Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Jeg har ikke generell studiekompetanse, grunnet nakkeskade som gjorde at jeg ikke kunne fullføre vgs. Lurer på hvordan jeg kan skaffe meg studiekompetanse? Noen som har noe erfaring med å ta dette i voksen alder? Har lyst til å studere til førskolelærer. Blir mamma for første gang i mai, så dette er litt på sikt.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 Ta kontakt med voksenopplæringen der du bor .
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #3 Skrevet 24. mars 2009 Hvis du er over 23 år så har du noe som heter vosenrett i de fagene du ikke har fra før, dvs rett på plass før de under 23 og de som bare skal forbedre. Ta kontakt med en vgs i kommunen din for ¨høre hvor nærmeste vok er, de kan sikkert hjelpe deg. Ellers finner du nok info på nettsiden til din kommune.
Bare™ Skrevet 24. mars 2009 #4 Skrevet 24. mars 2009 Du trenger ikke annet enn generell studekompetanse for å komme inn på høyskolen. Du må legge ved egenerklæring på at du kan engelsk, og attester fra arbeidsgiver. Dersom du har noen år på rompa med egne barn og barnehage skal dette holde:) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #6 Skrevet 24. mars 2009 Nunne™: Hmm... Skjønte ikke helt svaret ditt i forhold til spørsmålet? "Hvordan man får seg gernerell studiekomp. for å komme inn på førskolelærer" Har ikke noen år på rompa med egene barn. Har selvølgelig hatt jobb men aldri jobbet i barnehage. HI
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 Tror kanskje ikke hun forstod at du ikke hadde det. Du må ha generell studiekompetanse for å komme inn på høyskole. SÅ enten så kan de fagene du trenger på vok, eller som privatist.
Bare™ Skrevet 24. mars 2009 #8 Skrevet 24. mars 2009 Jeg ser nå at det snek seg inn et ord for mye "annet".. Du Må ikke ha gen. studiekomp, mener jeg. Du klarer deg med realkompetanse, LItt avhengig av hvilken av høyskolene du søker på, og hvilken studiemåte. Sitat: " Søkere som ikke har generell studiekompetanse og som fyller minst 25 år i løpet av opptaksåret, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse . Godkjent realkompetanse er en alternativ måte å kvalifisere seg til en bestemt utdanning. "
mamma til fire små Skrevet 24. mars 2009 #9 Skrevet 24. mars 2009 du kan lese selv til fagene og melde deg opp til eksamen i hvert fag. da kan du velge å ta de på flere år også. ville sankket med de som har voksenopplæringa i kommunen du bor og undersøkt mulighetene.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #10 Skrevet 24. mars 2009 Du kan ta fagene gjennom voksenopplæringen, på nett f. eks NKI, eller du kan ta det som privatist.. Mange muligheter, velg det som passer deg best.. Aldri for sent å begynne:)
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #11 Skrevet 24. mars 2009 Takk for mange svar NKI er ikke det dyrt? Tenker litt "høyt" jeg nå... Lurer egentlig på om jeg må ta en scan av nakken (som legen egentlig ville før jeg ble gravid) for å få utredet skaden jeg fikk når jeg var 13år. Umulig å sitte på skolebenken over lengre tid uten å få hodepine. Kanskje det kan hjelpe meg litt å ha en attest på det?? Har hatt en jobb der jeg er fysisk aktiv, så jeg har unngått hodepinen. Kanskje best å ta opp fag som prevatist så jeg kan styre selv når og hvor jeg vil lese. Vet med meg selv at jeg ikke kan ta så mange fag av gangen, så da må jeg evt ta over flere år. HI
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #12 Skrevet 24. mars 2009 NKI er dyrt ja.. Men du kan jo ta studielån og få lån til å betale skolepengene vis det er aktuelt for deg da.. Jeg har tatt matte gjennom NKI, for jeg syns det er vanskelig å lære som privatist... Så har jeg tatt naturfag gjennom voksenopplæringen her jeg bor, fordi på naturfageksamen må du gjøre et forsøk, så jeg syns det er greit å få gjort litt naturfag i praksis først.. De andre fagene tok jeg som privatist..Det gikk helt fint:)
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #13 Skrevet 25. mars 2009 Hei HI! Vil anbefale deg å søke på realkompetanse, de vurderer søknaden din og tar hensyn til alt du har av tidligere skole, arbeidserfaring, verv osv. Hvis du ikke kommer inn får du en begrunnelse som f.eks at du bør ta norksk før du søker igjen. Studiekompetasne tas hos vanlig vgs på kveldstid. Engelsk og sammfunnsfag trenger du nok ikke undervisning i, det er bare å melde seg opp til eksamen, så leser du boka før du går på eksamen. Du bør også få en vurdering av det du har hatt av VGS, kanskje du har hatt tilstrekkelig timer i f.eks samfunnsfag og/eller engelsk slik at du slipper de fagene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå