Tjohoppsannhei Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 Litt irritert her, altså. De sa jeg fint kunne bruke BSU-pengene til å pusse opp for, men det kan jeg jo ikke. Jeg trodde i utgangspunktet ikke det heller, men når jeg var i møte hos banken sa damen at det gikk fint. Stoler jo på det rådgiver hos banken sier... Men snakket med en venninne om dette i dag, og hun sa at de ikke hadde fått lov til det, og hun trodde virkelig ikke det gikk an, så det burde jeg undersøke nærmere. Googla det istad, og det er kun to ting det kan brukes til: egenkapital ved nykjøp eller direkte nedbetaling på lån. Stod flere steder at oppussing ikke var godkjent. Ringe banken imorgen og være litt stram i stemmen, ja - har ikke fått kjøpt noe enda, og godt er det. Så her må ting gjøres litt anderledes enn tenkt. Bruke BSU som egenkapital på lånet. Etterpå ta opp samme beløp som BSU i oppussingslån. Kronglete, ja, men eneste lovlige måte. Og de bør helst ikke uffe seg over at jeg vil ha et annet type lån, det var de som tulla det til. Idioter. Skal ikke de kunne dette?!
NormaJean Skrevet 23. mars 2009 #2 Skrevet 23. mars 2009 ja, for før så kunne man bruke BSU til å pusse opp, men det ble veldig utflytende og mange løy og brukte BSU til annet formål. derfor har det blitt endel strengere. Men burde jo gå greit å putte BSU på lånet og så refinansiere lånet? Men er enig at banken skal være oppdatert på slike ting, er jo ikke akkurat nylig dette skjedde.
Tjohoppsannhei Skrevet 23. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. mars 2009 Litt usikker på hva det innebærer å refinansiere lånet... Får man til samme vilkår som resten av lånet da? Jeg vil ha 75% fastrente, men får da mindre prosent i fastrente, ikke så mye men. Spm er om jeg da får det jeg refinansierer til samme rente som resten av den flytende førstehjemslånrenta, som jo er gunstigere, eller ikke... Ja dama var ikke helt med, men hun skal visst bli opplyst imorgen....
mamman til to gutter Skrevet 23. mars 2009 #4 Skrevet 23. mars 2009 Vet du forresten at de har økt grensen for hvor mye man kan spare på BSU? Sånn tilfelle du da ønsker å vente med å bruke pengen:-)
Tjohoppsannhei Skrevet 23. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 23. mars 2009 Ja jeg vet det, og vet også at jeg går glipp av 4000 kr i skattefradrag for det jeg har spart i år, hvis jeg tar det ut i år. Men leiligheten jeg kanskje har kjøpt - hvis ingen med lenger ansennitet i borettslaget snapper den - trenger å pusses opp, jeg vil ikke bo der i tre år uten å pusse opp, selv om jeg går glipp av 10000 kr i skattefradrag. Det er det ikke verdt. Tiden er forbi da menneskene levde med slike bad...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå