Gå til innhold

Noen her som er gift med utlendinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor er de fra?

Og hvordan takler de de kulturelle forskjellene?

Har de fått jobb lett - innen utdannelse (hvis de har), eller ikke?

Hva med språket, har dette vært lett for ham å lære?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Mest USA.

Fint.

Ja.

Hun lærte det som barn.

Skrevet

tyskland

ingen problem

ingen problem å få jobb, er kokk nå kjøkkensjef

snakker engelsk til min ergelse.... snakker litt norsk når han må

Skrevet

Takk for svar:)

Er hun da halvt norsk ellerno, eller lært språket som barn av andre årsaker?

Har dere forresten felles barn? Har de lært begge språk fra fødsel av?

Tusen takk for svar!

Skrevet

Faren er halvt norsk, men hun tilbragte mye tid med sin urnorske bestemor (bosatt i USA) og en og annen ferie her til lands.

Ja, ungene er felles. Jeg snakker norsk til dem, hun engelsk - engelsk som fellesspråk når vi bor i Norge (varierte litt på dette da vi bodde i utlandet tidligere).

Skrevet

Vi er ikke gidt, vi har vært samboere(kjøpt leilighet sammen) men er kun kjærester til vi får løst våre problemer. Han er albansk, og det har vært etter at hans bror bodd hos oss i et par måneder at kultur forskjellene virkelig kom fram. Han harddebodd her i 8 år før jeg traff han. Språket snakker han flytende, selv om det skriftlige kan til tider bli litt vanskelig for han å forstå. Vi har jobbet hardt i tre måneder nå med kulturforskjellene og takler det ved å snakke åpent om det. Vi snakker litt om å flytte sammen på nytt til høsten og ta det rolig fram til da. Han har hatt fast jobb siden han kom til norge og har eget (lite) velikeholdsfirma nå, med 5 ansatte som han startet i fjor. Norsk lærte han lett fordi han visste at det var noe han måtte lære for å bli tatt seriøst og det tok han cirka 6 måneder før han kunne språket godt. Han har barn med en annen og han snakker norsk under samvær. :) Det kommer han også til å gjøre dersom vi får barn sammen, da jeg har tenkt å snakke engelsk til eventuelle barn.

Skrevet

Hvor er de fra? USA

Og hvordan takler de de kulturelle forskjellene? Det har vært flere utfordringer en jeg var klar over. Da jeg trodde at vestlige land var veldig like, men litt etter litt har det gått seg til.

Har de fått jobb lett - innen utdannelse (hvis de har), eller ikke? Vi fikk begge jobber lett, vi hjelp hverandre. Begge to har lengere utdannelse.

Hva med språket, har dette vært lett for ham å lære? Han kan ikke et ord Norsk, og jeg tror ikke han har noe ønske om å lære heller. Jeg snakker norsk med poden og han snakker engelsk. Helt greit.

Skrevet

Jeg er utlendingen her, jeg er norsk, gift med en amerikaner i USA.

Jeg takler de kulturelle forskjellene ganske bra, særlig fordi jeg kom hit som 20-åring og var åpen for det. I grunnen føltes det som jeg hadde kommet "hjem".

Jeg fikk min utdannelse i USA, fikk jobb lett og har vært selvstendig næringsdrivende i 15 år. Har aldri måttet lete etter jobb.

Engelsk var selvfølgelig lett for meg, men mannen min kan ikke norsk i det hele tatt. Han har jo heller ikke behov for det, selv om jeg snakker bare norsk med datteren vår. Han føler ikke at han nødvendigvis må ta del i den delen av samtalen.

Skrevet

Mannen min er fra Nederland. Det er ikke så store kulturelle forskjeller mellom de to landene. Han fikk jobb før han flyttet hit, ble headhuntet til min ekskjærestes firma (systemutvikler). Språket har gått greit. Nå etter snart 9 år her snakker han bare litt gebrokkent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...