Anonym bruker Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 Sjokkerte en venninne i dag med at jeg ikke hadde spesielle henteklær til hjemturen fra sykehuset. Jeg tok bare noe jeg hadde og har ikke laget noen tradisjon ut av det. Hun var helt bestyrtet og fortalte at hun hadde fått en jakke fra svigermoren som hun hadde brukt på sine. Jeg hadde ikke tenkt tanken om spesielle henteklær. Er jeg helt borte vekk. Ble litt fornøyd at jeg kunne sjokkere et firkantet menneske så mye....
Gjest Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 Vi har heller ingen planer om å innføre noen "hentetradisjon" med tanke på klær, men det er jo litt nusselig med de som har sånne håndstrikkede sett fra de stolte besteforeldrene da :-)
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2009 #3 Skrevet 22. mars 2009 Mine barn har fått et strikkesett hver fra oldemor og bestemor som de blir hentet i. Hvert barn har et skrin med sykehusbåndet, første sko, henteklær, strikketeppe, første bamse osv. Fin tradisjon, men ikke nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2009 #4 Skrevet 22. mars 2009 Vi fikk noen hjemmestrikka klær som vi tenkte at vi skulle ha på babyen når vi reiste hjem, men ikke noe vi kalte "hentesett" For det første så henta vi ikke babyen, vi reiste hjem med babyen, hehe. Og for det andre så var dette på høsten, og det var uventa kaldt, så jeg husker jeg reiste ut en tur og kjøpte noe som passa bedre i forhold til været. Husker egentlig ikke helt hva hun hadde på seg, så for oss var ikke det hun hadde på seg så nøye tydligvis. Er nok av ting som må ordnes, orka ikke lage meg ekstraoppgaver bare fordi at det er sånn det skal være. Viktigeste er å få med seg en frisk baby hjem, som har på seg komfortable klær under kjøreturen hjem.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2009 #5 Skrevet 22. mars 2009 Før når man ikke hadde så mye penger som vi har nå, måtte jo barn flest arve mye/mesteparten av klærne fra søsken og annen familie. Hentesettet var settet som var nytt til akurat den babyen, altså noe som ikke var arvet. For at babyen skulle få noe som bare var hans/hennes. Så det å bruke samme hentesett, på flere unger er faktisk litt "feil". Men en koselig tradisjon uansett da. (mener aboslutt ikke at det er feil å bruke samme sett på vei hjem fra sykehuset på flere barn, men i forhold til hva hentesett "tradisjonen" er, så er det "feil", syns det er kjempe flott med klær som går i arv og at man lager egene tradisjoner)
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 Jeg har fått et strikka sett som hentesett, og det er helt naturlig å bruke det til alle ungene. Samt gi det videre til søsken så de kan bruke det til sine, vår bestemor som strikka det til første oldebarn. Kunne ikke fallt meg inn og bare tre noe på ungen, sanne ting er det greit å ha tradisjoner på.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #7 Skrevet 23. mars 2009 jeg skal mekke mitt egent hentesett ikke noe strikket men noe pene klær som jeg vill ta på babyn min blir på en måte det første den har på seg og skal da kjøpe inn noe spes som jeg vil den skal ha på.. blir ikke noe hjemme strikket her om ikke det er kaldt da blir det nok en strikka jakka bestemor skal lage til den.. son jeg har hørt om hente sett er det pent tøy som er litt spes treng ikke være noe i arv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå