Gå til innhold

Renselsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer visst på mye for tida eg :/

Idag er spørsmålet hvor lenge folk blør etter fødsel?

Leste på forumet om sex i svangerskapet, der det var et innlegg om hvor raskt folk hadde sex etter fødsel, og noen hadde det rett etter de var kommet hjem eller på barselshotellet!! Er ikke ting LITT sårt da da?

Sist blødde eg i 5 uker, og trodde virkelig det var normalt, men hvis folk begynner å hoppe i høyet etter noen dager så...

Hvordan har det vært hos dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke hoppe i høyet før jeg hadde vært til 6ukers kontroll forrige gang. Jeg ble sydd en del og var redd at det ikke var i orden. Så her gikk det vel sikkert 7-8 uker etter fødsel før første runde. Husker at det ikke var godt og at det tok en god stund før vi var i gammelt gjenge igjen. Kan ikke si at det høres fristende ut rett etter fødsel - au au!!!

Tror jeg blødde rundt 5 uker jeg også. Tenk så deilig vi har hatt det i mange måneder nå uten blødning, men vi får det skikkelig igjen i noen uker.... jaja sånn er livet

Skrevet

De anbefaler vel å vente i 6 uker i forhold til bakterier og sånn også, eller har jeg tatt helt feil. Tror vi ventet til 8 uker etter fødsel sist, men sikkert individuelt når man er klar! Skal i alle fall bli deilig å få igjen en normal kropp igjen!!!

Skrevet

Jeg blødde i 12 uker, kjpe greier.

Å siden vi ikke greide å holde oss i 12 uker, så ble det litt brannbil kjøring. Tviler på at vi er de eneste som ikke har latt oss hindre av litt gørr ;)

Skrevet

6 uker e minimum tenke eg! Blødde no lenge sist.. huske ikkje kor lenge men blei inga sex før det va gått minst 7-8 uker her.

Skrevet

Jeg venter minimum 6 uker og i alle fall til jeg har sluttet å blø ja. Tror jeg blødde i 5 - 6 uker de to andre gangene?

Skrevet

hadde sex etter 3 uker nå,men det frista ikke,men det var ikke så galt for revna eller blei ikke klipt denne ganga,jippi.har aldri hatt det så deilig etterpå.andre gangene harjeg sydd og vondt og gå og sitte og sånt.vel vært 6 uker ca. på de to gangene før.en som ikke greier å vente:)

Skrevet

Det er vek ikke bare for att en blør en ikke skal ha sex rett etter en fødsel.

selv om man ikke revner er man sår og har sår i livmoren etter morkake osv.

Dette kan føre til infeksjon, og det er vel derfor en skal vente til etter 6 ukers kontrollen.

(fikk beskjed av jm om dette)

Men man føler vel litt selv nå¨r man er klar for det:)

Vi ventet 5 uker etter siat fødsel, blødde bare i tre..

Skrevet

Man kan ha samleie så raskt man vil etter fødsel. Det med infeksjonsfaren gjelder bare om man har samleie uten kondom, bruker man det kan man ha samleie når man føler for det.

Men renselsen varer normalt ca 6 uker.

Skrevet

hadde etter tre uker sist. blødde bare i 2 uker og brukte kondom frem til kontrollen ved 6 uker. kommer jo litt an på om man har vondter, rifter og hva man føler for...tror det skal være ganske trygt om man bruker kondom.

Skrevet

Altså, jeg skjønner liksom ikke poenget her... Har dere så høy seksualdrift midt oppe i ammestart og nattevåk og renselse og annet gruff at dere på død og liv må ha samleie så fort det er "lovlig"? Eller føler dere press fra partner/ samfunnets idealer? Eller er redde for at det er vanskeligere å komme igang igjen om man venter?

1. gang blødde jeg vel 8-9 uker. Korsstingsbroderi i underlivet. Men prøvde igjen efter 2 mndr fordi det var "forventet" å "komme igang igjen" følte jeg. Tok imidlertid godt over et halvår før lyst eller vanlige kroppslige reaksjoner kom tilbake, så det ble med ujevne mellomrom.

2. gang ville jeg ikke gå på akkord med meg selv. Blødde samme lengde. Mye enklere barselstid og ingen sting. Begynte dog med sex først efter ca 5 mndr, og ventet vel i 8 mndr eller deromkring før samleie.

Denne gangen tar vi det vel som sist, efter lyst, overskudd og kroppens signaler...

Skrevet

jeg har ingen planer om å vente 8 mnd vertfall... synes sex er såpass viktig i et forhold, at jeg vil kjøre på så fort jeg kan og vil. Tror det er lett å glemme at man er et kjærestepar den første tiden med baby, at alt dreier seg om den. men det er viktig for barnet at foreldrene har det godt sammen, og her i huset er sex en veldig viktig og sentral ting i vårt parforhold. Så jeg skjønner VELDIG godt poenget!

Skrevet

Husker ikke helt, men tror vi hadde sex etter 2 eller 3 uker. Var da ferdig med renselsen, om jeg ikke husker feil.

Og nei, selvsagt var det ikke press fra hverken mannen min, undertøysreklamer, venninner eller noe annet merksnodig som gjorde at vi hadde sex da, jeg klarer da ikke huske årsaken til hvorfor vi valgte å hoppe i høyet på det tidspunktet. Akkurat som at jeg ikke husker årsaken til hvorfor vi har hatt sex de XXX andre gangene, det er vel bare noe som skjer her i huset...

Kanskje grunnen var at kroppen min var klar for det, og jeg ønsket den nærheten som det gir forholdet vårt? Eller noe annet mystisk, merkelig, rart og voldsomt unaturlig? :-D Ihvertfall tror jeg det gikk helt greit.

Spurte legen min, og hun sa at de ikke lenger hadde noen faste anbefalinger mhp dette, så tror ikke det fra et medisinsk synspunkt skal være noe i veien for å ha seg etter kort tid. Eller ikke ha seg, for den sags skyld:)

Skrevet

takk for masse gode svar!

merker meg at renselsen og er veldig forskjellig, alt fra 2,3 - til 12 uker! Satser på at eg ikke blør i 12 uker altså, eg som er evig menshater deluxe!!

Skrevet

Samme her!! Blødde litt og litt mindre altså.. Men det ble ikke helt "bra" før etter 5 uker ca.. Hadde ikke sex før 6 uker etter fødsel, og da var det bra igjen;)

Skrevet

Hva med bruk av tamponger under renselsen, gjør man det?

Skrevet

Nei, det skal ikke brukes under renselsen pga infeksjonsfare... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...