gjøre det.. men hadde det vært slik som nevnt over her hadde han ikke hatt lov til det dersom man måtte "søke" og da bli valgt ut fra komptanse etc... det hadde da på papiret vært diskrimnering av gravide i arbeidslivet, noe som er ulovlig. Men er desv mange måer å snike seg unna slikt uansett... sjefen kan da "dikte opp" andre grunner...
bobby - nr 2 i juli Skrevet 24. mars 2009 #5 Skrevet 24. mars 2009 Du kan jo fint jobbe fullt en dag, og ha en dag fri. Er jo ikke sånn at man må jobbe 60% hver dag hvis man er 60% sykemeldt.
*Nelly* Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 24. mars 2009 Tusen takk for et flott svar.. Ja, synes dette er dritt.. jeg vil jo være den jeg er på jobben og ha det ansvaret jeg har hatt, ved at sjefen tar bort de kursene jeg trenger for og gjøre en bra jobb, føles dritt, møkk og alt annet shitt!!!!! Og gir det kurset til en som jeg vet ikke klarer den oppgaven senere gjør det enda værre.. ja og han kunne sagt det på en annen måte, og ja han er en mann.. grrrr.. sikkert ikke lett og ha en hormonelle dame å jobbe for seg..hehe.. takk for forståelse..
*toppris* Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 forstår deg veldig godt;) jeg blir ikke "hørt" lenger på jobben... men... er verdt det igrunnen, hehe... skal jo få det fineste barnet i hele verden:) se på det positive:)
Nøtt Skrevet 24. mars 2009 #8 Skrevet 24. mars 2009 Jeg har vært borti akkurat det samme. Det var et kurs jeg hadde skikkelig lyst til å dra på, og sjefen min har alltid sagt at personlige interesser og engasjement skal veie tungt når det gjelder hvem man sender på kurs. Så ble det bestemt at ei av assistentene skulle dra, ei som overhodet ikke hadde vist interesse for dette kurset. Sjefen sa aldri til meg at graviditeten min var årsaken, men av andre fikk jeg høre at sjefen mente at siden jeg er gravid så var det ugunstig å sende meg på kurset siden jeg skulle ut i permisjon (3 mnd etter kurset dog..), og siden gravide hele tiden står i fare for å bli sykmeldt. Dette godtok jeg IKKE!!! Gravide skal ikke bli glemt/diskriminert, og vi trenger da virkelig påfyll av kompetanse vi også! Noe slikt er faktisk med på å opprettholde motivasjonen i en tid hvor kanskje ting er litt tungt på jobb. Dessuten forsvinner vi ikke fra arbeidet for evig tid, og slike kurs kan man da ha stort utbytte av også når man er ferdig med permisjonen. Sjefen har ingen rett til å begrave deg før du er død, og fram til du går ut i permisjon så skal du behandles akkurat likt som andre arbeidstakere. Jeg tok det opp med sjefen. Dette vil jeg råde deg også til å gjøre. Ha på forhånd klar alle argumenter for at akkurat DU skulle dra på dette kurset, og minn gjerne sjefen om at gravide ikke skal bli oversett/diskriminert. Om ikke det når fram, så snakk med verneombudet. For min del så hjalp det å ta det opp med sjefen, hun tok argumentene mine, men hun kunne ikke innrømme at det var graviditeten som var årsaken (selv om jeg fra sikre kilder VET det..).
*Nelly* Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 26. mars 2009 Takk for svar.. ja, det var jo dette svaret jeg satt og ønsket meg.. hehe, men ser jo saken fra begge sider. men jeg har mistet litt motet. føler det er så mye motgang på jobben om dagen. jeg skulle egentlig være med to dagers overnatting på hotell, der vi skulle jobbe med et prosjekt og jobbe med de "store" sjefene. fikk beskjed om at jeg ikke fikk være med, da jeg skulle bli borte uansett.. flere på jobben som reagerer på ting som skjer, men har liksom gitt opp litt, håper jeg egntlig blir sykmeldt snart,, Bra innstilling,, not! Kjempe bra at du turde og snakke med sjefen din, det er bra, kansje lettere og snakke med en dame som sjef, enn en blåst mann som sjef.
nesten30 Skrevet 26. mars 2009 #10 Skrevet 26. mars 2009 du kan også ta med deg din tillitsvalgte fra fagforeningen på en slik samtale med sjefen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå