Lillefy Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Kort fortalt er vi en familie på mor, far, storesøster på 4, mellombror på 3, og lillesøster på 1 år. Her går det for seg som det heter, med skrik og skrål, tårer og gledeshyl, boksekamper og hoppeborg i sofaen etc, etc. Vel...det er en del av det iallefall, og det er alltid noen tider i løpet av døgnet hvor alle hyler og gråter og vil ha mamman sin alle på samme tid.... Nåh... Så til spørsmålet (som har begynt å gnage i tankene på meg!): vår eldste samler og horder på alt. Dette inkluderer sten, tegninger, plastdimser, men også gamle ballonger uten luft og papirklipp (altså,-ikke de fine figurene, men det som blir tilbake ETTER man har klippet ut...) osv. Med andre ord INGENTING kan kastes fordi ALT har verdi. Hun lager "alter" i hvert ledige hjørne, på sofaryggen, i vindueskarmene, på skamlene etc. av ting metodiøst stillet på rekke og sortert, så mange ting som mulig ved siden av hverandre. Hun lager små "hager" og "teselskap" og "hundeball" osv. Hun kan gå så mye opp i dette at all annen lek går upåaktet hen fordi hun er så konsentrert. Resultatet er så at når de er lagt i seng om kvelden skal jeg bruke resten av den til å rydde opp i diverse små verdener bestående av riskorn på rekke og tryllestein.... Er dette normalt? Er alle/noen barn bare sånn eller er dette litt OCD aktig??? Utover dette har hun et høyt kontrollbehov i lek, hun vil helst bevege seg i de rammer hun selv har satt og blir på den måte veldig manipulerende ovenfor lillebror og noen av vennene (det er derimot nok av dem hun lar bestemme over SEG igjen...). Jeg er usikker på om dette kontrollbehov er bekymringsværdig i samband med disse miniuniversene hun lager, eller om det er en ganske naturlig reaksjon på å ha to mindre søsken hun skal dele alt med (de deler rum) og det at det alltid er noen som avbryter når man prøver å si noe........ Eller er noen bare sånn uten at det er noe? Hun vil ikke kunne få et eget rum før tidligst neste sommer. Hun får så mye alenetid som vi kan klare (hun er den som får mest). Jeg takker så mye for svar om det er noen som vil dele noen tanker/erfaringer med meg!
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 hvis dette er det eneste merkverdige med oppførselen hennes, og du ikke får bekymrede tilbakemeld fra bhg, så synes jeg du skal ta det med ro og se det an. På meg høres det ut som hun har god fantasi og skaper en indre verden. Tror det er viktig at vi foreldre ikke overanalyserer alt barn gjør, og ødelegger de fine lekene de har med seg selv. kontrollbehovet er vel også normalt, når man ikke har noe sted for seg selv..har dere stor nok plass til at hvert av barna koan få et lite sted som er deres? en krok hvor de kan ha noen småting, og hvor man må være "invitert" for å delta. En helsesøster sa til meg en gang, at for små barn er ting veldig ofte magisk, porter til hemmelige land og fantasileker. Det er ikke bra å bryte for mye inn i det heller.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Hvordan reagerer hun om hun ikke får ha disse små universene sine? Gjør hun dette hos andre også eller bare når hun er hjemme? Er jo som du sier liten plass til hennes private ting. Har dere delt opp rommet i områder slik at de kan ha sine private ting på hver sin side? Husker jeg og min bror hadde delt rom og hadde likevel hver våre ting. Men vi var jo litt eldre da.. Kan være dine er for små til å ha det slik. Min gutt er også en samler, samler ikke på alle de tingene jenta di gjør. Men han vil ha alt mulig som vi andre ser på som søppel. F.eks kylingbena etter at vi har spist kylling. Alle slags kort, papirer, osv. Blir masse rot av det. Og b.hagen kalte han også for en samler, da han fant alt mulig langs veien når de gikk tur og tok med seg hjem. Hva er OCD????
Lillefy Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 25. mars 2009 Åh, det var en lettelse å få en ´second opinion´ på dette. Vi har 165 kvm, men jeg kan ikke riktig se hvor hun skulle ha et hjørne uten å bli invadert av de to andre... de har den minste stua som lekerum men det er egentlig ikke stort nok til å dele opp i soner....men ideen om å dele soverummet var kanskje noe?? Jeg kunne kanskje sy et forheng til å ha rundt senga, og sette opp noen hyller og gi henne en gammel kuffert til å ha under senga med ting i.....hmmm...har gitt meg noe å tenke på. Hun enser forresten ikke at verdnene er vekk neste dag, hun lager bare noen nye..... OCD er Obsessive Compulsive Disorder, altså tvangstanker/handlinger...det er faktisk mange barn som har det men vokser ut av det så vidt jeg har forstått?? Blir jo litt nervøs med pertentligheten i oppstillingene,-men kan godt se at det sagtens kan være hun bare drømmer seg veldig vekk:o) takk for svar:o)
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 26. mars 2009 #5 Skrevet 26. mars 2009 Bare hyggelig å kunne svare. Selv om jeg ikke vet så masse om det.. men alltid godt å få lufte tanker med andre:) Er jo ikke godt å vite hvorfor han lager disse "verdenene" sine, men du får følge litt med videre, nå er du jo obs på det. Og kan jo høre med andre b.hage, venner og familie hvordan de opplever henne når hun er hos de når ikke du er der. Mine barn oppfører seg iallefall annerledes når de er hos besteforeldrene alene enn når jeg er der med dem.
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 26. mars 2009 #6 Skrevet 26. mars 2009 Jeg var et barn som drømte meg mye bort når jeg var liten, og DET var ikke det som skadet meg.:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå