Gå til innhold

gravide sykepleiere som er i jobb, se hit.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer dere i jobben nå som dere er gravide?

Jeg er i uke 24, begynner å få str. på magen, og har konstant dårlig samvittighet fordi jeg løfter tungt, står/sitter i kinkige stillinger.. og trasker og går mye i løpet av en arb.dag.. kjenner det i korsryggen at det kanskje begynner å bli litt små tungt. Men trenger jeg å ha dårlig samvittighet for at det ikke er bra for den lille?

Burde jeg be om å få gjøre om på arb.oppgavene mine, slik at det blir en lettere arb.dag?

Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Er 23+2 i dag. Har full stilling som sykepleier i hjemmesykepleien. Har vært sykemeldt mellom 25 og 50 % i flere mnd pga lavt stoffskifte og slitenhet (50 % nå). Er ikke så lett å få nok hvile når man har tre barn hjemme å ta seg av i tillegg til en fysisk og til tider psykisk krevende jobb. Jobben går likevel forholdsvis greit, men kjenner at det er tungt å bevege seg i stell m.m. På dagvakt tar mine kolleger hensyn til min situasjon, og frigjør meg fra de tyngste stellene. Men på kveldsvakt er vi færre å fordele stellene på. Dagvakter på helg er jeg fritatt fra etter eget ønske da det er for tungt for meg.

Var på kveldsvakt i går, og har vært veldig sliten i dag. Hadde en del smerter i bekkenet etter vakta i går. Tror nok at den lille i magen har det bra, men merker at den sparker mer når jeg bøyer meg ned. Blir vel trangt der inne vil jeg tro. Må legge til at jeg har stooor mage og føler et visst press i magen. Skal til kontroll om en uke, så får vi se om ikke det blir mer sykemelding....

Skrevet

hei!

Trur ikkje du skal ha så dårleg samvit for den vesle i magen for aktiviteten din, men det vil jo ta på din eigen kropp etterkvart som du vert større. Eg har fått fritak for ein del oppgåver som inneber trasking og løfting, og har og veldig oppmerskomme kolleger. Det er ei plikt for sjefen din å diskutere tilrettelegging for gravide, så du skal ikkje vere redd for å ta det opp. Eg jobbar på sjukehus, og her har fleire avdelingar fått tilretteleggingstilskot frå NAV for at gravide skal kunne fritakast frå enkelte oppgåver. Sjefen min var ikkje klar over denne moglegheita, så det var den tillitsvalde som tipsa oss. Me måtte då fylle ut eit skjema om kva tilrettelgging som trengdes. Kanskje dette kan vere eit tips?

Skrevet

Søknadskjemaet ligg forøvrig i NAV sin skjemasentral på nettet, under jobb og arbeidsliv, og heiter Søknad om tilretteleggingstilskudd til arbeidstaker (individrettet tiltak)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...