Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er sprek, trenende, førstegangsgravid (uke 20). Jobber fullt, trener daglig, spiser bra og bevisst (idrettsjente) positiv og blid. Bare for å gi en liten forklaring innledningsvis :)

Er så og si aldri dårlig, men etter at jeg ble gravid har jeg vært så mye redusert som jeg aldri har vært tidligere. Den ene forkjølelsen, halsbetennelse/halsvondt, feber, og generelt redusert almenntilstand har kommet etter hverandre.

Riktignok har jeg lest at immunforsvaret svekker under graviditeten, men det får da være måte på??

Er dette vanlig, eller er det et høyt skrik fra kroppen min om at jeg må ta det med ro?

Takker for tilbakemeldinger :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kroppens forsvar mot virusinfeksjoner er redusert under svangerskapet. Symptomene du beskriver passer jo bra med virus. Det kan jo være at du er vant til å være frisk, og derfor føler deg syk hele tiden.

Det er viktig å kjenne på kroppens signaler, og ta det mer med ro dersom den krangler. Barnet tar som regel det det skal ha uansett, så da er det mindre igjen til mor. Kanskje noen av treningsøktene bør erstattes med lange gåturer i bra tempo? De fleste vi føle seg i dårligere form utover i svangerskapet. For min egen del var det ille ca uke 6-12. Deretter veldig bra 12-20. Etter det har jeg gradvis blitt mer tungpustet, selv med små anstrengelser.

Har selv innsett at jeg nå må prioritere hva jeg bruker energien min på. Full jobb tar sitt. Trener fortsatt 3-4 dager i uka, men MYE roligere enn før. Går rask tur ca 1,5 t de dagene jeg ikke trener. Har til og med hatt noen dager (ganske få) hvor jeg ikke gjør noe spes fysisk. For meg er det veldig uvant, men likevel fint å kjenne at jeg kan tilpasse meg.

Etter svangerskapet har kroppen hatt dobbel trening i 9 mnd, så ikke vær redd for å ta det litt med ro nå.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar!

Mye vet man innerst inne, men det hjelper så utrolig godt å høre det! Du har nok rett på alle punkter, og det med å tilpasse seg er nok det aller viktigste. Det er jo ikke bare meg det gjelder lenger!

Takk igjen!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...