Gå til innhold

Da har jeg også født!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Natt til fredag 20.mars kom hun, kl. 01.05. Etter flere døgn med rier av og på, bestemte endelig kroppen min seg for å sette igang for alvor! Ved middagstider torsdag 19 begynte takene å komme mer regelmessig. Kl. 19 var vi inne til sjekk, men dro hjem igjen pga kun 2 cm åpning. Kl. 23 samme kveld gikk vannet i dusjen etter fire timer med regelmessige vonde rier. Da dro vi til sykehuset, og fikk konstatert 5 gode cm. Vi møtte en fantastisk jordmor hvor kjemien stemte fra første sekund! Hun laget en rolig stemning, og fikk oss til å føle oss så trygge. Riene ble tatt med stor ro og konsentrasjon, mannen min skjønte ikke at det var igang før hodet var ute! Jeg kunne le og snakke og være helt med gjennom hele fødselen. Riene gjør jo kanonvondt, men ved hjelp av selvhypnose, fokusering ble jeg fylt med så mange positive følelser at energier strømmet på! Både jeg selv er opptatt av slike tankeprosesser, og jordmoren jeg fikk holder kurs i det samme. Det kunne jo ikke bli annet enn bra! Jeg fødte i vann, og mannen min og jeg fikk ta imot henne selv. Helt fantastisk! Jeg fikk ta fullstendig kontroll over egen fødsel, jordmor satt ved siden og instruerte og veiledet med stor ro. Jeg fikk sjekke åpning, hvor hodet var og hvordan det hele gikk for seg. Det ga meg en fantastisk følelse av kontroll og å være helt med i min egen fødsel. Mannen fikk også et mye nærere forhold til barnet og hele opplevelsen.

Ut kom en bitteliten, men helt perfekt jente på 2510 g og 47 cm! Helt ferdig, og tok puppen med storm!

Nå er vi hjemme og i full gang med pupp og bleier:-) De andre to barna har tatt overgangen mye bedre enn jeg fryktet, så her er det bånn gass:-)

Til slutt vil jeg si til alle med fødselsangst. Selv har jeg nå tre ulike fødsler bak meg, og slet med fødselsangst denne gangen pga smerter over lang tid ved de andre fødslene. Selvhypnose er en mye mer effektiv smertelindring enn det meste annet. Dessuten gir det en fantastisk følelse av kontroll og mestring under hele fødselen. Jeg tipper, etter å ha snakket med flere jordmødre, at dette er noe som kommer til å få økt fokus på fremover. Opplevelse av økt kontroll gir mindre opplevelse av smerte, som igjen gir en raskere åpning og fødsel. Dette igjen reduserer risikoen for inngrep av noe slag.

jeg er hellig overbevist etter egen opplevelse. Håper flere får mulighet til å lære disse teknikkene i forbindelse med fødsel!

Lykke til til alle dere andre som venter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med jenten :)

Skrevet

Så flott å lese om!! :) Jeg har og født to barn i vann med positive tanker og avslapping som smertelindring. Selvhypnose har jeg ikke prøvd, men er heeeelt enig i at det er godt å ha full kontroll over sin egen fødsel!! :)

Gratulerer med jenta!! :)

Skrevet

Se der ja - da var det din tur! Gratulerer så mye med en liten velskapt jente!! Grønn av misunnelse her jeg sitter........ kos dere :)

Skrevet

Gratulerer så mye! Det hørtes ut som en fantastisk fødsel :)

Men kan du si litt mer om selvhypnose? Aldri hørt om det før!

Hva er det? Hvor kan man lære seg det?

Skrevet

Så flott! Gratulerer så mye! Må bare spørre jeg da - var du helt på termin eller var det litt før? Jeg har fått ei jente på 2830 til termin, (11 år siden), men ofte er de jo litt større!

Kos dere masse!

Skrevet

Gratulerer så masse!! Det var kjempe flott å lese innlegget ditt!

Jeg er førstegangs og skal også bruke selvhypnose under fødselen!! Jeg har tatt hjemme-kurset fra Hypnobabies (www.hypnobabies.com) og så langt er kjempe kjempe fornøyd : ) Gikk du på kurs eller lærte du det hjemme?

Er fra Canada og der er det veldig vanlig å bruke selvhypnose. Mammaen min brukte det når hun fødte både meg og søsteren! Synes det var litt rart at det ikke var mer vanlig her men har også fått inntrykk av at det kommer til å bli mer populært i fremtiden : )

Gleder meg masse til å kunne prøve alt under selve fødselen og håper på å få en like fin opplevelse som deg! Kos deg masse med den lille prinsessa di!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...