Gå til innhold

Desperat (litt langt) innlegg! Hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor forrige tirsdag og fikk beskjed om at jeg var helt moden og med 1-2 cm åpning. Hun tror på fødsel snart, og sa hun kunne garantere fødsel før termin. Jeg vet jeg skal ta dette med en klype salt og at ingenting er sikkert.

Mannen min jobber i nordsjøen og skal egentlig ut på torsdag. Han ringte og forklarte situasjonen og fikk beskjed om at han kunne være hjemme denne på-perioden selvfølgelig da uten lønn. I dag ringte de igjen og sa at det var så travelt at han blir nødt til å ringe. Denne gangen snakket han med en mann (forrige gang en kvinne) og fikk beskjed om at så lenge det er tre uker til termin så må de bare forholde seg til det. Så nå blir han sendt ut på torsdag og skal være ute i fjorten dager.

Jeg har falske rier (vonde kynnere/modningsrier - kall det hva du vil) hver kveld, natt og morgen og de varer som regel noen timer før de dabber av. I følge jordmor vil det mest sannsynlig være sånn fødselen starter, bortsett fra at de da blir sterkere og ikke dabber av, men at det da kan gå ganskje fort.

Når ringer jeg da plattformen og sier noe er i gang? Jeg kan jo ikke garantere at riene jeg får ikke dabber av og viser seg å være falske...

Er livredd for at han ikke skal få være med på fødselen. Jeg har ingen andre jeg vil ha med, og tror ikke jeg klarer å slappe skikkelig av uten at han er med... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan dessverre ingenting om dette, men jeg skjønner utrolig godt frustrasjonen din. Og jeg synes arbeidsgiver var svært lite både høflig og hensynsfull!! Egentlig kan man jo ikke henge seg så mye opp i termin i det hele tatt, men det er noe som heter "Forventet fødselstidsrom" og det er fra 2 uker før termin til 2 uker etter. Dvs si at hvis han reiser ut tre uker før termin og blir borte i to uker, så vil han være ute den første uken der du kan forvente å føde.

Det jeg egentlig ville fortelle deg er at jeg har lest et innlegg på 2 tri om akkurat det med å være offshore rundt fødselen, jeg finner det bare ikke igjen. Men det er ei som har brukt en del tid og krefter på å sette seg inn i hvordan dette fungerer. Se om du ikke kan finne det innlegget.

Ellers er selvsagt en sykemelding for han en mulig vei å gå når du har en stri arbeidsgiver. Eller at jordmor skriver en attest på at fødsel er nær forestående, og at det kreves at mannen din er hjemme for å avlaste deg, fordi du ikke tåler påkjenninger akkurat nå...

Når Rune A Jarstein kan melde avbud til kamp mot Sør Afrika fordi det er for tett oppi termin, så burde de jo kunne få til en ordning for mannen din også.

Håper virkelig at det ordner seg, og at du slipper å gå og tenke på dette i tillegg. Du har nok å tenke på akkurat nå. Masse lykke til :o)

Skrevet

Det var akkurat det jeg tenkte på ja :o)

Skrevet

Hei!

Er i ganske lik situasjon som deg. Har vonde kynnere/modningsrier hver ettermiddag og kveld, og stikkinger oppi skjeden. Har vært sånn et par uker nå og regner med at det kommer til å skje noe innen 14 dager... Er 3 gangs fødende og sist gikk det hele veldig fort, rakk ikke sykehuset en gang :P

Samboeren min dro på jobb i går og skal egentlig ikke hjem før 3 april. Jeg har termin 7 april... Men han har snakket med sjefen sin og hørt om han kan få lov å dra hjem på førstkommende søndag/mandag..

Om det går i orden eller ikke vet jeg ikke ennå, får vel vite noe i morgen.. Men krysser alle ledd i hele kroppen! For vil så gjerne ha han hjemme når det skjer noe!

Jeg har heller ingen andre jeg vil ha med (selv om flere har tilbudt seg!) og hater tanken på å måtte føde alene... :s

Jeg har også fått beskjed om at det bare er å ringe når det starter hvis han er på jobb, så sender de han hjem. Men han flyr, med Widerøe. Er jo begrenset med hvor mange avganger det er mellom de to byene han flyr imellom. Og på natten går det jo ikke noe fly.... :o( Så uansett vil han bruke en del timer på å komme seg hjem!

Dette hjalp vel ikke deg så mye, men ville bare si at du er ikke alene :o)

Håper mannen din rekker å komme seg hjem hvis det skulle skje noe mens han er på jobb!

Du får bare slappe MYE av fremover og ikke gjøre ting som å gå mye turer, i trapper, osv... :) Det gjør jeg! Kjedelig men.....

Lykke til!

Skrevet

Hei! Jeg skjønner at dette er en frustrerende og sårbar situasjon for deg. Du har jo fått noen gode råd og tanker allerede, men tenkte jeg bare skulle tilføye en ting. Du spør når du bør ringe. Jeg tenker at din situasjon er så usikker, at du må stole på magefølelsen din. Ring så snart du kjenner at "nå vil jeg ikke gjøre dette alene lenger."

Håper dette går bra!

Skrevet

Nå har jeg vært hos legen til kontroll, og han sa han kunne sykemelde mannen viss han ber om det. Da vil han få en depresjon på papiret, men det er jo en mulighet.

Jeg ringte jordmor da jeg kom hjem og skal inn til henne klokka tolv så hun får sjekket modning igjen. Viss det er veldig framgang komme jeg til å sette meg på bakbein og ringe arbeidsgiveren hans selv og spør hva han/hun ville gjort i samme situasjon. Er det lite fremgang kan vi kanskje prøve å komme fram til en løsning hvor han kommer hjem igjen om en ukes tid.

Er veldig glad legen er forståelsesfull, men har jo ikke veldig lyst til å gi mannen en slike diagnose. Sitter her med vonde og ganske regelmessige kynnere as we speak, men det har jeg jo hver dag for tida....

Kryss fingrene for meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...