Gå til innhold

astma.... hver så snill noen svar..

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en liten tulle på 15 mnd. begynte i barnehagen for 3 mnd siden, og har hvert syk siden. det ender aldri. jeg har hun der kun 50%, men hun har hvert der kun, toppen, 1 dag i uken siden hun begynte, fordi visse foreldre klarer ikke holde barna sine hjemme når de er syke. jeg er ikke en av de foreldrene, og har holdt henne hjemme til hun er frisk hver gang. nå har det pågått alt for lenge syns jeg. uansett hva noen sier, så er det ikke normalt/bra for barnet å være så syk hele tiden. jeg får helt vondt!!

nå har hun hatt hoste i over 2 uker, og jeg begynner å bli smånervøs for at hun kansej hun har astma. har en ræva lege, så vet nesten ikke hva jeg skal gjøre for å få noen til å skjekke henne.

hvem kontakter jeg, hvem kan finne ut hva som er galt mede henne??

om det er noen her som har barn med astma, kan dere forklare meg hvordan og når dere fant ut at barnet deres hadde astma? symptomer, hvor gikk dere, alder.

jeg begynner å bli smådesperat. og barnet mitt er offisielt ute av barnehagen fom i morgen. det kan umulig være bra for de små.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt fastlege og/eller gå til et privat legesenter. For astmautredning må dere evt henvises av en allmenlege.

Typisk astmatisk er hvesing/piping når man puster, luftveisinfeksjoner i fleng, dyp hoste som "aldri" går over, gjerne reaksjon på kulde eller støv osv.

Men to uker hoste er ikke spesielt påfallende hos en ettåring i barnehage. Ikke det å være syk nesten konstant første året, heller.

Skrevet

Datteren min begynte i barnehage i oktober, hun var da 15 mnd. gammel. Hun ble syk etter to dager, og var syk så godt som hele tiden. Type syk en uke, frisk to dager, syk en uke. osv. Da type hoste/feber syk og veldig vanskelig for å puste. Pustet kjemperaskt (180 innpust i min, målt hos lege), med "pipe" lyd eller hva man skal kalle det, så liksom at hele kroppen hennes kjempet for å få puste (utrolig ekkelt) Hun hadde disse pusteproblemene bare på nettene. Var hos legen ørten ganger, men da på dagen, da hun stort sett var i grei form, fikk alltid beskjed om at hun virket fin og om at vi skulle ta kontakt om hun ble værre, natten kom, hun ble værre, ringte legevakten, fikk beskjed om at det var alt for mye å gjøre, kom på dagen. Møtte opp på dagen, jenta var fin igjen, "kom om det blir værre"... Og sånn fortsatt runddansen helt til en desembernatt da mannen min rett og slett fikk nok, og nermest tvang seg inn på legevakten. Legen fikk nesten sjokk "ER HUN SÅÅ DÅRLIG???" Eh, ja...

Hun fikk ventolin hos legen, ble frisk på sekundet. Vi fikk beskjed om at en astma diagnose som oftest tok lang tid å komme frem til, gjerne flere år. Men pga. at legen hadde sett henne med egen øyne når hun hadde "anfall" og at ventolinen hjalp så bra, så fikk hun den "midelertidige diagnoen" Infeksjonsutløst astma (dvs. at hun får astma når hun er syk- har luftveisinfeksjon) Hun fikk utskrevet astmamed (en forebyggende, og en til å bruke i akutte situasjoner)

Det har hjulpet kjempebra for oss. Hun har hatt to runder med "astma anfall" siden den gang, og begge ganger i forbindelse med at hun var syk fra før (noe som er kjempebra i forhold til hvor ofte hun var syk før)

Planen er at hun skulle gå på med. frem til april (når "luftveisinfeksjonssesongen" er over) Og at vi ta skal ta henne av medisin da for å se om det skjer en forværring eller om hun vil fortsette å være frisk.

Sist hun var hos legen ble det også sent søknad om utredning hos spesialist..

Skrevet

Hei!

Jeg var også litt bekymret, akkurat som deg en stund da jenta mi var mindre, for hun var mye syk i bhg.en.

Både legen og helsesøstra mi sa at dersom du får kur på kur og ingen av disse ser ut til å virke, så kan det være astma.

I vårt tilfelle ble jenta vår frisk etter en kur, men etter 1 måned var det på an igjen. Men det var ihvertfall et opphold, så astma var det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...