lykkeligmamman Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Jeg har fire, går med mitt femte barn og har aldir hatt tidligere ultralyd enn i uke 18, Jeg lurer på hvorfor så mange har tidlig ultralyd?? Hva er årsaken, må man søke om å få det? er det avhengig av mors alder eller er det bare ønsker hos folk...?
Lilly86 Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 det er sikkert av flere grunner. men vet at de som har mistet tidligere får tilbud om det før uke 18. og er man veldig bekymret så blir man ikke nektet ultralyd.
Totetteskatter + baby 2015 Skrevet 24. mars 2009 #3 Skrevet 24. mars 2009 Man kan jo bestille det privat da, og da trenger du ikke å ha noe "grunn". Jeg har gått fordi jeg syns det er lenge å vente til uke 18, jeg ville vite at babyen min hadde det bra før den tid! Men det er meg og min mening!
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 24. mars 2009 #4 Skrevet 24. mars 2009 Ja det kan jo være mange grunner til det. Jeg har vært på tidlig ul i begge mine svangerskap og kommer til å dra på det nå også. I mitt første så var det pga stor usikkerhet i forhold til at jeg hadde veldig uregelmessig mens pga lavt stoffskifte. I mitt andre var det også pga usikkerhet fordi jeg enda ikke hadde fått igjen mensen etter mitt første svangerskap. Jeg har en jobb som gjør at jeg ikke kan gå turnus etter uke 12 så derfor er de litt nøye på å vite sånn ca hvor langt jeg er i svangerskap. Denne gangen skal jeg ta duotest så da blir det også tidlig ul.
Tweak Skrevet 24. mars 2009 #5 Skrevet 24. mars 2009 Det kan være mange grunner... Jeg fikk tidlig ul pga blødninger og smerter. For å få tidlig ul dekket av systemet så må det være en god grunn til det. Som blødninger for eksempel eller personlig historikk. Det kan være at man har mistet tidligere eller det kan gå på mors psyke, at man er veldig bekymret for at noe kan være galt. En magefølelse skal man ikke ta lett på, ei heller en mor som er konstant bekymret og påvirkes i hverdagen av det. Men ellers er det privat ul som er alternativet dersom man ønsker å se om det er liv i magen på et tidligere tidspunkt enn ordinær ul. Det er betryggende å se et hjerte slå, selv om det aldri er noen garanti. En så tidlig ul tas gjerne før det er mulig å høre hjertelyd med doppler utenfra.
Fjerdemann på vei Skrevet 24. mars 2009 #6 Skrevet 24. mars 2009 Jeg har hatt to tidlige UL (I to forskjellige svangerskap) Den ene gangen pga styrtblødning, den andre gangen fordi jeg ikke hadde den ringeste anelse om når jeg sist hadde mensen... :S
♥ Anadyome ♀&♀+♀ Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 Jeg fikk tidlig ul med nummer to, fordi symptomene forsvant, og jeg var redd jeg skulle spontanabortere. Fikk det nok for at jeg ikke skulle bekymre meg. Med nummer tre betalte jeg selv for tidlig ul - fordi jeg ikke hadde peiling på når jeg ble gravid. Det viste seg at jeg hadde kommet en måned lenger enn i forhold til min "siste mens". Og at det som jeg trodde var mens, egentlig hadde vært en stor og lang blødning. Hadde også masse småblødninger i etterkant. Jeg ble da henvist etter eget ønske til tidlig ul i uke 12 for å sjekke at alt stod bra til. Man kan ta tidlig ultralyd dersom man ønsker det. Det koste alt fra 500-1000 kroner - alt etter hvem som tilbyr det. Så er det opp til hver enkelte om de ser det hensiktmessig å bruke penger på slikt.
Randine + 2 små Skrevet 24. mars 2009 #8 Skrevet 24. mars 2009 Jeg har fått tidlig ultralyd i mine to siste svangerskap siden jeg mistet i en MA første gangen jeg var gravid. Fikk det gjennom fastlegen min.
Lillemus&mamma'n Skrevet 24. mars 2009 #9 Skrevet 24. mars 2009 Jeg hadde ul i uke 5, 9 og 12 (+ 18, 26, 30 og 32), fordi jeg har hatt blodpropp i hjertet for noen år siden. Jeg blir altså regnet som "risikogravid", og fikk dermed ekstra oppfølging. Hvis ikke jeg hadde fått det, er det ikke umulig at jeg hadde tatt tidligere ul privat, for dersom det er noe alvorlig i veien (uforenelig med liv), synes jeg det er bedre å vite det så tidlig som mulig.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 24. mars 2009 #10 Skrevet 24. mars 2009 Jeg har vært på to ul allerede og er bare 8+6 i dag. Årsaken er at jeg mistet i SA i august 08 og var veldig nervøs og engstelig for om alt sto bra til. Fikk beskjed av legen at hun sendte henvisning til sykehuset men at jeg nok ikke ville få ul før rundt uke 12. Bestilte derfor privat ul til uke 7+1. Ble litt overrasket da jeg fikk innkallelse til ul allerede 8+6 men fikk i dag se et lite menneske med to armer, to bein og et diiiigert hode. Deilig å få bekreftet at alt ser ok ut denne gangen :-)
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 24. mars 2009 #11 Skrevet 24. mars 2009 Jeg fikk tidlig UL pga jeg ante ikke hvor langt jeg var på vei pga jeg ikke hadde hatt mensen på et par måneder før jeg ble gravid.
lykkeligmamman Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #12 Skrevet 25. mars 2009 Ok, nå veit jeg altså litt om hvorfor en har fått tidlig ultralyd:-) Sikkert slitsomt å gå rundt å bekymre seg,ja- kan forstå dem som gjør det, og de medisinske grunnene er jo også helt opplagte. Jeg trudde folk bare fikk tidlig ul sånn uten videre kanskje, men det er jo ikke tilfelle! Takk for svarene! Da kan det tenkes jeg ordner med en tidlig ul sjøl også, ettersom dette ser ut til å bli mitt siste svangerskap....(sukk).... Det er jo interessant å se om den lille har det bare bra! Smil til alle dere som har svart! :-))))))
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 25. mars 2009 #13 Skrevet 25. mars 2009 Har mistet tre ganger og ville bare se at alt sto bra til. Nå er jeg på jevnlig ultralyd hver andre uken fordi jeg er gravid med trllinger. Dro i sist fullførte svangerskap på ultralyd i uke 11 for å sjekke nakkefold også.
Sistah*G07*J09* Skrevet 25. mars 2009 #14 Skrevet 25. mars 2009 Jeg går til gynekologen min til sjekk, å der får man ul vær gang visst man ber om det. gynekologen min synes det er en fin måte å "beroe" evt. bekymringer den vordene mor har.
Eva76 Skrevet 25. mars 2009 #15 Skrevet 25. mars 2009 Alle ivf-mammaer får tidlig ul. Allerede i uke 7.
blinke Skrevet 25. mars 2009 #16 Skrevet 25. mars 2009 Jeg fikk tidlig UL pga at jeg hadde gått på pergo for å bli gravid.
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 25. mars 2009 #17 Skrevet 25. mars 2009 Jeg har hatt tidlig ultralyder i alle mine 3 svangerskap. Ca.3 stk før uke 12-13. Alle gangene har jeg fått dette på sykehus pga blødninger og smerter(jeg blør visst gjennom alle avangerskapene, til og fra) Jeg har også flere ultralyder senere for å følge vekst, osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå