Gå til innhold

Noen som har barn med forskjellige etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som har mitt etternavn. (er ikke sammen med barnefaren) Min nye mann har ingen barn fra før.

Jeg har mest lyst til at våre fremtidige barn også skal ha mitt etternavn, slik at de får samme navn som sin storebror!

Er dette bare "egoistisk" av meg? Har det egentlig noen betydning for barn om de har samme etternavn eller ikke?

(Hverken jeg eller min nye mann har noe til overs for doble etternavn- spesielt siden våre etternavn ikke klinger bra, uansett rekkefølge..)

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har!

Dattra mi har faren sitt navn (bor ikke sammen) og sønnen min har sambo sitt navn. Syns det er dritkjipt, så jeg bytta til sambo og sønn sitt navn, sånn at JEG hvertfall hadde samme navn som et av unga... skulle nok innført mitt etternavn den gang...

Du kan jo bruke det som mellomnavn?

Skrevet

Ja..men navnene våre klinger virkelig fryktelig sammen! Dessuten har som sagt ingen av oss noe til overs for doble navn.

Han syns barnet/barna vi får sammen skal ha hans etternavn.

Jeg syns de skal ha mitt. Enige er vi bare ikke! ;)

Men i motsetning til deg har jo mitt barn fra tidligere forhold MITT etternavn, ikke faren sitt. Så jeg har jo en mulighet til å gi alle barna samme etternavn. Siden min nye mann uansett ikke har barn fra før..

HI

Skrevet

Skjønner at du vil at det nye barnet skal få ditt etternavn for da har jo søsknene det samme etternavnet. Men hva er hans begrunnelse at det skal ha hans etternavn?

Er greit for søsken å ha samme etternavn, synes nå jeg.

Skrevet

Han mener vel bare, som mange av oss andre, at han har lyst til at hans barn skal ha samme navn som ham.

Samtidig har han stor forståelse for mitt argument om at jeg ønsker at alle søsknene skal ha samme etternavn.

Skrevet

Siden jeg hadde barn fra før som hadde mitt navn forsto han heldigvis hvorfor jeg ville vårt felles barn også skulle ha mitt navn. For å løse at vi alle skulle hete det samme tok mannen mitt navn :)

Skrevet

Ja. Jenta mi som jeg hadde fra før heter mitt navn og vårt felles barn hans navn. Men minsten har mitt som mellomnavn.

Skrevet

jenta mi har mitt etternavn og gutten min har farens. og det mest pga at det er 4 andre som heter det samme i slekta som gutten min hvis han fikk mitt etternavn. å så synes jeg at navnene klinger bedre slik som de har navnene sine nå..

Skrevet

Min sønn har mitt etternavn (er ikke sammen eller har kontakt med BF), men når jeg og sambo skal gifte oss kommer både jeg og sønnen min til å ta hans etternavn, det samme vil barnet vi får sammen få. da blir det mitt etternavn som mellomnavn og hans som slutt.

Ene etternavnet mitt (som jeg ikke bruker så mye nå lenger) det stammer fra min morfar, som egentlig ikke er min bilogiske morfar, så ser ingen problemer med å skulle sette etternavnet til sambo på min sønn. Er tross alt han som har vært pappa siden jeg var gravid, og det er hans navn jeg og fremtide barn skal bære. Vil ikke det skal være noen forskjeller.

Skrevet

Hos oss betyr det mer at barna har sin egen pappas etternavn, enn mitt ønske om at de skal klinge sammen med vårt etternavn, eller høre sammen med resten av familien. Jeg synes det er dumt at mine barn skal lide fordi jeg vil at det skal se bedre ut utad. Så her i huset opereres det med diverse etternavn. Men det har vi alle sammen godtatt, og det går helt fint.

Skrevet

Han har ei fra før som bor hos oss - og hun har etternavn etter sin morfar (altså, hun har ikke samme etternavn som hverken sin mamma eller pappa... Forstå den som kan). Vi valgte å gi knøttet hans etternavn og mitt som mellomnavn, i håp om at han får byttet etternavn på jenta si etterhvert så hun får hans etternavn (og evt mora sitt som mellomnavn). Når vi gifter oss tar jeg også hans etternavn og beholder mitt som mellomnavn.

Vi har valgt å gjøre det sånn for å gi ungene en fair sjanse til å få samme etternavn og dermed slippe at det er åpenlyst at de ikke er helsøsken. Vi vet ikke hva fremtiden bringer i forhold til mora til eldsta, så for oss virker det logisk å gi henne muligheten til å kunne gjemme seg i et "A4 familieliv" dersom hun vil slippe unna spørsmål om mora si i framtiden. Dessuten gjør det noe med følelsen av familietilhørighet å kunne sette bare ett etternavn på postkassa :)

Skrevet

Her har mine samme etternavn,har 4 hvor av 2 av dem er helsøsken.

Jeg er enig hun over her at det er greit å ikke blåse det opp at dem ikke kommer fra samme foreldre.

Skrevet

Da jeg giftet meg med første mannen min tok han mitt navn og vi fikk barn. Det tok slutt. Han tok tilbake guttenavnet sitt. Min neste mann tok også mitt navn og vi har 3. Så alle har samme navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...