Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 Jeg skal skrive en oppgave (ikke så kjempeomfattende, men med litt størrelse) om islam, og er på jakt etter gode nettsider med god og korrekt informasjon, Når man googler islam blir det jo veldig mye svada, nyheter og dill innimellom, og jeg vet ikke helt om jeg tør stole fullstendig på wikipedia (burde jeg det?). jeg har ikke satt meg problemstillingen enda, men tenker å fokusere på litt grunnleggende historie, og deretter kultur og tradisjon knyttet opp mot islam (f.eks mattradisjon med halal-kjøtt og klestradisjon med hijab, burka osv). Og så endel om islam i norge. Sidene kan gjerne være på engelsk, siden oppgaven skal skrives på engelsk, men jeg trenger også info om islam i norge siden det nok blir sentralt i oppgaven. Noen som har gode forslag?
trillemamma Skrevet 23. mars 2009 #2 Skrevet 23. mars 2009 Har du lest her? http://www.islam.no/newsite/content/default.asp?Action=MainPage&nTopPage=47 Også kan du jo gjøre som jeg gjorde den gang jeg skrev om islam. Jeg ringte til forskjellige moskeer rundt om i landet, presenterte meg og prosjektet mitt og spurte om å få ta et telefonintervju. Jeg snakket også med de få muslimene jeg kjente. Hva om du tar turen innom steder hvor det pleier å ferdes mange muslimer? F.eks. den lokale innvandrerbutikken, eller kebabsjappen, spørre om de er muslimer de som driver stedet.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 23. mars 2009 #3 Skrevet 23. mars 2009 Takk for gode tips=) Jeg tenkte å ta en prat med naboen, de er muslimer men samtidig ganske "norske" i levemåten, og har bodd her nesten hele livet. Men skulle gjerne også snakket med noen mer konservative muslimer, tror jeg får prøve å finne noen=)
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 Jeg tar bare allmennfaglig påbygging, så dette er bare en oppgave der vi kan velge tema selv, så lenge det holder seg innenfor politikk, religion og kultur... =) Skal studere økonomi og administrasjon, men skulle jeg valgt noe annet ville jeg nok gjerne studert teologi, midtøstenpolitikk eller noe annet spennende=) Hehe, men jeg er så pinglete at jeg vil ta noe trygt=)
MarihønaMedHvitveis Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 Lektorprogrammet på Uio/uib/NTNU er jo trygt da! Lærere er joi kjempemangelvare, og der får du undervise fra vgs til høgskolenivå. og blir du lei av å være lærer er det nok av andre som bil ha en adjunkt med opprykk/master i de fagene, det er jo teologmangel og midtøsten er hyperaktuelt! Da kunne du kombinert både teologi og midtøstenpolitikk! Hehe, reklamerer i vei jeg, uten at du ba om min mening;) Skal på LAP selv til høsten ser du, med norsk og religion. Er så spent og bombesikker å at det må bli knall;)
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 23. mars 2009 #7 Skrevet 23. mars 2009 Oj, det høres jo utrolig interessant ut da! Jeg må nok sjekke opp i det, for å kunne kombinere safe jobb/midtøstenpolitikk/teologi ville jo vært helt fantastisk! Godt jeg har over et år å bestemme meg på da, skal jo i permisjon først=)
MarihønaMedHvitveis Skrevet 23. mars 2009 #8 Skrevet 23. mars 2009 Gjør det! Du velger ett hovedemne og et biemne, 80 og 60 stp. 80-emnet kan du ta master i 5. året, eller du kan si deg ferdig etter 4. Masteren gir jo en del fler muligheter utenfor læreryrket enn adjunkt. Vet ikke hvor du bor jeg, er litt forskjell på tilbudene il universitetene! Men på blindern tror jeg ihvertfall du kunne kombiner t religion med sammfunnsfag, og da kan du fordype deg i kristendom. Gudd løkk, det er noe drit å velge utdanning, jeg har brukt 4 år på det fordi det er altfor mye spennende:@
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 23. mars 2009 #9 Skrevet 23. mars 2009 Hehe, ja det er absolutt altfor mye å velge mellom... Bor i bergen, så det burde jo være brukbart utvalg her da... Jeg har egentlig sett mest på høyskoleutdanninger siden de gjerne er mer spesifikke og lettere gir jobb, men jeg burde vel kanskje sjekke ut universitetet før jeg bestemmer meg også=)
MarihønaMedHvitveis Skrevet 23. mars 2009 #10 Skrevet 23. mars 2009 De har ihvertfall LAP i bergen også! Sjekk det ut, jeg tenkte også som deg, hadde bestemt meg for lærerhøgskolen. Vil være garantert jobb og masse ferie;) (og jeg er selvsagt interessert i pedagogikk og skolefag!) Lektorprogrammet er vel sammen med medisin og psyk et av de få yrkesspesifiserte løpene på universitetene. En liten avsporing and Bergen her, drikker du kaffe? isåfall, hvor går du når du gjør det? Skal til bergen i påsken;)
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 23. mars 2009 #11 Skrevet 23. mars 2009 Bergiton er veldig bra, en ganske ny (?) kaffebar som ligger mellom kinoen og teateret. lett å finne frem=) godt utvalg, og koselig sted. Kafe' Aura er også verdt et besøk, bare for å oppleve noe litt spesielt. Det ligger i marken, og er en alternativ kafe' hvor du får servert diverse sorter te, økologisk mat osv. Healing i kjelleren har de også, hehe=) På bryggen har vi jo zachen som er veldig greit hvis det er pent vær - fint sted å nyte en utepils ihvertfall =) Skal du ha med barn vil jeg anbefale den kafeen som jeg ikke husker hva heter, men som ligger i øverste (eller var det nest øverste?) etasje på galleriet. God mat, god kaffe og godt med plass til unger, amming osv. Stor krok med gode stoler til å amme i=)
Tre jenter søte små Skrevet 23. mars 2009 #12 Skrevet 23. mars 2009 Noen nettsteder som er trygge: www.islam.no www.religion.cappelen.no
esmase Skrevet 23. mars 2009 #14 Skrevet 23. mars 2009 Her er det også noe: http://www.imdi.no/no/Dialog-og-mangfold/Informasjon-om-religioner/#Islam
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå