Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Jeg har en 1 åring som dier 1-2 x om dagen. Problemet er at han er mest opptatt av puppen om morgenen og da er det ikke nok melk til at han blir fornøyd. Virker som jeg har veldig lite melk igjen. Hører jo at han svelger- det varer bare så kort =( Nå gir jeg ekstra melk om morgenen i tillegg til pupp. Kan jeg klare å holde det gående slik en stund? Eller er dette bare en naturlig prosess at melken forsvinner? (Har vært veldig mye syk i vinter, bl a omgangssyke med lite mat og drikke over flere dager.) Noen som har vært i lignende situasjon? Vet jo at det slettes ikke er noen krise lenger om ammingen avsluttes. Vet at WHO anbefaler amming de to første årene. Fint hvis man kan det, men tenker at det kanskje har litt med tilgang på mat og rent vann i en del deler av verden???
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 Hei. Jeg har ikke vært helt i samme situasjon, men med min første forsvant melka i løpet av de tre første mnd. Jeg var fryktelig sår og blodet rant fra brystvortene når jeg prøvde å amme, og så hadde hun kollikk så jeg var konstant sliten og i et evig stress. Jeg spiste altfor lite og drakk også for lite. Så da sluttet bare kroppen min å produsere melk. Jeg tror ikke det er en naturlig prosess i den forstand at naturen mener at nå har du ammet lenge nok. Jeg det er fordi det er for lite uttak, og dermed blir det for liten produksjon. Jeg har ei lita ei på ett år som jeg ammer to ganger om dagen, og litt sånn innimellom når hun har lyst på kos. Da ammingen ble redusert pga inntak av vanlig mat, ble melkeproduksjonen veldig redusert merket jeg. Men så var vi på ferie og det ble mye seine kvelder og for å få henne til å sove, lå hun hos meg og puppet stort sett hele natta. Jeg sov jo likevel :-) Det har resultert i at jeg har masse melk, skikkelig overskuddsproduksjon og jeg har fått både melkespreng og lekkasjer. Noe jeg ikke har hatt siden vesla var 6-7 mnd. Jeg merker at når melkeproduksjonen gikk opp såpass mye, ble interessen hennes for pupp større. Men da spiste hun tilsvarende mindre vanlig mat. Nå er vi tilbake på normalen med amming morgen og kveld, og melkeproduksjonen er nesten helt tilpasset det igjen. Men hun er fremdeles veldig glad i puppen. Når er det jo sånn at unger er forskjellige og ikke alle er like interessert i herligheta som vi skulle ønske :-) Dersom du ikke får til mer amming så kan du avslutte med god samvittighet. Du har ammet lenge og har gitt barnet ditt det beste det kan få hele sitt første leveår. Du kan ha god samvittighet!! Mitt første barn ble ikke ammet lenger en til nesten tre mnd. Mitt andre barn avsluttet jeg frivillig amminga da han var åtte mnd, helt idiotisk av meg som hadde masse melk. Jeg orka bare ikke mer. Hmmm... Jeg kan ha dårlig samvittighet for det. Men ikke du, du har vært flink! :-)
Tuppen og mini Skrevet 24. mars 2009 #3 Skrevet 24. mars 2009 Hei! Har hatt det på samme måte som deg. Sønnen min har ikke vært sånn superopptatt av puppen, og har mest spist for å bli mett, etterhvert som han fikk mer og mer vanlig mat ble han latere og latere når det gjaldt å suge puppen tom, (skulle bare ha i seg det som kom fort) noe som resulterte i at det gradvis ble enda mindre melk. Dette ble ekstra tydelig da han begynte i barnehage, og jeg bare ammet morgen og kveld. Jeg har bare sett dette som en naturlig anledning til å slutte (han var da 13 mnd), og er nå veldig glad for at det gikk så gradvis og lett. Har venner som har ammet til 18-24 måneder, og som da har strevd veldig med avvenningen fordi barna da er mye mer bevisste på at de vil ha pupp. Jeg respekterer fult ut at enkelte vil amme lenger, men for min del tenker jeg som deg at her som vi har nok næring og rent vann, så holder det med ett år.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #4 Skrevet 24. mars 2009 Takk for svar! Ja kan nok se det på som en passende anledning til å slutte. Kommer nok til å tilby pupp videre så kan han få i seg det lillw som er hvis han vil ha det da =)
lille sprelle Skrevet 24. mars 2009 #5 Skrevet 24. mars 2009 Jeg har vært dausjuk (bokstavelig talt), men melka har kommet i riktig mengde. Snuppa er nå ett år og hun får fremdels to fulle måltider pupp + som tillegg til ett måltid. Har inntrykk av at kroppen regulerer det selv. Hun har hatt en kjempevekst til tross for ikke altfor mye fast føde. Erfaringen med sykdom er nok at det er lettere å få tette melkeganger....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå