Lille-My,75 Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Jeg fikk en skikkelig influensa for ca. 3 uker siden. Ble veldig dårlig med feber flere dager opp mot 40 + sår hals, hoste, tett nese, verking i kroppen osv. Veslegullet ble også smittet, men fikk heldigvis en mildere variant - mer som en forkjølelse. Hun hadde imidlertid litt problemer med å amme en periode pga. den tette nesa, og spiste vesentlig mindre enn vanlig. Men den siste uka har vi vært tilbake til normalen begge to, men jeg synes jeg stadig får mindre melk. Kan en slik sykdomsperiode gjøre at jeg mister melken allerede nå? Eller kommer det til å ta seg opp igjen bare vi fortsetter å amme som normalt. Noen med erfaring? Ble litt bekymret da vesla tydelig ikke ble mett etter å ha spist av begge brystene i dag. De blir liksom ikke harde og fulle mellom hvert måltid lenger slik som tidligere. Til info er snuppa ca. 6 måneder nå. Hadde startet med fast føde før vi ble syke, men nå vil hun ikke ha noen annen mat enn melk. Brekker seg og kaster opp hvis jeg prøver å gi henne grøt eller noe annet å drikke.
Tonen Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 Melkemengden kommer til å ta seg opp igjen når du lar henne suge det hun vil. Når hun suger brystene tomme vil kjertlene ta hintet og øke produksjonen igjen. Så slapp av å legg henne til, så ordner det seg av seg selv. Kjempeflaks at du har brystbarn når du ble så syk. Da fikk hun antistoffer fra ditt imunsystem fra melken din, og det var sikkert derfor hun ikke ble hardere angrepet. Ikke stress med den faste føden, det kommer av seg selv når hun får litt tid på seg.
LivK har født Skrevet 24. mars 2009 #3 Skrevet 24. mars 2009 Jeg ligger også med influensalignende sykdom, høy feber siden lørdag. Jeg har nesten ikke melk igjen! Min lille gutt er 8mnd, og idag ble han også syk. Han spiser dermed lite, og jeg er redd hele ammegildet er over for vår del. Han kan suge et kvarter uten at det kommer noe melk, selv om han har fått ut litt et par ganger idag. Jeg har hatt rikelig med melk hele tiden frem til nå, og liker ikke tanken på å måtte gi seg. Men for å svare på det du lurte på, så tror jeg du føler at du har mindre melk fordi hun antakelig drikker mer nå som hun ikke spiser fast føde igjen, siden hun hadde vennet seg til det før dere ble syke. Uansett vil hyppig amming gi økt produksjon, så det er bare å henge i. Jeg hadde evt gitt litt tillegg til natten hvis hun ikke blir mett før leggetid. Og fortsett å prøve med tynn grøt i bittesmå munnfuller, alle babyer brekker seg veldig lett. Det går seg nok til igjen, skal du se!
Makko med to små gutter Skrevet 24. mars 2009 #4 Skrevet 24. mars 2009 Jeg er også sjuk nå og har nesten ikke melk. Regner med at det kommer igjen ;-) Når jeg blir frisk igjen er det bare sette igang å ha et par "øke dager", der jeg ammer mye og pumper meg litt ekstra. Kommer vel til å være litt forsiktig, da jeg har hatt altfor mye melk. Men heller for mye enn for lite, selvom det er slitsomt å måtte pumpe 2x dagen for å ikke få tette melkekjertler (men så er fryser'n også full av flott melk nå når jeg er syk!)
Lille-My,75 Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. mars 2009 Takk for svar alle sammen! Skjønner det er vanlig at det blir mindre melk når man er syk og at det er godt håp for at produksjonen øker igjen. Det var godt å høre :-) Ønsker dere som har influensa god bedring og krysser fingre for at det skal gå fort over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå