Gå til innhold

Gifte seg før selve bryllupet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skulle egentlig gifte oss i sommer, men det er blitt utsatt pga termin i sommer. (var ikke heeeelt planlagt) nå har vi ikke satt noen ny dato enda. Jeg tenker jo på at vi ikke har det formelle i orden, vi er samboere men bor i hans hus som jeg ikke er medeier i. Vi var til advokat for å sette opp en samboerkontrakt og løsning på eierforhold. Han skulle ha 2000 for å lage alle papirer. Samboer fridde i et serdeles romatisk frieri og da tenkte jeg at ting er mere på plass når vi er gift. Men nå er vi liksom litt på skratch. Ville du ha gått til advokaten å fikset disse papirene før bryllup eller ville du ha gått til sorenskriveren og blitt gift før et skikkelig bryllup?

Hmmm vanskelig, føler at det er feil å gifte seg før bryllupet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi giftet oss på Tinghuset og hadde vielse med stor bryllupsfest i eftertid (det er denne siste vi siden feiere som bryllupsdag). På Tinghuset hadde vi bare med oss forlovere og gikk ut og spiste sammen vi 4 efterpå (bonus: gjør du det på en hverdag får du en ekstra fridag :))

Støtter deg i at det er veldig greit rent formelt. Vi kjøpte hus 2 dager efterpå, som da er felleseie. Og giftermål gir helt gratis tilgang til en lang rekke formelle rettigheter og plikter uten å styre med all mulig annen kontraktsdannelse.

Skrevet

Det går sannsynligvis mot den ordninga at en gifter seg hos sorenskriveren og bare får velsignelse i kirken og andre trosamfunn. Jeg ser ikke noe problem med å ordne det juridiske ved å gifte seg, og så ha en sermoni senere. Hadde ikke betalt 2000 kr om dere snart skal gifte dere uansett.

Skrevet

Ser heller ikke problemet. Vi giftet oss i januar og skal ha festen nå i påska. Men det var mest så mine foreldre og søsken kunne være med på festen også. Jeg er gift med en utlending, så det var det greieste der. Men vi har skrevet i ringene våre datoen vi signerte papirene, for det er den datoen som ble registrert her i Norge også :)

Da kan man liksom glede seg til festen uten nerver, for man er jo allerede gift :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...