Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Har kost meg med den serien fra Husøy. En reality-serie der ingen er stygge med hverandre. Lurer på en ting og det er ikke ondt, men uttaler man Steve rett ut i Nord-Norge? Har flirt litt av det. Er det vanlig uttale i nord?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 Ja. Jeg kjenner et par med det klingende navnet og de uttaler navnet sitt rett frem. En av disse gikk i klassen min og hvert år når vi fikk nye lærere sørfra så ropte de ham opp som "Stiv",noe vi syntes var hysterisk morsomt hver gang .
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #3 Skrevet 24. mars 2009 Ja, det uttales rett frem. Jeg syntes det var rart første gangen jeg hørte det (jeg bodde i Nord-Norge men hadde foreldre sørfra) men ble veldig fort vant til det og nå liker jeg det faktisk :-).
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #5 Skrevet 24. mars 2009 Er det ikke sånn at man uttaler alle engelsk-klingende navn rett frem i nord-norge da:)
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 *humre* sier man ikke [steeve] sørpå da?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #8 Skrevet 24. mars 2009 Første jeg møtte som het Steve var fra Oslo og uttalte navnet rett frem som det skrives. Skjønner at du synes det er litt morsomt å le av oss her nord, for vi er jo ikke helt sånn som dere i sør. Akkurat som vi i nord synes dere i sør er litt moro =) Så le bare av det du lille venn, sikkert bare feil med oss her nord!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #9 Skrevet 24. mars 2009 Hvis noen heter Jeanette. Sier dere da Jeanette eller sier dere Sjanet, Sier dere Hennie eller Henni? Steve uttales Stive. Men det gjør ingenting at dere gjør det annerledes i nord-norge. Var bare et spørsmål uten å synes noe er bedre eller verre. Bare litt artig.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #10 Skrevet 24. mars 2009 Jeg er ikke fra Nord Norge,men må da virkelig spørre HI hvordan hun sier Steve. Jeg sier "Stiv", og jeg bor i et engelsktalende land, og kjenner en Steve.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #11 Skrevet 24. mars 2009 Jeg er hi og sier Stiv sånn som deg. Jeg kjenner også en Steve som alltid ble kalt Stiv. Det var derfor jeg spurte. For i serien på Husøy sier de Steve rett ut.
Tøvsjura Skrevet 24. mars 2009 #14 Skrevet 24. mars 2009 Har bodd både nordpå og på østlandet (født og oppvokst på østlandet hvor jeg nå også bor) og har alltid hørt navnet Steve bli uttalt rett frem.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #15 Skrevet 24. mars 2009 Kødder dere? hehe, det er jo bare vittig!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #16 Skrevet 24. mars 2009 Nei, vi kødder ikke. Ble kjempeoverrasket første gang jeg hørte det. Men ble utover programmet vant til det.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #17 Skrevet 25. mars 2009 Her på vestlandet sier Stiv, men vi har våre svin på skogen vi også. Jane uttaler vi rett ut istedenfor Jain. Mens Jeanette uttaler vi Sjanett.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #18 Skrevet 25. mars 2009 På en måte er det jo to forskjellige navn. Om jeg møter en engelskmann med navnet, ville jeg kalt han "Stiv". Men jeg kjenner en gutt her fra Oslo som heter "Ste-ve". Det uttales sånn, er det han heter, ikke "Stiv".
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #19 Skrevet 25. mars 2009 Jeg er søring og uttaler Steve og Brian rett frem. Ikke stiv og brai'n.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #20 Skrevet 25. mars 2009 Jane er da også et navn man sier rett frem. Jeanette uttaler jeg chanett eller chanette, litt avhengig av om parsonen bruker e'en på slutten. Søring.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #21 Skrevet 25. mars 2009 Jeg tror ikke det er en spesiell måte å uttale det på i nord-norge. Jeg tror det kommer an på hvordan foreldrene har tenkt at navnet skal være. I dette tilfellet Steve og ikke Stiv...
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #22 Skrevet 25. mars 2009 Navnet Steve uttales vel som foreldrene eller personen selv ønsker det skulle jeg tro. Hvordan uttaler du Kristian eller Kristoffer? Det varierer vel i forhold til hvor personen kommer fra eller hva han presenterer seg som.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå